[elektro-etc] nyomatekfronton a helyzet valtozatlan

astron bp astronbp at gmail.com
Mon Nov 21 17:51:38 CET 2016


A csend ...nekem jó:-)

Minimális KÜLSŐ szimulátor hang inkább bamba gyalogoknak kell, úgy tűnik.
Egyébként csak sznobság... hogy mások is hallják mekkora jani a tulaj.

Halálom a kiherélt kipuff és a túl hangos sportos autó.



2016. november 21. 17:48 astron bp írta, <astronbp at gmail.com>:

> >nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
> >elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
>
> Ezt jól mondja.... hisz a=F/m !
> Ahol az m adott az F pedig a nyomatékból lesz.
>
> Persze P=M*n ahogy te is írtad az elején és elvben transzformáció kérdése
> csak a nyomaték.
> Igen ám, de akkor a fordulat tűnik el a transzformáció során az adott P
> esetén :-(
>
> Ami azt adja, hogy ahogy váltasz felfelé úgy romlik a gyorsító képesség.
>
> Ez nem akkor baj, ha JÓL van kiosztva a fokozat és elég HOSSZAN tud
> leforogni.
>
> Országúton úgy 60-150 között, ha VÉGIG azonos fokozatban maradhat a váltó
> az OK.
> Városban a 20-90 közötti váltás nélküli gyorsíthatóság szintén OK
>
> Ha közben váltogatni kell az kellemetlen.... nehezíti a vezetést, nyújtja
> az előzési időt.
> Vagyis termeli bosszúságot, mert
> - nem tudsz átlépni olyan akadályokat, amiket egy jobban gyorsuló autóval
> simán
> - ugyanez van kikanyarodáskor, nem tudsz kilépni a gyengén gyorsuló autóval
>
> Egy nyomatékos, hosszan forgatható járgánnyal ezeket a szitukat lazán
> kezeli az ember ...
> Halad, várakozás helyett ill nem bosszant másokat a csigaságával.
>
> Hát ezért jó nyomaték és széles fordulatszám tartomány.
>
> A kettő EGYÜTT viszont sajnos KÉRI a naaagy max teljesítményt, ha a városi
> tempó fölé megyünk.
>
> ----
>
> A suzuki swift nem véletlenül kapta a swift nevet.
> Úgy van a nem túl erős de JÓ görbét mutató és jól forgatható motor
> transzformálva,
> hogy városban legyen swift (fürge) ... tud is meglepit okozni ezzel.
>
> Cserébe nagyobb tempónál már gyengécske :-(
> Hisz ahhoz a kW már hiányzik belőle.
>
> Ha elvárjuk hogy országúti/pálya tempóban is legyen dinamika
> (gyorsuljon),  akkor
> ahhoz kell 130-150-180 kW max teljesítmény, ami az idő 95-98%-ban
> fölösleges.
> Cserébe szinte alapjáraton kruzolhatsz vele még 130-al is...
>
> A kisebb teljesítményű 50-80-100 kW-os motorok viszont gyakran működnek
> tartósan magas fordulaton.
> Ami igényes tervezést és gyártást kíván, plusz növeli a fajlagos
> fogyasztást és zajos is.
> Nem éppen kruzolás a haladás vele, inkább küzdelem és félelem
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> 2016. november 21. 16:58 astron bp írta, <astronbp at gmail.com>:
>
>> Nézzük a nem turbó benzineseket....
>>
>> Alacsony fordulatú üzem, izomból a nagy nyomatékkal és kevés fokozattal
>> >> amerikai autó V6-os és 3+ literes motorral
>> Egyszerű, jól vezethető mégis ugrik ha kell és kevés váltó fokozat
>> ellenére sem kell állandóan gépészkedni.
>> Lévén a görbe eléggé lapos és már az alapjárat közelében sem
>> nyomatéktalan.
>> Hátrány: kis fordulaton is elég sok benzint kér önmaga számára.
>>
>> Magas fordulatú üzem, nem túl nagy nyomatékkal, de széles fordulatszám
>> tartományú, jobb kevés fokozattal >> japán kávédaráló 1,6-2,2 literes
>> motorral
>> Egyszerű, jól vezethető mégis ugratható ha kell (visszaváltás 2.
>> fokozattal) a széles fordulatszám tartomány okán kell állandóan
>> gépészkedni, mert hosszan forgatható, azonos nyomaték mellett.
>> Lévén a göreb eléggé lapos és már az alapjárattól nem túl messze
>> (>1600-1800 fordulat) sem nyomatéktalan, aztán ~7000+ fordulatig is mehet
>> váltás nélkül.
>> Hátrány: nagy fordulaton zabálnak a lovak, úgy 4500 fölött durvul el az
>> étvágyuk.
>>
>> A kettő hátrányait ötvöző megoldás az európai vacak megoldás...
>> Alul-felül rosszul fogyasztó, hegycsúcsos görbéjű nem igazán forgatható
>> technika.
>>
>> Az európai vacak megoldást egy ideje a turbókkal próbálják használhatóvá
>> tenni.
>> De nem igazán sikerül jóra ezek sem.
>>
>> ----
>>
>> A dízel kicsit más világ...
>> Amerókában ugye nem nagy favorit
>> Európában felemás megoldások vannak.
>> Japán talán ebben is ügyesebb néha, bár erős eu alapokon.
>> A turbódízelek azonban nem igazán jól vezethetők, ha nem kb. azonos
>> tempóban kell haladni (és már a turbó hatáskörében)
>>
>> ---------
>>
>> Az általam ideálisnak tekintett elektromos hajtáshoz  japán kávédaráló
>> áll legközelebb, aztán jön az amerikai autó.
>> Játszik még a sajnos csak kevéske JÓL méretezett európai kisturbós is...
>> a zöm azonban nem túl vezethető.
>>
>> De szerencsére immár megjelentek az első autószerű e-autók, elérhető áron.
>> OPEL AMPERA 2017 (CHEVROLET BOLT)
>> HYUNDAI IONIC
>> ÚJ NISSAN LEAF
>> Stb.
>>
>> ...és jönnek hamarost mások is.
>> 2018-2019-re lesz normális kínálat úgy tippelem.
>>
>> Ami a magamfajta városlakót aki csak néha megy el 200250 km-nél is
>> messzebbre egy menetben és elég sokat (15-25 ekm/év) remekül kiszolgál majd.
>> Csendben, tisztán, sportosan és igen könnyen vezethetően :-)
>>
>> 2016. november 21. 15:56 Sandor Szali írta, <szali.sandor at gmail.com>:
>>
>>> 2016-11-21 13:38 GMT+01:00 astron bp <astronbp at gmail.com>:
>>> > Az alapban is nagy motor nyomaték azért, jó mert kis fordulatok mellet
>>> tud
>>> > a mechanika működni :-)
>>>
>>> ez oke, kis fordulat jo, nagy fordulat rossz, nem szeretik az uveghangot.
>>>
>>> > A minél kisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomaték ugyanezért...
>>>
>>> az a gorbe alakja, az viszont transzformalhato. [minden tortenhet
>>> ugyanugy, csak mas a motorhang]
>>>
>>>
>>> > De, ennyiből már létszik, hogy miért jó, ha a motor alapban nagy
>>> nyomatékú
>>> > és ezt széles fordulatszám tartományban tudja.
>>> > Megkönnyíti a mechnikai tervezést és KÖNNYÍTI a vezetést! kevesebbet
>>> kell
>>> > gépészkedni...
>>>
>>> szoval az altlanosan alacsonyabb fordulatszam konnyiti a mechanikai
>>> tervezest, ez szempont lehet [bar ugyanakkor a nyelestengelyen
>>> combosabb alkatreszek kellenek a nagyobb nyomatek miatt]
>>>
>>> KÖNNYÍTI a vezetést ha széles fordulatszám tartományban tudja az
>>> egyenletes nyomatekot, ez is oke,
>>> de ez is a gorbe alakja!
>>> Tudhatja elvileg tokugyanazt is, kimerhetetlen kulonbseggel, mikozben
>>> a fordulatszama magasabb, nyomateka kisebb.
>>>
>>> A max. nyomatek ertek vezethetosegben es gyorsulasban akkor szamithat,
>>> ha hozzajarul ahhoz hogy a gorbe egyenesebb legyen.
>>> es persze segit egy combosabb ferfias dormogesben, meg huzatva is, pl
>>> mercedes SLS safety car
>>> https://www.youtube.com/watch?v=0MlGucYOxOM
>>> mikozben a regi motorral az ot koveto F1-esek idegbeteg beRedBullozott
>>> mehecskek voltak.
>>>
>>> meg egy dologban lehet titok, a gazpedal resz allasait, es
>>> reszterheleseket is tartalmazo 3D-s diagramokbol kiderulhet valami,
>>> nem tudom, ilyeneket nem is lattam.
>>>
>>> osszetett okai biztos vannak a tortenelmileg egyre emelkedo
>>> nyomateknak, [fogyi, kopas, nem divat mar az uveghang] de legalabb
>>> valahol levezetnek, nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
>>> elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
>>> A kedvenc musorban erzodik, hogy a loerot mar csak a rend kedveert
>>> mondjak el, bezzeg a Nm-t azt mindig hangsulyozzak.
>>>
>>>
>>
>


More information about the Elektro-etc mailing list