[elektro-etc] nyomatekfronton a helyzet valtozatlan
astron bp
astronbp at gmail.com
Tue Nov 22 02:07:55 CET 2016
Csakhát a gyakorlatban a két görbe nem szokott azonos azonos lenni... a
benzin/dízel esetében a fele/2X nyomatékú verziónál.
Kivéve az új un. kisturbókat, amiknél egy vízszintes egyenes a görbe
nagyrésze a'la villanymotor.
-----
A normál szívó benzines még csak-csak megerőszakolható "egyformára" a váltó
variával, mert viszonylag lapos a dombtető.
De 16 szelepesek jó része és a szívó dízel már eléggé hegycsúcs alakú, ott
ez nehéz ügy.
Csakugye
- az egyik nagy fordulatnál tol >> jól lehet vele menekülni a bajból egy
gyöngébb/elnézett kezdés után
- a másik pedig kisfordulatnál >> jól megindul, de szívás, ha elnézted az
elején...
Az egyenes görbét adó kisturbós a köztes eset >> jól megindul (ha a turbó
már tol) de csak tartja a tempót.
Azaz ezzel sem jó ötlet elnézni az elején...
A villanymotor az igazi :-)
Jól megindul és vész esetén van 2-3X tartalék rövid időre.
HA NEM kezdte eleve ennek a kihasználásával.
HA igen akkor a'la kisturbó.
----
Mivel a nagy nyomaték a gyakorlati fordulatszám tartományban egyben nagy
teljesítményt is jelent.
Így ezt a HÁTTÉR tudást kihasználva maga a nagy nyomaték említése is jelzi,
hogy dinamikus az autó.
Szerintem ezért szoktak rá...
Bár még jobban jelezné a kg/kW fajlagos mutató :-)
(feltéve, hogy a váltó jól van illesztve, áttétel+fokozatszám)
2016. november 21. 18:33 Sandor Szali írta, <szali.sandor at gmail.com>:
> 2016-11-21 17:48 GMT+01:00 astron bp <astronbp at gmail.com>:
>
> > >nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
> > >elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
> >
> > Ezt jól mondja.... hisz a=F/m !
> > Ahol az m adott az F pedig a nyomatékból lesz.
> >
>
>
> De varjal mar, a ketto teljesen egyutt el, nincs tyuk vagy tojas.
> Ha van nyomatek, es forog, akkor a ketto szorzata a teljesitmeny.
> Az csak filozofia, hogy a nyomatek hozza letre a teljesitmenyt, nekunk ez
> tokmindegy, egy gorbe van, es annak van egy alakja. Persze szarmaztathato
> belole a masik gorbe.
> Ha en azt mondom, hogy loero kell, az is automatikusan jelenti a
> hozzarendelt nyomatekot is, fordulatszam szerint.
>
> Ok nem ezt a kettosseget magyarazzak, hanem hogy a megadott max. nyomatek
> erteke istenkiralysag, minel nagyobb, annal jobb az elozes. [masok szerint
> a vontatas :) ] [regi F1-el egyaltalan nem lehetett Marutit elozni, annyira
> kicsi volt a nyomateka :) ] [18000-es fordulatszam mellett] [alapjarat a
> mi uveghangunk :) ]
>
>
>
> >
> > Persze P=M*n ahogy te is írtad az elején és elvben transzformáció kérdése
> > csak a nyomaték.
> > Igen ám, de akkor a fordulat tűnik el a transzformáció során az adott P
> > esetén :-(
> >
> > Ami azt adja, hogy ahogy váltasz felfelé úgy romlik a gyorsító képesség.
> >
> > Ez nem akkor baj, ha JÓL van kiosztva a fokozat és elég HOSSZAN tud
> > leforogni.
> >
>
> Ez mind konkret gorbekre vonatkozik, en azt allitom, hogy egyszeru elvi
> esetben nem tudod a motorhangon kivul megkulonboztetni a ket azonos alaku
> gorbeju, azonos teljesitmenyu motort, ahol az egyik ketszer akkora
> fordulatu.
>
> Gyakorlatban persze vannak egyeb dolgok, errol irogatok vegig.
>
> De hogyan kulonbozteted meg a ket motort, pusztan a leadott
> teljesitmeny/forgatonyomatek alapjan, ha a teljesitmeny egyforma, a gorbe
> egyforma, es a ketszeres nyomateku/fele fordulatu motor moge fele akkora
> aranyu attetelt raksz?
>
>
> Hát ezért jó nyomaték és széles fordulatszám tartomány.
> >
>
>
> ez megint: a gorbe alakja, persze hogy szamit.
>
>
> A kisebb teljesítményű 50-80-100 kW-os motorok viszont gyakran működnek
> > tartósan magas fordulaton.
> > Ami igényes tervezést és gyártást kíván, plusz növeli a fajlagos
> > fogyasztást és zajos is.
> > Nem éppen kruzolás a haladás vele, inkább küzdelem és félelem
> >
> >
>
> ezek mind igazak, de itt mar befigyel a gyakorlat ezer dolga,
> a lecsupaszitott elmeleti modellel egyetertesz?
> Hogy nem lehet megkulonboztetni?
>
More information about the Elektro-etc
mailing list