[elektro-etc] nyomatekfronton a helyzet valtozatlan
astron bp
astronbp at gmail.com
Mon Nov 21 17:48:16 CET 2016
>nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
>elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
Ezt jól mondja.... hisz a=F/m !
Ahol az m adott az F pedig a nyomatékból lesz.
Persze P=M*n ahogy te is írtad az elején és elvben transzformáció kérdése
csak a nyomaték.
Igen ám, de akkor a fordulat tűnik el a transzformáció során az adott P
esetén :-(
Ami azt adja, hogy ahogy váltasz felfelé úgy romlik a gyorsító képesség.
Ez nem akkor baj, ha JÓL van kiosztva a fokozat és elég HOSSZAN tud
leforogni.
Országúton úgy 60-150 között, ha VÉGIG azonos fokozatban maradhat a váltó
az OK.
Városban a 20-90 közötti váltás nélküli gyorsíthatóság szintén OK
Ha közben váltogatni kell az kellemetlen.... nehezíti a vezetést, nyújtja
az előzési időt.
Vagyis termeli bosszúságot, mert
- nem tudsz átlépni olyan akadályokat, amiket egy jobban gyorsuló autóval
simán
- ugyanez van kikanyarodáskor, nem tudsz kilépni a gyengén gyorsuló autóval
Egy nyomatékos, hosszan forgatható járgánnyal ezeket a szitukat lazán
kezeli az ember ...
Halad, várakozás helyett ill nem bosszant másokat a csigaságával.
Hát ezért jó nyomaték és széles fordulatszám tartomány.
A kettő EGYÜTT viszont sajnos KÉRI a naaagy max teljesítményt, ha a városi
tempó fölé megyünk.
----
A suzuki swift nem véletlenül kapta a swift nevet.
Úgy van a nem túl erős de JÓ görbét mutató és jól forgatható motor
transzformálva,
hogy városban legyen swift (fürge) ... tud is meglepit okozni ezzel.
Cserébe nagyobb tempónál már gyengécske :-(
Hisz ahhoz a kW már hiányzik belőle.
Ha elvárjuk hogy országúti/pálya tempóban is legyen dinamika (gyorsuljon),
akkor
ahhoz kell 130-150-180 kW max teljesítmény, ami az idő 95-98%-ban
fölösleges.
Cserébe szinte alapjáraton kruzolhatsz vele még 130-al is...
A kisebb teljesítményű 50-80-100 kW-os motorok viszont gyakran működnek
tartósan magas fordulaton.
Ami igényes tervezést és gyártást kíván, plusz növeli a fajlagos
fogyasztást és zajos is.
Nem éppen kruzolás a haladás vele, inkább küzdelem és félelem
2016. november 21. 16:58 astron bp írta, <astronbp at gmail.com>:
> Nézzük a nem turbó benzineseket....
>
> Alacsony fordulatú üzem, izomból a nagy nyomatékkal és kevés fokozattal >>
> amerikai autó V6-os és 3+ literes motorral
> Egyszerű, jól vezethető mégis ugrik ha kell és kevés váltó fokozat
> ellenére sem kell állandóan gépészkedni.
> Lévén a görbe eléggé lapos és már az alapjárat közelében sem nyomatéktalan.
> Hátrány: kis fordulaton is elég sok benzint kér önmaga számára.
>
> Magas fordulatú üzem, nem túl nagy nyomatékkal, de széles fordulatszám
> tartományú, jobb kevés fokozattal >> japán kávédaráló 1,6-2,2 literes
> motorral
> Egyszerű, jól vezethető mégis ugratható ha kell (visszaváltás 2.
> fokozattal) a széles fordulatszám tartomány okán kell állandóan
> gépészkedni, mert hosszan forgatható, azonos nyomaték mellett.
> Lévén a göreb eléggé lapos és már az alapjárattól nem túl messze
> (>1600-1800 fordulat) sem nyomatéktalan, aztán ~7000+ fordulatig is mehet
> váltás nélkül.
> Hátrány: nagy fordulaton zabálnak a lovak, úgy 4500 fölött durvul el az
> étvágyuk.
>
> A kettő hátrányait ötvöző megoldás az európai vacak megoldás...
> Alul-felül rosszul fogyasztó, hegycsúcsos görbéjű nem igazán forgatható
> technika.
>
> Az európai vacak megoldást egy ideje a turbókkal próbálják használhatóvá
> tenni.
> De nem igazán sikerül jóra ezek sem.
>
> ----
>
> A dízel kicsit más világ...
> Amerókában ugye nem nagy favorit
> Európában felemás megoldások vannak.
> Japán talán ebben is ügyesebb néha, bár erős eu alapokon.
> A turbódízelek azonban nem igazán jól vezethetők, ha nem kb. azonos
> tempóban kell haladni (és már a turbó hatáskörében)
>
> ---------
>
> Az általam ideálisnak tekintett elektromos hajtáshoz japán kávédaráló áll
> legközelebb, aztán jön az amerikai autó.
> Játszik még a sajnos csak kevéske JÓL méretezett európai kisturbós is... a
> zöm azonban nem túl vezethető.
>
> De szerencsére immár megjelentek az első autószerű e-autók, elérhető áron.
> OPEL AMPERA 2017 (CHEVROLET BOLT)
> HYUNDAI IONIC
> ÚJ NISSAN LEAF
> Stb.
>
> ...és jönnek hamarost mások is.
> 2018-2019-re lesz normális kínálat úgy tippelem.
>
> Ami a magamfajta városlakót aki csak néha megy el 200250 km-nél is
> messzebbre egy menetben és elég sokat (15-25 ekm/év) remekül kiszolgál majd.
> Csendben, tisztán, sportosan és igen könnyen vezethetően :-)
>
> 2016. november 21. 15:56 Sandor Szali írta, <szali.sandor at gmail.com>:
>
>> 2016-11-21 13:38 GMT+01:00 astron bp <astronbp at gmail.com>:
>> > Az alapban is nagy motor nyomaték azért, jó mert kis fordulatok mellet
>> tud
>> > a mechanika működni :-)
>>
>> ez oke, kis fordulat jo, nagy fordulat rossz, nem szeretik az uveghangot.
>>
>> > A minél kisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomaték ugyanezért...
>>
>> az a gorbe alakja, az viszont transzformalhato. [minden tortenhet
>> ugyanugy, csak mas a motorhang]
>>
>>
>> > De, ennyiből már létszik, hogy miért jó, ha a motor alapban nagy
>> nyomatékú
>> > és ezt széles fordulatszám tartományban tudja.
>> > Megkönnyíti a mechnikai tervezést és KÖNNYÍTI a vezetést! kevesebbet
>> kell
>> > gépészkedni...
>>
>> szoval az altlanosan alacsonyabb fordulatszam konnyiti a mechanikai
>> tervezest, ez szempont lehet [bar ugyanakkor a nyelestengelyen
>> combosabb alkatreszek kellenek a nagyobb nyomatek miatt]
>>
>> KÖNNYÍTI a vezetést ha széles fordulatszám tartományban tudja az
>> egyenletes nyomatekot, ez is oke,
>> de ez is a gorbe alakja!
>> Tudhatja elvileg tokugyanazt is, kimerhetetlen kulonbseggel, mikozben
>> a fordulatszama magasabb, nyomateka kisebb.
>>
>> A max. nyomatek ertek vezethetosegben es gyorsulasban akkor szamithat,
>> ha hozzajarul ahhoz hogy a gorbe egyenesebb legyen.
>> es persze segit egy combosabb ferfias dormogesben, meg huzatva is, pl
>> mercedes SLS safety car
>> https://www.youtube.com/watch?v=0MlGucYOxOM
>> mikozben a regi motorral az ot koveto F1-esek idegbeteg beRedBullozott
>> mehecskek voltak.
>>
>> meg egy dologban lehet titok, a gazpedal resz allasait, es
>> reszterheleseket is tartalmazo 3D-s diagramokbol kiderulhet valami,
>> nem tudom, ilyeneket nem is lattam.
>>
>> osszetett okai biztos vannak a tortenelmileg egyre emelkedo
>> nyomateknak, [fogyi, kopas, nem divat mar az uveghang] de legalabb
>> valahol levezetnek, nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
>> elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
>> A kedvenc musorban erzodik, hogy a loerot mar csak a rend kedveert
>> mondjak el, bezzeg a Nm-t azt mindig hangsulyozzak.
>>
>>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list