[elektro-etc] nyomatekfronton a helyzet valtozatlan

astron bp astronbp at gmail.com
Mon Nov 21 16:58:03 CET 2016


Nézzük a nem turbó benzineseket....

Alacsony fordulatú üzem, izomból a nagy nyomatékkal és kevés fokozattal >>
amerikai autó V6-os és 3+ literes motorral
Egyszerű, jól vezethető mégis ugrik ha kell és kevés váltó fokozat ellenére
sem kell állandóan gépészkedni.
Lévén a görbe eléggé lapos és már az alapjárat közelében sem nyomatéktalan.
Hátrány: kis fordulaton is elég sok benzint kér önmaga számára.

Magas fordulatú üzem, nem túl nagy nyomatékkal, de széles fordulatszám
tartományú, jobb kevés fokozattal >> japán kávédaráló 1,6-2,2 literes
motorral
Egyszerű, jól vezethető mégis ugratható ha kell (visszaváltás 2.
fokozattal) a széles fordulatszám tartomány okán kell állandóan
gépészkedni, mert hosszan forgatható, azonos nyomaték mellett.
Lévén a göreb eléggé lapos és már az alapjárattól nem túl messze
(>1600-1800 fordulat) sem nyomatéktalan, aztán ~7000+ fordulatig is mehet
váltás nélkül.
Hátrány: nagy fordulaton zabálnak a lovak, úgy 4500 fölött durvul el az
étvágyuk.

A kettő hátrányait ötvöző megoldás az európai vacak megoldás...
Alul-felül rosszul fogyasztó, hegycsúcsos görbéjű nem igazán forgatható
technika.

Az európai vacak megoldást egy ideje a turbókkal próbálják használhatóvá
tenni.
De nem igazán sikerül jóra ezek sem.

----

A dízel kicsit más világ...
Amerókában ugye nem nagy favorit
Európában felemás megoldások vannak.
Japán talán ebben is ügyesebb néha, bár erős eu alapokon.
A turbódízelek azonban nem igazán jól vezethetők, ha nem kb. azonos
tempóban kell haladni (és már a turbó hatáskörében)

---------

Az általam ideálisnak tekintett elektromos hajtáshoz  japán kávédaráló áll
legközelebb, aztán jön az amerikai autó.
Játszik még a sajnos csak kevéske JÓL méretezett európai kisturbós is... a
zöm azonban nem túl vezethető.

De szerencsére immár megjelentek az első autószerű e-autók, elérhető áron.
OPEL AMPERA 2017 (CHEVROLET BOLT)
HYUNDAI IONIC
ÚJ NISSAN LEAF
Stb.

...és jönnek hamarost mások is.
2018-2019-re lesz normális kínálat úgy tippelem.

Ami a magamfajta városlakót aki csak néha megy el 200250 km-nél is
messzebbre egy menetben és elég sokat (15-25 ekm/év) remekül kiszolgál majd.
Csendben, tisztán, sportosan és igen könnyen vezethetően :-)

2016. november 21. 15:56 Sandor Szali írta, <szali.sandor at gmail.com>:

> 2016-11-21 13:38 GMT+01:00 astron bp <astronbp at gmail.com>:
> > Az alapban is nagy motor nyomaték azért, jó mert kis fordulatok mellet
> tud
> > a mechanika működni :-)
>
> ez oke, kis fordulat jo, nagy fordulat rossz, nem szeretik az uveghangot.
>
> > A minél kisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomaték ugyanezért...
>
> az a gorbe alakja, az viszont transzformalhato. [minden tortenhet
> ugyanugy, csak mas a motorhang]
>
>
> > De, ennyiből már létszik, hogy miért jó, ha a motor alapban nagy
> nyomatékú
> > és ezt széles fordulatszám tartományban tudja.
> > Megkönnyíti a mechnikai tervezést és KÖNNYÍTI a vezetést! kevesebbet kell
> > gépészkedni...
>
> szoval az altlanosan alacsonyabb fordulatszam konnyiti a mechanikai
> tervezest, ez szempont lehet [bar ugyanakkor a nyelestengelyen
> combosabb alkatreszek kellenek a nagyobb nyomatek miatt]
>
> KÖNNYÍTI a vezetést ha széles fordulatszám tartományban tudja az
> egyenletes nyomatekot, ez is oke,
> de ez is a gorbe alakja!
> Tudhatja elvileg tokugyanazt is, kimerhetetlen kulonbseggel, mikozben
> a fordulatszama magasabb, nyomateka kisebb.
>
> A max. nyomatek ertek vezethetosegben es gyorsulasban akkor szamithat,
> ha hozzajarul ahhoz hogy a gorbe egyenesebb legyen.
> es persze segit egy combosabb ferfias dormogesben, meg huzatva is, pl
> mercedes SLS safety car
> https://www.youtube.com/watch?v=0MlGucYOxOM
> mikozben a regi motorral az ot koveto F1-esek idegbeteg beRedBullozott
> mehecskek voltak.
>
> meg egy dologban lehet titok, a gazpedal resz allasait, es
> reszterheleseket is tartalmazo 3D-s diagramokbol kiderulhet valami,
> nem tudom, ilyeneket nem is lattam.
>
> osszetett okai biztos vannak a tortenelmileg egyre emelkedo
> nyomateknak, [fogyi, kopas, nem divat mar az uveghang] de legalabb
> valahol levezetnek, nade olyanokat mond a szakujsagiras, hogy
> elozeshez nem loero kell hanem nyomatek :)
> A kedvenc musorban erzodik, hogy a loerot mar csak a rend kedveert
> mondjak el, bezzeg a Nm-t azt mindig hangsulyozzak.
>
>


More information about the Elektro-etc mailing list