[elektro-etc] nyomatekfronton a helyzet valtozatlan

astron bp astronbp at gmail.com
Mon Nov 21 13:38:53 CET 2016


A magas fordulatszám nem igazán barátja a mechanikának (tömegerők,
rezonanciák) és nehezíti a szelepek precíz vezérlését is.

A hegy alakú nyomaték görbe igényli a sok fokozatú váltót és GYAKORI
váltást >> szar vezetni.

Az ideális ugye az volna, hogy bármilyen tempónál lépek a gázra mindig
ugyanúgy gyorsulok.
Mégpedig pedál lenyomás arányosan.

Ehhez az kéne, hogy a NULLA-VÉGSEBESSÉG tartományban bárhol ugyanannyi
nyomaték álljon rendelkezésre.
Hisz a gyorsító erő kizárólag a nyomaték függvénye (mivel alapban fix a
kerékméret fix a tapadás, fix az összsúly).

A szükséges teljesítmény ekkor sebesség arányos lenne
(légellenállástól most tekintsünk el, mert az nem lineárisan a nő a
tempóval)

Az ideális autó motorja tehát
- nem forog amikor áll az autó (nem fogyaszt, nem zajong, nem kopik)

- bármilyen fordulaton leadja a max nyomatékét, ha kérem
  azaz bármilyen tempóról ugyanúgy gyorsul tovább, azonos pedál lenyomásra


Egy ilyen autót remek dolog vezetni, nem kell agyalni előzésnél azon, hogy
most menyiről is gyorsítok és akkor mire képes.
Nem kell bele kuplung és váltogatni sem kell!!! hisz 0-végsebesség között
tud működni mégpedig pont ugyanúgy.

Ha veszünk egy a KRESZ-nek megfelelő tartományt akkor ugye 0-150 km/h
mondjuk az igény.

Egy átlagos szgk. kerék kerülete mondjuk majdnem 2 méter, akkor a 150
km/h-hoz ~1320/perc tartozik a keréken.
Avagy 22 fordulat/másodperc ...

Látjuk, hogy egy dinamikusnak mondható  autóba ehhez a végtempóhoz cirka
150 kW-os motor kerül.
Vagyis 1100 Nm körüli nyomaték kerülhet max a kerékre (hajtáslánc
hatásfoktól most eltekintek) a végsebességnél.

Kis sebességnél, sík aszfaltúton lényegében ez mind a gyorsításra
fordítható.
(a gördülés veszteség ilyen úton minimális és még a légellenállás is
elhanyagolható)

A kerék sugara  ~0,32 méter  tehát 1100/0,35=~3400 N gyorsító erő
keletkezik.
Ha mondjuk 1500 kg az össz tömeg, akkor ez a=F/m=3400/1500=2,26 m/sec2
gyorsulást ad.
Ami 12,3 másodperces 0-100 gyorsítást jelentene, az elhanyagolások+hatásfok
miatt még többet.
Valahol a 15-16 másodperc körül vélhetően.

Ez manapság nem tekintjük elég dinamikusnak...
- vagy nagyobb NYOMATÉKÚ és ezzel teljesítményű motor kell >> még a 150
kW-on felül potyára???
- vagy váltó, és akkor kuplung+váltómechanika is és ezeket kezelni is kell
menet közben

Az alapban is nagy motor nyomaték azért, jó mert kis fordulatok mellet tud
a mechanika működni :-)
A minél kisebb fordulattól rendelkezésre álló nyomaték ugyanezért...

Ha az alsó fordulatszám NULLA és innentől a max fordulatig van elég
nyomaték az a királyság.
Egy 8 másodperce 0-100-at tudó 1,5 tonnás cucchoz saccra 3,5 m/sec2
gyorsulás tartozik.
Ami cirka 350-400 kW-t jelentene, ha 120-ról 150-re is ugyanúgy akarunk
gyorsulni mint 20-ról 50-re.
Avagy 1800 Nm körüli nyomatékot a keréken.

A szokvány utcai célú szívó benzin motor úgy 2000-6000 fordulat között tud
érdemi nyomatékot leadni.
Egy viszoynlag lapos tetejű, de meredek oldalú dombot formázó jelleggörbe
szerint.
Ez ugyan elég széles tartomány de csak 3X átfogás... kell egy töb fokozatú
váltó az illesztéshez.
A kompromisszum tűrés és tényleges n-M jelleggörbe függvényében (3)4-5-6
fokozat a szokás.
Viszont, ha a jelleggörbe bal oldali domboldala meredek akkor >> hajlamos
lesz a lefulladásra elinduláskor :-(
Gépészkedni kell a váltóval kis tempójú bekanyarodáskor, stb,  szóval szar
lesz vezetni...


A normál dízel ettől is rosszabb a jóval hegyformájúbb jellegörbéjével.
A 16 szelepes szívó motorok sem túl sem jól vezethetők ezért lett divat a6
fokozatú váltó hozzájuk.

A turbós motorok éppen abban jók, hogy már kis fordulattól adják a
nyomatékot és aztán egész magas fordulatig.
Azonban ezeknél is egy meredek domboldal a görbe baloldala :-(
Azaz nehézkes elindulni/bekanyarodni velük...


De, ennyiből már létszik, hogy miért jó, ha a motor alapban nagy nyomatékú
és ezt széles fordulatszám tartományban tudja.
Megkönnyíti a mechnikai tervezést és KÖNNYÍTI a vezetést! kevesebbet kell
gépészkedni...


-----

Az e-autó azt a csodát tudja, hogy
- nincs alapjárata >> nem kell kuplung
- elvben 0-végsebesség között mindig ugyannyi nyomatéka van >> nem kell
váltó

Azaz nincs lefulladási hajlama és mindig ugyanúgy gyorsul!
Királyság :-)

Sőt az is tudja, hogy mivel rövid időre >> akár 2-3X-osan túlterhelhető
- nem kell a fentebb látott 350-400 kW motor bele
- mégis megoldható, hogy a kisebb tempóknál igencsak dinamikusan-sportosan
induljon meg, ha kell
  mindenféle gépészkedés nélkül, úgymint motor szétforgatás és a kuplung
rádobása a felpörgetett motorra
  hisz csak szoftver kérdéssé válik a gyorsítás, amíg van teljesítmény
tartalék a motorban.

A e-autó fordulat-nyomaték görbéje nem domboldallal indul, hanem egység
ugrással
aztán vízszintes ...jó hosszan és ezt csak motor teljesítmény kezdi
korlátozni a másik végén.

Ez benne az a királyság, amit a benzin/dízel igyekszik megoldani és ezt
próbálják jelenni a nagy nyomaték emlegetésével, mint katalógus adattal.
Feltételezve, hogy a fordulat-nyomaték görbe
- vagy eleve szép lapos
- vagy sok fokozatú váltóval van virtuálisan lapossá téve









































2016. november 21. 9:38 Sandor Szali írta, <szali.sandor at gmail.com>:

> > Ehhez az ideálist közelítő esethez kell a már kis fordulaton is nagy
> > nyomaték.
> > Avagy magában a nyomaték max nem sokat mond, kell mellé fordulat-nyomaték
> > görbe is.
>
>
> A teljesitmenygorbe alatti terulet mindent elmond es szabadon
> transzformalhato.
> Azt nem tudom, hogy [a medianak jol jon hogy van egy darab Nm szam,
> amit lehet pufogtatni] [aztan olyanokat birnak mondani hogy az
> elozeshez a motor nyomatek kell, nem a teljesitmeny] mi sarkallja a
> gyartokat hogy ilyen 600-1000Nm-eket hozzanak ki motorbol, fogyasztas,
> tartossag, kisebb zaj az alacsonyabb fordulatszam miatt, egyszer jo
> lenne mar latni hogy egy hiteles forras szerint miert jo a nagy max.
> nyomatek.
> Valszeg az egyeb fejlesztesek eredmenye ez, nem direkt a nagy max.
> nyomatekra gyurtak. Vagy az izlese ilyen az embereknek ezert megy ebbe
> az iranyba, hogy az alacsony fordulatszamot szeretik. Ahogy KJ is irta
> tobbszor hogy a csaladban is ezt tapasztalta :)
>
>


More information about the Elektro-etc mailing list