[elektro-etc] Turbo timer

lista mail jappofan at gmail.com
Mon Mar 21 08:07:45 CET 2016


Nem nyomás lényeg, hanem:
hogy legyen elég olaj a kenőfilm kialakulásához.
az legyen elég "sűrű" a terhelés megtartásához

A hideg olaj jobban ken és a még hideg motort hűteni esem kell.
Ergo kis fordulaton és hideg motorral minimális olaj is elég a jó kenéshez.
Ekkor a korlát a "sűrűség" !!! mert, ha rossz hideg oldali viszkozitás
választása miatt nem jut el kenendő helyre akkor gond lesz.
Kishazánkban egy 5W olaj vagy pláne a 0W már nem okozhat gondot.
Hacsak nincs éppen -30...40 fok, de ez aligha játszik
Egy 0W olajjal még -15 fokban is röhögve lehet üzemszerűen autózni, motor
előmelegítés nélkül.
Max az első 2-3 percben/kilométeren nem kell padlógázokat adni.
De egy jó közepes tempójú gyorsítás belefér....

A fordulattal arányosan nőni kezd a SZÁLLÍTOTT olaj mennyiség (mivel
fogaskerék szivattyú van tipikusan).
És ez a lényeg! ez oldja meg a melegedéssel arányosan növekvő hűtés igényt.

Ugyanakkor a melegedés hatására csökken viszkozitás azaz csökken a kenőfilm
képző képesség!
Ezért kell figyelni a meleg oldali viszkozitásra!!! is.
Mivel az szabja meg, hogy meddig hígul az olaj.
Kishazánkban  a 40-es olaj szokvány utcai autózásra mindenbe jó
A 30-as meleg oldali olaj a legtöbb autóba szintén jó.
Nagggggyyon melegre hajtott-terhelt motor esetén azonban ez már lehet túl
vékony, adott esetben.
Bár az újabb motorokat már inkább eheht tervezik, sőt néha akár a 20-ashoz
is.
Mert a meleg oldalon vékonyabb olaj csökkenti a fogyasztást, a kisebb
nyírási vesztesége okán.

A régebbi (10+ év) tervezésű motorokba tehát
5W-40  0W-40 szokásos utcai  vezetésnél jó lesz az 5W-30 és a 0W-30 is.
A fiatalabbakba pedig (pláne a japoba/koreaiba)  0W-30 és kész.
A japok egy része még 0W-20 olajjal is remekül üzemel...
A benzines szívó motor esetén ennyi elég is.

A koszgyár dízelek esetén ezen kivűl oda kell még figyelni a az autó
típusra mínősítésre is!
Mert az extrám korom képződést is kezelnie kell a olajnak, adalékokkal...

A turbó is okoz néma extra igényt, az esetenként (kezelési hiba)  forró
felülete miatt.

----------

Szóval, szerintem
egy normális állapotú motor esetén és jól választott olajjal,
a szokásos utcai üzemben nem fordul elő kenés hiány, soha.
Alapjáraton, hidegen, padlógázt adva sem...

Az olajnyomás meg csak annyira érdekes, hogy megvan-e a minimum?!
Ami már áttolja a réseken az éppen szükséges olajat.

Hibázni a rossz hideg oldali választással lehet.
Egy csillaggarázsban tartott ill. szabadban sokat parkoló és fagyban is
sűrűn használt autóba a 10W nem igazán jó ötlet.
Abba 5W de leginkább 0W kell és kész...
Ekkor lehet vele elindulni, komoly fagyban is a beindulás után már pár
másodperccel.
Mert nem lesz kenés gondja :-)

Egyébként
Még a leharcolt öreg motorok sem szoktak kenéshiba miatt elromlani.
Akkora túlbiztosíts van ezen a téren.
Csak megfelelő olajat kell választani...

















2016. március 20. 23:45 hobilobi at gmail.com írta, <hobilobi at gmail.com>:

> Nem tudom mire utaltál az "oldal közepén"-el, mert én ott
> nem találtam semmit a nyomáshatárolóról.
> A nyitást illetően a cikk is azt írja, hogy hideg motornál akár 5 bar is
> lehet a nyomás,
> ott pedig már nyit a nyomáshatároló.
> Mivel az eredeti felvetésben pontosan a motor bemelegítéséről volt szó, így
> szerintem nem tévedtem nagyot.
> De az azért mindenképpen túlzás, hogy 2000 ford. alatt _nincs_ kenés,
> hiszen hideg motornál
> alapjáraton is nagyobb a nyomás, még ha esetleg nem is éri el a
> nyomáshatároló nyitását.
>
> Amiben tévedtem az az olajnyomás gomba kapcsolási szintje. Mint kiderült,
> a legtöbbje már 1 bar alatt
> kikapcsolja a lámpát. Én úgy tudtam, hogy jóval nagyobb nyomásnál kapcsol
> ki.
>
> István
>
> 2016.03.19. 22:36 keltezéssel, potyo írta:
>
>> Inkább lesz az 4000 fordulat környéke, ahol nyit a nyomáshatároló szelep.
>> Kb. oldal közepén:
>>
>> http://injektor.hu/13-alapok/45-motorolaj-olajnyomas-olajcsere-ii
>>
>> hobilobi at gmail.com <hobilobi at gmail.com> ezt írta (2016. március 19.,
>> szombat):
>>
>>> Azt viszont tudom, hogy az (jó) olajszivattyú alapjáraton tudja
>>> produkálni
>>> azt a
>>> nyomást, ahol már nyit a nyomáshatároló szelep. Innentől pedig már
>>> mindenhová eljut a kenőolaj.
>>> Teljesen lényegtelen a fordulatszám, attól már a kenés nem fog változni.
>>>
>>>
>>> .
>>
>>
>


More information about the Elektro-etc mailing list