[elektro-etc] Fizika - példa

Karoly Kovacs koka55 at gmx.at
Wed Nov 11 06:20:17 CET 2015


Bocs Dexter, nem értem, miért hozod fel a gondolati példáidat, amikor az 
tény, hogy az Andy által feltett kérdésbeli helyzetben nem növekszik a 
nyomás (ill. elenyészően kicsiny mértékben). Ezt ki is lehet próbálni. 
Valamelyik listatárs hozta a gumis példát, ami tökéletesen igaz: a 
gumiszerelő is terheletlenül méri, állítja be a guminyomást.

Károly

charles hoss wrote:
> egy masik pelda : a veszhelyzeti korhazak satrai felfujhatoak. Evekkel
> ezelott amikor meg nem tudtam errol, probaltam ilyet csinalni es arra
> jottem ra hogy a leggerendakat nem lehet megcsinalni tagulo anyagbol (pl
> gumi belsobol) mert nem valtozik a terfogata ha meghajlitom, rugozik,
> letagilja mashol. Ha szovetes anyagbol van , ami nem tagul pl mint az
> ugralo varak, akkor viszont kis nyomassal is nagyon merev gerendakat lehet
> letrehozni, mert ahogy megtorik nagy a terfogatvaltozas es a nyomas is
> komolyan no.
>
> Bye
> dexter
> On 10 Nov 2015 16:39, "Karoly Kovacs" <koka55 at gmx.at> wrote:
>
>> Mondjuk a vizes példa pont nem jó ide. ;)
>> (Ld. folyadékok összenyomhatatlansága...)
>>
>> Károly
>>
>> Zoltan Szabo 1(BHU) wrote:
>>
>>> Hali!
>>>
>>> Miért kellene a nyomásnak változni? A térfogat ugyanaz, csak az alak
>>> változik. Tegyél egy lufiba vizet. Itt megnyomod, ott dudorodik, meg
>>> fordítva.
>>>
>>> Z
>>>
>>> -----Original Message-----
>>> From: elektro-etc-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-etc-bounces at tesla.hu]
>>> On Behalf Of Kaczmarek Edvard
>>> Sent: 2015. november 10. 16:06
>>> To: elektro-etc at tesla.hu
>>> Subject: Re: [elektro-etc] Fizika - példa
>>>
>>> Mérhetetlenül kis mértékű a változás. Itt kalkuláció is van, igaz,
>>> biciklire:
>>>
>>>
>>> http://bicycles.stackexchange.com/questions/21227/how-much-does-rider-weight-increase-tire-pressure
>>>
>>> Ed
>>>
>>> Sent from a tamagotchi
>>>
>>> On November 10, 2015 3:12:11 PM CET, Xorn <toth.endre at gmail.com> wrote:
>>>
>>>> Adott egy autó. Ha vízszintesen áll és a négy kerekében egyforma
>>>> nyomást csinálok, az egy jól definiált, könnyen megérthető állapot.
>>>>
>>>> Ezek után megdöntöm valamerre az autót. Ettől megváltozik a
>>>> súlyeloszlás, lesz kerék, amire több, lesz, amire kevesebb súly esik.
>>>> A több súly alatt, ha jól gondolom, növekednie kellene az adott
>>>> kerékben a nyomásnak. A kérdés az, hogy egy ma átlagos, 1-1,5 t-s autó
>>>> esetében napi szinten előfordulő, mondjuk pár fokos dőlés (járdaszélre
>>>> felállás) esetében milyen mértékű lehet ez a nyomásnövekedés szintén
>>>> átlagos, 2-2,5 baros keréknyomás esetén? Vagy mondjuk mennyivel
>>>> csökkenhet a nyomás attól, ha emelőre teszem az autót és a kerék a
>>>> levegőben lóg?
>>>>
>>>> A másik, hogy milyen szemléletes példával lehetne ezt elmagyarázni
>>>> valakinek, aki ugyan egyáltalán nem hülye, megvan a magához való esze,
>>>> de nem mérnök, és emiatt nem is egészen olyan a természettudományos
>>>> szemlélete, "első ránézésre" nem nyilvánvalóak számára ezek a dolgok?
>>>>
>>>> Best regards,
>>>> Andy
>>>>
>>> The information contained in this message may be privileged and
>>> confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to
>>> whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is
>>> not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this
>>> message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this
>>> message in error, please immediately notify the sender and delete or
>>> destroy any copy of this message!
>>>
>>> Legal Disclaimer:
>>> The information contained in this message may be privileged and
>>> confidential. It is intended to be read only by the individual or entity to
>>> whom it is addressed or by their designee. If the reader of this message is
>>> not the intended recipient, you are on notice that any distribution of this
>>> message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this
>>> message in error, please immediately notify the sender and delete or
>>> destroy any copy of this message!
>>>
>>>
>>
>



More information about the Elektro-etc mailing list