[elektro-etc] Ehhez azért kell vér a pucában! :) (Landolás ködben)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Dec 1 19:47:57 CET 2014


charles hoss wrote:

> belegondoltal abba hogy azon az oldalon ami hatul van , leer a kerek
> es orult ero ebred ami ki akarja forditani a gepet a kifutopalya
> hossztengelyebol ?
> ha keresztbefordul , akkor ott katasztrofa van .

Persze, hogy gondoltam, de te meg arra gondolj, hogy az 50-100 tonnás masina 
súlyából ekkor a kerekekre talán pár tonna jut, a többi a szárnyakra. Szóval nem 
gond, ha csúszik a kerék. Aztán persze amikor már csökken a sebesség, és nő a 
kerekekre ható erő, nem árt, ha már egyenesbe kerül.

Gondolj a fordítottjára: mész az úton egy autóval, és jelentős az oldalszél. De 
a kerekek felől jövő ellentartó erő jó esetben nagyságrendileg erősebb, mint az 
oldalszél. Tehát van esély az úton maradni. A nagygépnek is, mert a szárnyak 
dominálnak itt még.

> ez a cel , de ahogy latod kozvetlenul a leszallas elott kell ellepje a
> fuggoleges vezersikkal a gepet - maskepp keresztben sodrodva szallna
> le , ami meg rosszabb .

Ezt a kifejezést itt nem értem, mi az, hogy "ellepje"? Nem hó az! :)

Azon kevesek, akik még a levegőben egyenesbe fordítják a gépet a talajtérés 
előtt 1 másodperccel, azt használják ki, hogy a gépnek jó nagy a tömege, szóval 
ugyan fellép az oldalirányú gyorsítóerő, de mire létre is jönne számottevő 
oldalirányú sebesség, addigra már lent is van a kerék.

Azt se vonom kétségbe, hogy van mód a levegőben is oldalazni vagy hogy hívják. 
Mert hogy kisgépek tudnak tartósan egyenesen repülni úgy is, hogy a szárnyak 
függőlegesen állnak. De a sok videót megnézve ezt az esetleges képessége nemigen 
tudtam felfedezni.

>> nagy az oldalirányú szél. Egy ilyen gép leszállósebessége valami 300
>> körül/fölött van, nem?
>
>
> inkabb csak valamivel 200 felett .

Az se kevés. És a kicsik, az 1 motoros propelleresek? Ugye, hogy azok csak úgy 
80 körül?

> a, megoldhato .
> b, a gep specifikacioi meghatarozzak hogy mit akarnak vele - elkuldik
> mashova , atmegy masik kifutopalyara . nem fogjak foldhoz vagni ha a
> gep teljesitmenye , parameterei nem teszik lehetove a leszallast erre
> a repterre.
> c, ha no a szelsebesseg , rovidul a leszallasi ut - tehat egy ido utan
> egyszerusodik a leszallas , mert relative kicsi lesz a sebesseg .
> egy haver egyszer rendes szelben leszallt sarkannyal egy foldutra -
> keresztben :D

:-) Erre gondoltam én is, tehát hogy kisgép esetén az állóstart és állólandolás 
is megoldható. :-)

> elvben igen - sot . de a talajkozeli szelnyiras ilyenkor a
> leggonoszabb . siman ateshet a gep ha eleg "ovatosan" szall le -
> ezert ilyenkor nagyobb tempoval szallnak le mint alapbol tennek .

Igen, erre gondoltam én is, mint kockázatra. Nagymértékben változhat a szél 
sebessége odalenn.

> nagygepek odebb tudnak menni egy frontnyival .

Ez is igaz, meg hát valszeg akár tizenórával előre is lehet tudni, ha valami 
gonosz időjárás várható a leszállás helyén.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list