[elektro-etc] Ehhez azért kell vér a pucában! :) (Landolás ködben)

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Mon Dec 1 10:52:43 CET 2014


Erdos Zoltan wrote:
> a futo tobbfele lehet
> farokkerek eseten sokszor onbeallo, de ott is akad kormanyzott, vagy
> csavarrugon keresztul koveto.

Nem írtam, hogy nagygépekre gondoltam. A kisgépekről még kevésbé van fogalmam, 
az a sportolók meg magánemberek, hobbisták terepe, nem? Ott minden és annak az 
ellenkezője is előfordulhat, azok között biztos van olyan is, amivel fejreállva 
is lehet landolni. :-) Meg vízre, meg mittudomén.

A nagygépeknél a két hátsó kerékre ereszkedik le elsőre. Azok mintha fixen 
állnának, mármint az irányt tekintve, nem? Ezeknél az orr felé lévő egy kerék ér 
le később, és ha valami kormányzott, akkor ez, nemde?

> az oldalszel egy szep jatek, felszallaskor ralogatok es ralepek, azaz
> oldalkormannyal ra kell tartani, aztan a levegoben vagy a szel feloli
> oldalt lelogatni,

Hát ez nem volt világos, de mintha itt lenne egy olyan, hogy meg lehet a géppel 
csinálni, hogy pl megy a levegőben valamerre, de a gép nem abban az irányban 
áll. Jól értem?

> vagy beallni a sebesseg
> es a szesebesseg, szelvektor adta iranyba es haladni szepen.

Na jó, de ha a pálya nem abban az irányban van... :-)
Vagy ezt se értettem meg. Tehát, ha a gép másfele áll, mint a földhöz képesti 
haladási irány, és úgy rakod le a masinát, akkor nem jön létre egy bazi 
kellemetlen hatás, ahogy a kerekek földet érnek nem haladásirányba?

> leszallaskor detto,

Jaaa, én végig a leszállásról beszéltem. Felszálláskor gondolom nincs akkora 
gond. Amint elemelkedik a gép valamelyik porcikája, már lehet is korrigálni, és 
az utolsó pillanatokban akár csúszhat is a kerék oldalirányban, ha muszáj. De 
gondolom a felszálláskor másodperc nagyságrendű idő alatt elválik a kerék a 
talajtól. Onnantól aztán állhat a gép akár 10 fokkal is elfordulva a talajhoz 
képesti haladási irányoz képest, bár gondolom a pilóta gyors kell legyen - 
kisgépnél. A nagynál meg gyanús, hogy valami automata megoldja. Vagy akkora 
marha nagy a tömeg, hogy a felemelkedés utáni oldalirányú sodródás nem jön létre 
túl gyorsan.

> gyakorolni.. nem veletlen, hogy a kepzesben a legytobbet gyurt elem a
> leszallas. es a papir megszerzese utan is..  :-)

Meg tudom érteni.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list