[elektro-etc] motoros zar

Móczik Gábor pm_levlista at progzmaster.hu
Tue Mar 19 19:57:59 CET 2013


2013.03.19. 19:28 keltezéssel, Vajk Fekete írta:
> Egy zar el tud ugy romlani, hogy nem lehet bezarni, vagy nem lehet
> kinyitni. De az, hogy bezarom, majd elromlik es ettol kinyilik, az elegge
> kizart.

Az konkrétan igen. Ez egy gyenge pont.
A mechanikus zárnak meg olyan gyenge pontja van, amit előbb írtál, hogy 
nem lehet kinyitni vagy bezárni.

Minden rendszernek van gyenge pontja, nézőpont (és feladat) kérdése, 
melyik tulajdonsággal tudunk együtt élni.

> Ezzel szemben az akkurol taplalt magnes ezer meg egy modon tud ugy
> elromlani, hogy egyszercsak nem magnes tobbe. Lehet hozza csinalni
> akkumenedzsmentet, meg redundans kabelt, es ezek ujabb es ujabb
> hibalehetosegeket visznek be.

Irreleváns, hogy visz-e be hibalehetőséget, mert a rendelkezésre állást 
növeli.

Elég viccesen hangzana egy szerverteremben, hogy ne építsünk ki 
szünetmentes tápellátást, vagy RAID tömböt, mert csak a 
hibalehetőségeket növeli. Az abszolút hibák számát növeli, de nem lesz 
"single point of failure", a rendszer egésze hibatűrőbb lesz.

> Diagnosztikai esemenyekre reagalo kijelolt
> szemely mokasan hangzik egy csaladi haznal.

Mitől mókás?
SMS-ben, email-ben, akármiben megkapod, hogy nyitva az ajtó vagy 
elszakadt a drót.

Az a mókás, amikor azt hiszed, hogy bezártad a hátsó ajtót, miközben 
nincs semmi visszajelzés, hogy el van szakadva a drót, az ajtó meg nyitva.

> A hivatkozott motoros zaraknal nem fordulhat elo hogy elektromos hiba miatt
> nem lehet roncsolasmentesen bejutni. Ugyanis ezek mezei mechanikus zarak
> annak minden megbizhatosagi elonyevel. Kulccsal minden korulmenyek kozott
> nyithatoak. Az elektromos nyitas/zaras csak kenyelmi funkcio.

És ugyanez a biztonsági hátránya is.
A bumpkey-t talán mindenki ismeri, különösebb szakmai felkészültséget 
sem igényel, YouTube-ról elsajátítható.

Abban igazad van, hiba olyan gyenge pontja nincs, hogy hiba miatt 
kinyílik magától, de van más cseppet sem elhanyagolható gyenge pontja.

> Nem a biztonsag novelesere kerestem a motoros zarat, hanem kenyelembol.

Értem, csak akkor azt nem értem, hogy akkor miért kell egy tulajdonságot 
kiragadni, és lehúzni egy egész rendszert, mikor alapjában véve 
biztonságosabb mint egy sima cilinderzár.

Egyébként a "motoros csapzár" keresőszóra még ránézhetsz, nem tudom 
konkrétan ezeket nézted-e. Ezek sem filléres tétel, és általában 
különálló zár.



More information about the Elektro-etc mailing list