[elektro-etc] Tuneti kezeles?

Kovács József kj at faldeko.hu
Sat Aug 24 21:00:58 CEST 2013


Legyen a helyzet az alábbi... az iker CIVIC-ek példáján.
http://faldeko.hu/civic.jpg

Mondjuk 75-el beszorulok a teherautó mögé, de haladnék.
Végre jön szembe egy lyuk, nosza előzzünk, mondjuk 100-ig húzatva.

Ezt ...
a benzines CIVIC esetén legrövidebb idő alatt
egy vissza 2.-ba váltással tudom megoldani
Mint a görbéjén látszik ekkor ~ 2,8 m/sec2 gyorsulással índítok
és 2.-ban végig forgatva is legalább 2,1 marad a mininmum
Nincs értelme 3.-ba tenni, ha sietős, mert ott kisebb a gyorsítás!
Mivel benzines nem gond neki a végig forgatás.
(és turbó késlekedés sincs...)

A dízelesnél ... ha nem kímélem
akkor 3.-ba TUDOM visszarakni 75-nél
Amihez már CSAK ~2,5 m/sec2 gyorsulás tartozik.
És mire 100-ig gyorsul már 2 m/sec2 ALÁ esik a gyorsítás
Miközben a károsnak mondott fordulat tartományban üzemel!
és alighanem a turbóra is kellett várni pár tized másodpercet :-(

Vagyis a dízellel TÖBB IDŐ ugyanaz az előzés.
ráadásul ha elnéztem picit, akkor a dízel
sajnos pont a manőver végén kezd el gyengülni!!!
Míg a benzinessel esélyesebb, hogy végül beférek...

A kevésbé durva előzésnél 3.-ban még inkább kijön ez...
A benzines végig ~ 1,8 m/sec2 gyorsítással húz
A dízeles  4.-ben kb. hasonló gyorsítással índít
a turbólyuk után és végére ismét elgyengül...
Belevíve a halálba.

4. kontra 5.-ben kb pariban vannak

5.-ben és 6.-ban szinteén kb. azonosak ill.
a benzines nyer ... ha nagyobb a tempó

Szóval VF miért jobb előzni a dízellel?

De, ha egy normál, nem sietős előzést elkúrok,
akkor is a benzines az esélyesebb, hogy
egy gyors vissza váltással kimentem magam a bajból...

Legalábbis a görbék alapján.
És ha nem félek a motorhangtól.


KJ



More information about the Elektro-etc mailing list