[elektro-etc] Tuneti kezeles?

Ferenc VALENTA ferenc.valenta at gmail.com
Sat Aug 24 10:50:08 CEST 2013


Zsolt wrote:

> nem bírják. Például ez is az amit nehezen értek meg. Nyerek azzal, hogy
> olcsóbban állítom elő a szívócső rendszert, majd a műanyag és a forró
> kipufogó gáz visszavezetése miatt (is), kénytelen vagyok beépíteni egy
> kipufogó gáz visszahűtőt, ami viszont nem fér el nagyon a turbó mellett,

Az a hatasfok novelese es ezaltal a fogyasztas csokkentese miatt kell.
(ezt gondolom nem kell magyarazni) Ha pedig mar ez ugy is megoldodott,
minek legyen fembol, amit olcsobban, kevesebb energiaval es kornyezet-
terhelessel meg lehet csinalni muanyagbol is?

> ezért a turbó melege tönkreteszi annak műanyag burkolatát, és emiatt

Ez mar baj, rossz tervezes.
A 94 elotti Xm szivosor is muanyag volt, a turbo meg konkretan a motor
atellenes pontjan, hatul alul. Semmi gond nem volt vele.
Nem a muanyag a problema, hanem a turbo rossz elhelyezese, vagy a
hoterelo/szigetelo elemek rossz tervezese.
A muanyagot nem tudjak ezzel foglalkozok megjavitani?
Szivosort meg nem javittattam, de szamos egyeb muanyag alkatreszt igen,
csodakra kepesek.

> szerencsére már lehet, így olcsóbb). Vajon ér annyit a kipufogó gáz
> visszavezetés miatti káros anyag kibocsájtás csökkenés, mint az az energia
> pazarlás(elkészítéskor és működtetés közben), környezet szennyezés amivel
> ezeket a plusz dolgokat előállítjuk és üzemeltetjük. És itt ugye korrekten

Szerintem sem nagy durranas az EGR.

> ebbe koránt sem vagyok biztos, sőt. Itt jön képbe nálam a benzin-diesel vita
> is. Amíg nem voltak varázslások, addig a benzines volt a jobb (szerintem).

A sima szivocsobe fecskendezo benzinesekre es regi adagolos dizelekre
gondolsz? A turbodizelek egesz jok voltak, szivokat en sem szerettem.
De ezek kozott volt egy nagyon durva fogyasztas-kulonbseg, siman 2x!
Ma ez mar sokkal kisebb.

> Majd jöttek a turbók a common-rail rendszerek, és már jó lett a teljesítmény
> a nyomaték. Élmény lett a diesel autós autózgatás. Néha még én is

A nyomatek megvolt a HDI elott is, sot!

> meginogtam, hogy jó lehetne egy diesel nekem. Mert a nagy nyomaték kényelmes
> és rugalmas vezetést ad vitathatatlanul. De ahogy gyűltek a kilométerek az

Ezt mondom en is mindig, egyetertek.

> autókba, és ahogy egyre nehezebben lehetett teljesíteni a károsanyag
> kibocsájtási normákat, és ahogy a felsőbb kategóriába is igény keletkezett a
> dieselekre a vezetési élmény javulása miatt, úgy jöttek a kényszerű
> bonyolult és roppant drága megoldások. Ilyenek például: EGR, turbó geometria
> változtatás, több turbó sorba kötve, kiegészítő fűtési rendszerek,
> elektronikusan vezérelt motortartó rendszerek, hangszigetelt
> motorburkolatok(melyek a hűtést rontják) részecske szűrők, differenciál
> nyomásmérők, hőmérők a kipufogóban, különböző kémiai adalékok a kipufogó
> rendszer regenerálásához, ezekhez külön vezérlőegységek születtek(ford),
> majd az ad-blue technológia.... Na ezek miatt lettem "megint" benzines

EGR: ezer eve van, az osregi, adagolos dizelekben is.

Turbo: hat nem tudom... az Xm-nek eleg durva turbolyuka volt, de komolyan
mondom, elveztem, ahogy megindul utana, tetszett. Maiaknal szinte nem
lehet erezni, hogy turbos, nagyon gyorsan reagalnak, szeles tartomanyban
mukodnek. Szoval jo az, ha nem megy tonkre, de nem eletbevago fontossagu.

Futes, hoszigeteles: ez szerintem jo. A hutorendszer teljesitmenye elegseges,
viszont gyorsabban bemelegszik a motor -> kisebb fogyasztas es szennyezes,
hosszabb elettartam, es az utaster-futes is gyorsabban jon meg.
A mi klimankon allofutes nem kell. Svedorszagban, ha a kollegak elfelejtik
este bekapcsolni, reggel busszal mennek munkaba. (komoly)

Hangszigeteles: amig az emberek gerjednek a V8 hangra, nem kell csodalkozni
ha a motort leszigetelik, es hangszorokbol jon a hang gyorsitaskor.
Erre van igeny.

Erzekelok: mi a baj ezzel? Kell az informacio a vezerlesnek.

Adblue: letezik meg szemelyautokban? Ugy tudom nagyjabol kihalt.

> párti. Majd sajnos megjelentek a turbó benzinesek, amik majdnem ugyanolyan
> kategóriába emelik a benzinest, mint a dieselt. Ugyanis ezek a kis benzines
> turbók nagyon sokat fogyasztanak (1,8 audi A4 12 liter), és az olajat is

Vezetesi stilustol fugg. Ha ovatosan kezeled, tud keveset enni.
Odalepve exponencialisan no a fogyasztas.
De en is a dizelt szeretem.

> zabálják. Tényleg úgy gondolom, hogy ez nem környezetvédelem, hanem
> környezet károsítás. Hány számítógépnek kell sok órán keresztül bekapcsolva
> lennie, hogy egy EGR, vagy egy turbó megterveződjön, legyártatódjon,
> letesztelődjön? És mégis 50-100ekm-ként újat kell venni, tehát azt újra
> olvasztani, szállítani..stb. Nem hiszen, hogy pozitív a környezetvédelmi
> mérleg.

Ez elhanyagolhato. Csak elinditja a turbotervezoben az uj turbo
varazslot, megad nehany parametert, next next finish :)

> Zsolt
> 
> 
>> -----Original Message-----
>> From: elektro-etc-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-etc-bounces at tesla.hu]
>> On Behalf Of charles hoss
>> Sent: Friday, August 23, 2013 5:51 PM
>> To: elektro-etc
>> Subject: Re: [elektro-etc] Tuneti kezeles?
>>
>> jo , de en csak egy hulye vagyok aki belepofazik de semmit nem tud az
>> egr mukodeserol , a futomurol es altalaban az autovezetes ergonomiajarol
>> , a szervizek ahova jarok a reverse corporate identity mintapeldai , ha
>> megsem akkor maximum vallakozgatnak . Arnold fanatikus es amit akar az
>> nem optimalis , gazdasagos - most viszon olyan szolalt meg aki nem csak
>> marketing szinten ismeri az autokat hanem tobb tizmillio km uzemeltetesi
>> tapasztalata van a szervizbe juto autokrol . (tehat pl nem hiszi el hogy
>> azert kell megszuntetni a feszitopatront mert hibalehetoseg , hanem
>> joideje egyre olcsobb szarokat gyartanak - amit masok is megerositenek ,
>> de nyilvan ez csak az empirikus adatok szorasa , nem lehet
>> pillangoszelepet gyartani ami nem esik bele a motorba , mert a
>> pillangoszelep mint olyan teljesen ismeretlen uj technika , senki nem
>> tudja milyen erok ebrednek benne , mibol erdemes osszetaknyolni ha nem
>> akarod hogy leessen .
>>
>> egyebkent ez a koromlerakodas nekem meg mindig nagyon fura a
>> szivorendszerben . egy kis forro goz ami nagy kuzdelmek nelkul
>> eloallithato
>> - talan megoldana .
>>
>> bye
>> dexter
>>
>>
>>
>> 2013. augusztus 23. 16:19 Karoly Kovacs írta, <koka55 at kabsi.at>:
>>
>>> Mintha csak a reciklalasra taknyolnak ossze a mai autokat.
>>> Szerintem itt a listan kb. 2 eve (vagy tobb) errol szonokolunk, nem?
>>> :)))
>>>
>>> Karoly
>>>
>>>
> 
> 


-- 
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/



More information about the Elektro-etc mailing list