[elektro-etc] Tuneti kezeles?

Zsolt zsoltlevlistalaptop at gmail.com
Sat Aug 24 08:15:05 CEST 2013


Vannak tisztító szerek, és forró gőz is van, de rögtön két kérdés merül fel:
1. Hova megy a lemosott szennyeződés? A hengertér nem túl ideális ugye.
2. Már az egész szívóoldal műanyagból van, ezért a nagy hőmérsékletet(gőz)
nem bírják. Például ez is az amit nehezen értek meg. Nyerek azzal, hogy
olcsóbban állítom elő a szívócső rendszert, majd a műanyag és a forró
kipufogó gáz visszavezetése miatt (is), kénytelen vagyok beépíteni egy
kipufogó gáz visszahűtőt, ami viszont nem fér el nagyon a turbó mellett,
ezért a turbó melege tönkreteszi annak műanyag burkolatát, és emiatt
vízfolyás keletkezik(Opel Insignia a visszahűtó 270eFt, és eddig nem
lehetett a burkolatát külön megvenni. Mióta ezekből sok baj lett,
szerencsére már lehet, így olcsóbb). Vajon ér annyit a kipufogó gáz
visszavezetés miatti káros anyag kibocsájtás csökkenés, mint az az energia
pazarlás(elkészítéskor és működtetés közben), környezet szennyezés amivel
ezeket a plusz dolgokat előállítjuk és üzemeltetjük. És itt ugye korrekten
úgy kell számolni, ha a valóságban 20-30ekm-es autókon jócskán eltömődött a
rendszer és ezért sokkal hatástalanabb rendszeret vesszük figyelembe. Hát
ebbe koránt sem vagyok biztos, sőt. Itt jön képbe nálam a benzin-diesel vita
is. Amíg nem voltak varázslások, addig a benzines volt a jobb (szerintem).
Majd jöttek a turbók a common-rail rendszerek, és már jó lett a teljesítmény
a nyomaték. Élmény lett a diesel autós autózgatás. Néha még én is
meginogtam, hogy jó lehetne egy diesel nekem. Mert a nagy nyomaték kényelmes
és rugalmas vezetést ad vitathatatlanul. De ahogy gyűltek a kilométerek az
autókba, és ahogy egyre nehezebben lehetett teljesíteni a károsanyag
kibocsájtási normákat, és ahogy a felsőbb kategóriába is igény keletkezett a
dieselekre a vezetési élmény javulása miatt, úgy jöttek a kényszerű
bonyolult és roppant drága megoldások. Ilyenek például: EGR, turbó geometria
változtatás, több turbó sorba kötve, kiegészítő fűtési rendszerek,
elektronikusan vezérelt motortartó rendszerek, hangszigetelt
motorburkolatok(melyek a hűtést rontják) részecske szűrők, differenciál
nyomásmérők, hőmérők a kipufogóban, különböző kémiai adalékok a kipufogó
rendszer regenerálásához, ezekhez külön vezérlőegységek születtek(ford),
majd az ad-blue technológia.... Na ezek miatt lettem "megint" benzines
párti. Majd sajnos megjelentek a turbó benzinesek, amik majdnem ugyanolyan
kategóriába emelik a benzinest, mint a dieselt. Ugyanis ezek a kis benzines
turbók nagyon sokat fogyasztanak (1,8 audi A4 12 liter), és az olajat is
zabálják. Tényleg úgy gondolom, hogy ez nem környezetvédelem, hanem
környezet károsítás. Hány számítógépnek kell sok órán keresztül bekapcsolva
lennie, hogy egy EGR, vagy egy turbó megterveződjön, legyártatódjon,
letesztelődjön? És mégis 50-100ekm-ként újat kell venni, tehát azt újra
olvasztani, szállítani..stb. Nem hiszen, hogy pozitív a környezetvédelmi
mérleg.

Zsolt


> -----Original Message-----
> From: elektro-etc-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-etc-bounces at tesla.hu]
> On Behalf Of charles hoss
> Sent: Friday, August 23, 2013 5:51 PM
> To: elektro-etc
> Subject: Re: [elektro-etc] Tuneti kezeles?
> 
> jo , de en csak egy hulye vagyok aki belepofazik de semmit nem tud az
> egr mukodeserol , a futomurol es altalaban az autovezetes ergonomiajarol
> , a szervizek ahova jarok a reverse corporate identity mintapeldai , ha
> megsem akkor maximum vallakozgatnak . Arnold fanatikus es amit akar az
> nem optimalis , gazdasagos - most viszon olyan szolalt meg aki nem csak
> marketing szinten ismeri az autokat hanem tobb tizmillio km uzemeltetesi
> tapasztalata van a szervizbe juto autokrol . (tehat pl nem hiszi el hogy
> azert kell megszuntetni a feszitopatront mert hibalehetoseg , hanem
> joideje egyre olcsobb szarokat gyartanak - amit masok is megerositenek ,
> de nyilvan ez csak az empirikus adatok szorasa , nem lehet
> pillangoszelepet gyartani ami nem esik bele a motorba , mert a
> pillangoszelep mint olyan teljesen ismeretlen uj technika , senki nem
> tudja milyen erok ebrednek benne , mibol erdemes osszetaknyolni ha nem
> akarod hogy leessen .
> 
> egyebkent ez a koromlerakodas nekem meg mindig nagyon fura a
> szivorendszerben . egy kis forro goz ami nagy kuzdelmek nelkul
> eloallithato
> - talan megoldana .
> 
> bye
> dexter
> 
> 
> 
> 2013. augusztus 23. 16:19 Karoly Kovacs írta, <koka55 at kabsi.at>:
> 
> > Mintha csak a reciklalasra taknyolnak ossze a mai autokat.
> >>
> >
> > Szerintem itt a listan kb. 2 eve (vagy tobb) errol szonokolunk, nem?
> > :)))
> >
> > Karoly
> >
> >



More information about the Elektro-etc mailing list