[elektro-etc] mekkora otlet

Arnold Fuzesi arnold.fuzesi.lista at gmail.com
Sat Aug 10 10:42:22 CEST 2013


Cserebe a kerek dolesed fix, es kanyarban jonnek a gondok. Hacsak nem nagyon peres, szeles gumi van az auton. Kerekdolest meg mestersegesen varialni eleg komoly mechanikat igenyelne.
Csak gondold at, kanyarban az auto billen, a kulso kerekek kulso ele altal meghatarozott egyenes menten. A gumiprofilnak olyan alakot kellene felvenni, hogy megmaradjon a teljes feluleten a tapadas. Ezt csak ugy tudod, ha a kerekdoles megno kanyarban. Ezt egy hagyomanyos futomunel a lengokarok hosszkulonbsegevel lehet elerni, ahogy elmozdul a standard allapotbol azonnal donti be. Hidrosnal bizol benne, hogy a kanyarsebesseged meg nem kritikus, ahol egyszercsak minden elozetes jelzes nelkul megszunik a tapadas. Normal futomunel minel forszirozottabb egy kanyar annal jobban donti a kereket, mert annal jobban nyomja ossze a rugot. 

Ha "ultimate" lenne, akkor szelesebb korben hasznalnak.  Foleg premium szegmensben, ahogy a kenyelem mindenek felett. De meg ott is elvetve, pedig az ar elbirna...

Egyebkent a hagyomanyos egy elektromos lengescsillapitoval eleg komoly komfortot ad, viszont kanyarban sokkal stabilabb az idealis kerekdoles miatt. Thesis-ben 4 elektromos gatlo van, 6 gyorsulaserzekelo a kaszni 6 kulon pontjan, es eleg szepen lekezeli az uthibakat. Kanyarban (egy vesz-elkerulo renszarvas manover pl) pedig brutalis amit muvel, fekhatasa szinten irrealisan durva. Szaraz uton a 18-as kerekekkel eleg komoly fekezes kell h az ABS bedadogjon. (Mostmar motorokon is nyomjak ezt a technikat, Bmw1200gs, Ducati Multistrada pl)

Fekezesnel nemtom hogy viselkedik a hidros, tippem szerint nem olyan jo a fekhatas, mivel linearis az egesz, es a nemlinearis lenne az igazi. Uthibat szepen elnyeli, de ezt passzolom milyen hatassal van fekhatasra. Mikor melyik kerekrol veszi le a terhelest es ez art vagy hasznal...
 

Arnold
Sent from my iPhone

On 2013.08.10., at 9:46, Ferenc VALENTA <ferenc.valenta at gmail.com> wrote:

> 
> Olvasd el, amit Karoly irt :)
> 
> "Very importantly, the continuous self-levelling function also rids suspension design of a number of unwanted compromises that commonly designers of steel-sprung cars have to incorporate: as the suspension is always functioning around one predetermined position, no matter the car's load, the various suspension-geometry issues become a much simpler equation to solve. A hydropneumatic suspension operates from its ideal angles at all times and conditions."
> 
> Vagy megoldod, hogy mindig az optimalis munkapontban dolgozzon a futomu,
> vagy jon a bonyolult matek, tucat lengokar stb..., amirol elore lehet tudni,
> hogy nem lesz olyan jo, mint a hidro.
> 
> 
> Arnold Fuzesi wrote:
>> Igazabol eleg komoly matekja van egy futomunek, es rengeteg intuicio, mert sok kompromisszumot igenyel, es attol lesz jo, hogy hol huzza meg a hatart melyiknel a mernok. A hidros rugozas aprosag benne, de sok nemkivant mellekhatassal a kenyelemert cserebe.
>> Kezdve ott, hogy mi tortenik ha emelkedik a kerek az uthiban. Meg kene tartani az idealis dolest az uthoz kepest. Ha golyalabas eleve ez nem teljesul, ha kettos lengokaros, akkor jobb, de a kormanyzaskori forgaspontja a kereknek nem a gumi kozepen van, hanem a gumin kivul a kocsi feloli oldalon. A multilink mar matek szinten is eleg jo, barhogy mozog a kerek fel-le fordul jobbra-balra a kerek, forgaspont+doles az idealishoz erosen kozelit.
>> (Volt/van mindharom fele autom, a multilink brutalis amit kanyarban muvel, pedig az a legkevesbe sportos mindkozul, es egyuttal majd 2tonna, nehez is nagyon. A golyalabas mokas kis elmenyauto, azonnal turja az orrat forszirozott kanyarban, de kis gaz/fek parossal azonnal helyrerakhato. A kettos lengokaros pedig egy szuk hataron nagyon jo, de utana para, es nagyon hisztis volt a futomubeallitasra. Utobbi ketton nagyon latszik, hogy elvi szinten ilyen, nem tud jobb lenni ezzel a futomuvel egyszeruen.)
>> Aztan ott a problema meg, hogy a kormany bekotes fix hosszu, es ahogy emelkedik sullyed a kerek ugyan picit, de akaratlanul is kormanyzodik. Mivel a lengokarok miatt ivet ir le a fel/le rugozo kerek. Ez is azert bekavar...
>> Hidrosnal ha fix marad a kaszni, akkor jon a problema h a kerekdoles az marad mint ami egyenesfutaskor. Nem terpeszt ra a kanyarra, csokken a tapadas. Kanyarban meg kene donteni mestersegesen hogy jo legyen. Multilink siman stabilabb emiatt kanyarban, ez ezer szazalek.Aki latott mar gumit kanyarban deformalodni, az tudja mirol beszelek, adja magat h ra kell donteni, es nem szabad egyenesen tartani. Ez pl siman lehet eleg ok, ami miatt nem terjedt el. Arnold
>> Sent from my iPhone
>> On 2013.08.09., at 12:29, charles hoss <charles.hoss at gmail.com> wrote:
>>> egyertelmu hogy a hidros egy csomo problemat megold ami a rugozast illeti ,
>>> ahogy a bose fele magneses is . de ez egy rugo . nem mas . ettol meg nem
>>> kene elfelejteni futomuvet tervezni , mint amikor a fek meretezeset ,
>>> osszehangolasat kihagyjak mert mejd az abs intezi , es ugy latom a ti
>>> gyartotok a ket veglet kozott pattog ide oda : csucsminosegu hidros
>>> felfuggesztes es minosithetetlen szar , tesco gazdasagos kozott - igy aztan
>>> jol osszehasonlithato hogy ugyanannak a gyarnak ket autoja kozul az egyik
>>> megy az uton , a masik meg elpattog , iranyt valt minden kis
>>> keresztbordanal .
>>> kivancsi vagyok ra hogy masok (pl Arnold) hogyan szoktak ezt meg akiknek
>>> nem hidros felfuggesztese van ... valoszinuleg sehogy ? mert egy normalis
>>> auto nem pattog el az uton , mert jol meretezik , allitjak be a futomuvet ?
>>> ha ehhez a citroennek kotelezo a hirdos felfuggesztes , akkor az 1966-os
>>> minik rugozasat a helyukban megneznem kozelrol - vagy ha nem vagyok ennyire
>>> igenyes , akkor poket , ducatoet , jeep-et . az sem pattog el es valt
>>> iranyt egy uthiban .
>>> 
>>> bye
>>> dexter
>>> 
>>> 
>>> 
>>> 2013. augusztus 8. 21:18 Ferenc VALENTA írta, <ferenc.valenta at gmail.com>:
>>> 
>>>> Felreertetted. Azonnal tudtam, hogy valami baj van. Lehetett hallani,
>>>> es enyhen remegett a kormany. Mondjuk egy defekttol komolyabb tuneteket
>>>> vartam volna, kulonosen hogy kb szethasadt a kerek. Kerestem helyet,
>>>> ahol felreallhatok, kozben vegig teljesen normalisan viselkedett az
>>>> auto, tokeletesen iranyithato maradt. Ennyi.
>>>> Ehhez kepest meg szoktak halni az ilyesmitol mas autoban.
>>>> 
>>>> 
>>>> 
>>>> charles hoss wrote:
>>>> 
>>>>> 2013. augusztus 8. 21:11 Ferenc VALENTA írta, <ferenc.valenta at gmail.com>:
>>>>> 
>>>>> charles hoss wrote:
>>>>>> ahhoz hogy ne tepje ki nem kell hidros futomu .
>>>>>> 
>>>>>>> ehhez nekem egyik automon sem kell hidraulikus futomu .
>>>>>>> megis barmelyiken eszreveszem ha defektem van - es ez ugy velem
>>>>>>> biztonsagos
>>>>>>> 
>>>>>>> Ahhoz sem kell nem hidros, hogy eszrevedd a defektet.
>>>>> ketten neztetek be , nagyjabol kettobol .
>>>>> nekem ez eleg rossz statisztikanak tunik .
>>>>> 
>>>>> bye
>>>>> dexter
>>>> --
>>>> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
>>>> Automotive Network Design  http://www.mentor.com/**products/vnd/<http://www.mentor.com/products/vnd/>
> 
> 
> -- 
> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
> Automotive Network Design  http://www.mentor.com/products/vnd/
> 



More information about the Elektro-etc mailing list