[elektro-etc] mekkora otlet
Ferenc VALENTA
ferenc.valenta at gmail.com
Sat Aug 10 11:05:59 CEST 2013
Lehet(ne) a multilink melle is hidrot tenni, nem zarja ki semmi.
Csak kb felesleges, mert a legtobb problemat a hidro sokkal
egyszerubb futomuvel megoldja.
A kerekdolesen kivul (ami nem hidro tema) az osszes felvetesedre talalsz
valaszt a Karoly altal kuldott linken, nezd meg.
Arnold Fuzesi wrote:
> Cserebe a kerek dolesed fix, es kanyarban jonnek a gondok. Hacsak nem nagyon peres, szeles gumi van az auton. Kerekdolest meg mestersegesen varialni eleg komoly mechanikat igenyelne.
> Csak gondold at, kanyarban az auto billen, a kulso kerekek kulso ele altal meghatarozott egyenes menten. A gumiprofilnak olyan alakot kellene felvenni, hogy megmaradjon a teljes feluleten a tapadas. Ezt csak ugy tudod, ha a kerekdoles megno kanyarban. Ezt egy hagyomanyos futomunel a lengokarok hosszkulonbsegevel lehet elerni, ahogy elmozdul a standard allapotbol azonnal donti be. Hidrosnal bizol benne, hogy a kanyarsebesseged meg nem kritikus, ahol egyszercsak minden elozetes jelzes nelkul megszunik a tapadas. Normal futomunel minel forszirozottabb egy kanyar annal jobban donti a kereket, mert annal jobban nyomja ossze a rugot.
>
> Ha "ultimate" lenne, akkor szelesebb korben hasznalnak. Foleg premium szegmensben, ahogy a kenyelem mindenek felett. De meg ott is elvetve, pedig az ar elbirna...
>
> Egyebkent a hagyomanyos egy elektromos lengescsillapitoval eleg komoly komfortot ad, viszont kanyarban sokkal stabilabb az idealis kerekdoles miatt. Thesis-ben 4 elektromos gatlo van, 6 gyorsulaserzekelo a kaszni 6 kulon pontjan, es eleg szepen lekezeli az uthibakat. Kanyarban (egy vesz-elkerulo renszarvas manover pl) pedig brutalis amit muvel, fekhatasa szinten irrealisan durva. Szaraz uton a 18-as kerekekkel eleg komoly fekezes kell h az ABS bedadogjon. (Mostmar motorokon is nyomjak ezt a technikat, Bmw1200gs, Ducati Multistrada pl)
>
> Fekezesnel nemtom hogy viselkedik a hidros, tippem szerint nem olyan jo a fekhatas, mivel linearis az egesz, es a nemlinearis lenne az igazi. Uthibat szepen elnyeli, de ezt passzolom milyen hatassal van fekhatasra. Mikor melyik kerekrol veszi le a terhelest es ez art vagy hasznal...
>
>
> Arnold
> Sent from my iPhone
>
> On 2013.08.10., at 9:46, Ferenc VALENTA <ferenc.valenta at gmail.com> wrote:
>
>> Olvasd el, amit Karoly irt :)
>>
>> "Very importantly, the continuous self-levelling function also rids suspension design of a number of unwanted compromises that commonly designers of steel-sprung cars have to incorporate: as the suspension is always functioning around one predetermined position, no matter the car's load, the various suspension-geometry issues become a much simpler equation to solve. A hydropneumatic suspension operates from its ideal angles at all times and conditions."
>>
>> Vagy megoldod, hogy mindig az optimalis munkapontban dolgozzon a futomu,
>> vagy jon a bonyolult matek, tucat lengokar stb..., amirol elore lehet tudni,
>> hogy nem lesz olyan jo, mint a hidro.
>>
>>
>> Arnold Fuzesi wrote:
>>> Igazabol eleg komoly matekja van egy futomunek, es rengeteg intuicio, mert sok kompromisszumot igenyel, es attol lesz jo, hogy hol huzza meg a hatart melyiknel a mernok. A hidros rugozas aprosag benne, de sok nemkivant mellekhatassal a kenyelemert cserebe.
>>> Kezdve ott, hogy mi tortenik ha emelkedik a kerek az uthiban. Meg kene tartani az idealis dolest az uthoz kepest. Ha golyalabas eleve ez nem teljesul, ha kettos lengokaros, akkor jobb, de a kormanyzaskori forgaspontja a kereknek nem a gumi kozepen van, hanem a gumin kivul a kocsi feloli oldalon. A multilink mar matek szinten is eleg jo, barhogy mozog a kerek fel-le fordul jobbra-balra a kerek, forgaspont+doles az idealishoz erosen kozelit.
>>> (Volt/van mindharom fele autom, a multilink brutalis amit kanyarban muvel, pedig az a legkevesbe sportos mindkozul, es egyuttal majd 2tonna, nehez is nagyon. A golyalabas mokas kis elmenyauto, azonnal turja az orrat forszirozott kanyarban, de kis gaz/fek parossal azonnal helyrerakhato. A kettos lengokaros pedig egy szuk hataron nagyon jo, de utana para, es nagyon hisztis volt a futomubeallitasra. Utobbi ketton nagyon latszik, hogy elvi szinten ilyen, nem tud jobb lenni ezzel a futomuvel egyszeruen.)
>>> Aztan ott a problema meg, hogy a kormany bekotes fix hosszu, es ahogy emelkedik sullyed a kerek ugyan picit, de akaratlanul is kormanyzodik. Mivel a lengokarok miatt ivet ir le a fel/le rugozo kerek. Ez is azert bekavar...
>>> Hidrosnal ha fix marad a kaszni, akkor jon a problema h a kerekdoles az marad mint ami egyenesfutaskor. Nem terpeszt ra a kanyarra, csokken a tapadas. Kanyarban meg kene donteni mestersegesen hogy jo legyen. Multilink siman stabilabb emiatt kanyarban, ez ezer szazalek.Aki latott mar gumit kanyarban deformalodni, az tudja mirol beszelek, adja magat h ra kell donteni, es nem szabad egyenesen tartani. Ez pl siman lehet eleg ok, ami miatt nem terjedt el. Arnold
>>> Sent from my iPhone
>>> On 2013.08.09., at 12:29, charles hoss <charles.hoss at gmail.com> wrote:
>>>> egyertelmu hogy a hidros egy csomo problemat megold ami a rugozast illeti ,
>>>> ahogy a bose fele magneses is . de ez egy rugo . nem mas . ettol meg nem
>>>> kene elfelejteni futomuvet tervezni , mint amikor a fek meretezeset ,
>>>> osszehangolasat kihagyjak mert mejd az abs intezi , es ugy latom a ti
>>>> gyartotok a ket veglet kozott pattog ide oda : csucsminosegu hidros
>>>> felfuggesztes es minosithetetlen szar , tesco gazdasagos kozott - igy aztan
>>>> jol osszehasonlithato hogy ugyanannak a gyarnak ket autoja kozul az egyik
>>>> megy az uton , a masik meg elpattog , iranyt valt minden kis
>>>> keresztbordanal .
>>>> kivancsi vagyok ra hogy masok (pl Arnold) hogyan szoktak ezt meg akiknek
>>>> nem hidros felfuggesztese van ... valoszinuleg sehogy ? mert egy normalis
>>>> auto nem pattog el az uton , mert jol meretezik , allitjak be a futomuvet ?
>>>> ha ehhez a citroennek kotelezo a hirdos felfuggesztes , akkor az 1966-os
>>>> minik rugozasat a helyukban megneznem kozelrol - vagy ha nem vagyok ennyire
>>>> igenyes , akkor poket , ducatoet , jeep-et . az sem pattog el es valt
>>>> iranyt egy uthiban .
>>>>
>>>> bye
>>>> dexter
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 2013. augusztus 8. 21:18 Ferenc VALENTA írta, <ferenc.valenta at gmail.com>:
>>>>
>>>>> Felreertetted. Azonnal tudtam, hogy valami baj van. Lehetett hallani,
>>>>> es enyhen remegett a kormany. Mondjuk egy defekttol komolyabb tuneteket
>>>>> vartam volna, kulonosen hogy kb szethasadt a kerek. Kerestem helyet,
>>>>> ahol felreallhatok, kozben vegig teljesen normalisan viselkedett az
>>>>> auto, tokeletesen iranyithato maradt. Ennyi.
>>>>> Ehhez kepest meg szoktak halni az ilyesmitol mas autoban.
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> charles hoss wrote:
>>>>>
>>>>>> 2013. augusztus 8. 21:11 Ferenc VALENTA írta, <ferenc.valenta at gmail.com>:
>>>>>>
>>>>>> charles hoss wrote:
>>>>>>> ahhoz hogy ne tepje ki nem kell hidros futomu .
>>>>>>>
>>>>>>>> ehhez nekem egyik automon sem kell hidraulikus futomu .
>>>>>>>> megis barmelyiken eszreveszem ha defektem van - es ez ugy velem
>>>>>>>> biztonsagos
>>>>>>>>
>>>>>>>> Ahhoz sem kell nem hidros, hogy eszrevedd a defektet.
>>>>>> ketten neztetek be , nagyjabol kettobol .
>>>>>> nekem ez eleg rossz statisztikanak tunik .
>>>>>>
>>>>>> bye
>>>>>> dexter
>>>>> --
>>>>> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
>>>>> Automotive Network Design http://www.mentor.com/**products/vnd/<http://www.mentor.com/products/vnd/>
>>
>> --
>> Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
>> Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
>>
>
>
--
Ferenc Valenta / Technical Marketing Engineer / Mentor Graphics Deutschland
Automotive Network Design http://www.mentor.com/products/vnd/
More information about the Elektro-etc
mailing list