[elektro-etc] egykereku

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Thu Jun 7 12:54:38 CEST 2012


Volt ketkereku traktor es egykereku auto a ket haboru kozott ha jol remlik.
Nem tuntek remenytelennek - illetve csak annyira mint a nemetek es az
amerikaiak csupaszarny repuloi. Akkor nehez volt , ma nem megoldhatatlan.
Attol mert egy kerekben van , nem biztos hogy el tud gurulni.
Ha igen , akkor a lit is eldol - hiszen az oldaliranyu ero olyan mint a
fekezes vagy gyorsitas keresztsikon. Abban az iranyban a lit egykereku.
Donteni egyaltalan nem kell. A motorok azert dolnek hogy a sulypontot at
tudjak helyezni.
Ha hossztengelyen stabil , akkor ugy kormanyozhato mint egy busz. (Forditva
mint logikus lenne) :)
Bye
Dexter
2012.06.07. 12:46, "vajk fekete" <halaloszto at yahoo.co.uk> ezt írta:

> a lit motor es az egykereku tema total kulonbozo problemak.
>
> a motornal egyszeruen az eldoles ellen kell a porgettyu, ami igy
> fuggoleges siku, tengelye a menetiranyra meroleges. raadasul egyben
> fekenergia tarolo is, hiszen sebesseggel haladasnal nem kell forogjon,
> kanyarban meg meg art is. felporgeted, majd indulaskor kiveszed belole az
> energiat es felhasznalod a gyorsitashoz. fekezeskor meg a visszataplalt
> energiabol porgeted fel, ahogy lassulsz, ugy porog fel es jon meg a
> stabilizalo hatas.
>
> az egykerekunel az a gond, hogy nincs mihez kepest fekezni pl. ha
> osszefekezed a kozepet a futofelulettel, akkor egyszeruen elgurul az egesz.
> ezert kellene a kozepebe egy azonos siku porgettyu, ami ellenkezo iranyba
> forog. es tulkepp az a lenyeg, hogy a momentuma allandoan azonos legyen a
> kulso "kerek" pillanatnyi momentumaval. ha a ketto tomege fix, akkor ez az
> egyenloseg egyszeruen egy jol megvalasztott attetel kerdese es kesz. ha van
> kontrollered, akkor viszont nem kell a momentum azonos de ellenkezo legyen,
> mert a momentum valtozasa kell azonos de ellenkezo legyen. hmm.
>
> egesz jo lesz! all a moci, porog elore a porgettyu ezerrel, all mint a
> covek. indulunk, toljuk a nyomatekot ellenkezo iranyba a kerekbe es a
> porgettyube, igy mire elerjuk a sebesseget, az megall. itt latszik elsore a
> kis bibi. ugyanis ha fekezeskor kell felporgetni a porgettyut, nekunk
> nyomatek kell, es teljesitmenyunk van( ami a fekbol jon). es kis fordulaton
> a nyomatekhoz kicsi teljesitmeny tartozik a porgettyben. tehat hiaba tudok
> ratamaszkodva fekezni, nem nyeli el a teljesitmenyt. ha meg felporgott,
> barominagy teljesitmeny kell  hogy nyomatekot adjon. a ketkerekunel ez nem
> gond, mert a nyomatekot adja az aszfalt, fekezeskor hatra, indulaskor
> elore, ahogy kell.
>
> vajk
>
>
> ________________________________
>  From: charles hoss <charles.hoss at gmail.com>
> To: elektro-etc at tesla.hu
> Sent: Thursday, 7 June 2012, 12:13
> Subject: Re: [elektro-etc] egykereku
>
> Szerintem ott nem erted a dolgot hogy mechanikaban es anyagban gondolkodsz.
> Itt a porgettyuk csak az erot adnak - a fizikat emeszthetove egy kontroller
> tenne - amivel az osszes ilyen "en igy gondolom" igazza valna - mert addig
> tekergeti szervokkal amig jo nem lesz.
> A lit motornal egy auto lendkereknel kisebb vas porog 12000-et. Az nem
> lehet muszaki kihivas.
>
> Bye
> Dexter
> 2012.06.07. 11:44, "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com> ezt írta:
>
> > charles hoss wrote:
> >
> >  porgetyukkel nem tudna novelni ezt a nyomatekot ?
> >>
> >
> > Ez egy halál érdekes ötlet. Sík úton kb úgy nézne ki a dolog, hogy a
> > gyorsítással egyidejűleg egy, a főkerékkel egy síkban forgó pörgettyűt is
> > fel kéne pörgetni, ami ellenkező irányban forog, és a gyorsítás kb
> ugyanazt
> > a nyomatékot adja, mint amit az útra kifejtett erő és a cucc
> súlypontjának
> > a magassága kiad.
> >
> > Ugyanezt kellene lelassítani fékezéskor. Ekkor akár vészfékezés meg
> szinte
> > kipörgés-határon lévő gyorsítás is lehetséges lenne. Kérdés, hogy ez a
> > pörgettyű mekkora kéne, hogy legyen. (Számolgatni most nincs kedvem.)
> >
> > Ha de mi lesz, amikor be akar kanyarodni?
> > Először is, ha bedönti a gépet (mondjuk balra), akkor egy olyan nyomaték
> > jön létre, ami elfordítja az egész hóbelevancot, de pont a kanyarodási
> > szándéktól ellenkező irányban. :-)
> > Ha meg teszemazt ezen túljutott, és fordul a cucc megint vegyük úgy, hogy
> > balra, akkor lefektető nyomaték keletkezik. Ez meg lehet, hogy pont jó.
> >
> > Mindenesetre fura hatások érnék a vezetőt, akárhogy is nézzük. Nagyon meg
> > kéne tanulni a cuccot kezelni.
> >
> > Probléma: lejtőn lefelé ugye a gyorsítóerő megmarad. Vagyis a pörgettyű
> > lassulna, aztán átfordulna másik irányba... nem biztos, hogy volna elég
> > lehetőség a lejtő általi fékezőnyomatékot felvenni. Ráadásul az ellenkező
> > irányú forgás gondot okozna, másképp viselkedne a cucc.
> >
> > Na jó, valamennyi nyomatékot rá lehetne bízni a súlypont és feltámasztási
> > pont közötti eltérésre is. (Ez amúgy nem úgy adódik, hogy a cucc súlya
> meg
> > a kerék sugara. A max a cucc súlya és a kerék talajjal való
> érintkezésétől
> > húzott függőleges egyenestől mért max súlyponttávolság szorzata. Az
> utóbbi
> > jóval kisebb, mint a kerék sugara.)
> >
> > hjozsi
> >
>


More information about the Elektro-etc mailing list