[elektro-etc] egykereku

vajk fekete halaloszto at yahoo.co.uk
Thu Jun 7 12:46:22 CEST 2012


a lit motor es az egykereku tema total kulonbozo problemak.

a motornal egyszeruen az eldoles ellen kell a porgettyu, ami igy fuggoleges siku, tengelye a menetiranyra meroleges. raadasul egyben fekenergia tarolo is, hiszen sebesseggel haladasnal nem kell forogjon, kanyarban meg meg art is. felporgeted, majd indulaskor kiveszed belole az energiat es felhasznalod a gyorsitashoz. fekezeskor meg a visszataplalt energiabol porgeted fel, ahogy lassulsz, ugy porog fel es jon meg a stabilizalo hatas.

az egykerekunel az a gond, hogy nincs mihez kepest fekezni pl. ha osszefekezed a kozepet a futofelulettel, akkor egyszeruen elgurul az egesz. ezert kellene a kozepebe egy azonos siku porgettyu, ami ellenkezo iranyba forog. es tulkepp az a lenyeg, hogy a momentuma allandoan azonos legyen a kulso "kerek" pillanatnyi momentumaval. ha a ketto tomege fix, akkor ez az egyenloseg egyszeruen egy jol megvalasztott attetel kerdese es kesz. ha van kontrollered, akkor viszont nem kell a momentum azonos de ellenkezo legyen, mert a momentum valtozasa kell azonos de ellenkezo legyen. hmm. 

egesz jo lesz! all a moci, porog elore a porgettyu ezerrel, all mint a covek. indulunk, toljuk a nyomatekot ellenkezo iranyba a kerekbe es a porgettyube, igy mire elerjuk a sebesseget, az megall. itt latszik elsore a kis bibi. ugyanis ha fekezeskor kell felporgetni a porgettyut, nekunk nyomatek kell, es teljesitmenyunk van( ami a fekbol jon). es kis fordulaton a nyomatekhoz kicsi teljesitmeny tartozik a porgettyben. tehat hiaba tudok ratamaszkodva fekezni, nem nyeli el a teljesitmenyt. ha meg felporgott, barominagy teljesitmeny kell  hogy nyomatekot adjon. a ketkerekunel ez nem gond, mert a nyomatekot adja az aszfalt, fekezeskor hatra, indulaskor elore, ahogy kell.

vajk


________________________________
 From: charles hoss <charles.hoss at gmail.com>
To: elektro-etc at tesla.hu 
Sent: Thursday, 7 June 2012, 12:13
Subject: Re: [elektro-etc] egykereku
 
Szerintem ott nem erted a dolgot hogy mechanikaban es anyagban gondolkodsz.
Itt a porgettyuk csak az erot adnak - a fizikat emeszthetove egy kontroller
tenne - amivel az osszes ilyen "en igy gondolom" igazza valna - mert addig
tekergeti szervokkal amig jo nem lesz.
A lit motornal egy auto lendkereknel kisebb vas porog 12000-et. Az nem
lehet muszaki kihivas.

Bye
Dexter
2012.06.07. 11:44, "jhidvegi" <jhidvegi at gmail.com> ezt írta:

> charles hoss wrote:
>
>  porgetyukkel nem tudna novelni ezt a nyomatekot ?
>>
>
> Ez egy halál érdekes ötlet. Sík úton kb úgy nézne ki a dolog, hogy a
> gyorsítással egyidejűleg egy, a főkerékkel egy síkban forgó pörgettyűt is
> fel kéne pörgetni, ami ellenkező irányban forog, és a gyorsítás kb ugyanazt
> a nyomatékot adja, mint amit az útra kifejtett erő és a cucc súlypontjának
> a magassága kiad.
>
> Ugyanezt kellene lelassítani fékezéskor. Ekkor akár vészfékezés meg szinte
> kipörgés-határon lévő gyorsítás is lehetséges lenne. Kérdés, hogy ez a
> pörgettyű mekkora kéne, hogy legyen. (Számolgatni most nincs kedvem.)
>
> Ha de mi lesz, amikor be akar kanyarodni?
> Először is, ha bedönti a gépet (mondjuk balra), akkor egy olyan nyomaték
> jön létre, ami elfordítja az egész hóbelevancot, de pont a kanyarodási
> szándéktól ellenkező irányban. :-)
> Ha meg teszemazt ezen túljutott, és fordul a cucc megint vegyük úgy, hogy
> balra, akkor lefektető nyomaték keletkezik. Ez meg lehet, hogy pont jó.
>
> Mindenesetre fura hatások érnék a vezetőt, akárhogy is nézzük. Nagyon meg
> kéne tanulni a cuccot kezelni.
>
> Probléma: lejtőn lefelé ugye a gyorsítóerő megmarad. Vagyis a pörgettyű
> lassulna, aztán átfordulna másik irányba... nem biztos, hogy volna elég
> lehetőség a lejtő általi fékezőnyomatékot felvenni. Ráadásul az ellenkező
> irányú forgás gondot okozna, másképp viselkedne a cucc.
>
> Na jó, valamennyi nyomatékot rá lehetne bízni a súlypont és feltámasztási
> pont közötti eltérésre is. (Ez amúgy nem úgy adódik, hogy a cucc súlya meg
> a kerék sugara. A max a cucc súlya és a kerék talajjal való érintkezésétől
> húzott függőleges egyenestől mért max súlyponttávolság szorzata. Az utóbbi
> jóval kisebb, mint a kerék sugara.)
>
> hjozsi
>


More information about the Elektro-etc mailing list