[elektro-etc] Multi lélektan

charles hoss charles.hoss at gmail.com
Tue Jul 10 21:52:53 CEST 2012


2012.07.10. 8:41, "VF" <ferenc.valenta at gmail.com> ezt írta:
>
> Móczik Gábor wrote:
>
>> Igen, lesz.
>> Mindenki tudja aki sw-t fejleszt, meg aki nem, és tapasztalta, csak a
hivatalos válasz az, hogy nincs sw hiba...
>
>
> Bocsi, ido hianyaban nem tudom kovetni a beszelgetest.
> (Ha valaki szeretne valamit, privatban allok rendelkezesre)
>
> Mit nevezunk SW hibanak? Atlag ember nyilvan mindent, ami SW
> frissitessel javithato.
> Egy mernoktol elvarhato, hogy ennel jobban kepben legyen.
> Az SW hiba az, amikor a progi nem azt csinalja, amit a terv
> szerint kene neki.

ha nagyon jol megirok egy programot ami liftet kezel es nem gondolok ra
hogy hatarolas kell , kihagyom a vedokapcsolot , mert a sw majd lekezeli es
igy elvag egy embert - de bizonyithato hogy nem is irtam bele a figyelest ,
akkor az nem sw hiba? nem a sw lete es rossz tervezese okozta a balesetet?

> Pl egy varatlanul kialvo lampa gyanus hogy ilyen,
> de meg ez sem 100%.
> Lehet, hogy egy pillanatra valoban olyan jelet kapott az ECU, amitol
> ki kene kapcsolnia, pl kontakthibas kapcsolo, vagy csatlakozo nehany
> mikroszekundumig megszakadt stb... Ez az emberi szemnek teljesen
> eszrevehetetlen, de a proci erzekeli.

miert erzi?
elhiszi hogy 100km felett 5microsec-re atkapcsoltam vilagitaskapcsolot -
ami azonnal visszatert (hiszen a vilagitaskapcsolo ketallasu - nem tud
impulzust gyartani - de ezert ugy dont hogy maradjon a sotet?
ide szerintem muhiba swt rakni . tettek es jott is egy hibasan mukodo sw -
bekapcsolt kapcsolonal elalszik es soteten is marad - mikozben a kapcsolo
be van kapcsolva.
minek hivjuk ezt ? legyen tervezesi hiba indukalta sw hiba?

ha egy rendszerbe tehenet tervezek , akkor boritekolhato hogy elcsamborog ,
megdoglik , elalszik... az en hibam hogy beletettem, de a hiba a tehen
hibaja . vagy az operator hiba sem letezik?


 A bekapcsolashoz pedig lehet
> hogy egyeb feltetelek kellenek, melyek akkor nem teljesulnek.
> Ez csak egy pelda, egyaltalan nem biztos, hogy ez tortent, lehet
> hogy tenyleg bug.
> Nyilvan kene bele szures, prellmentesites stb... ez kimaradt, mert
> nyilvan nem volt benne a tervben sem, nem gondolt ra senki, teszten
> nem bukott ki.

bekapcsolod indulaskor a kapcsolot . pontocska kis vilagitas szimbolumra
mutat. ez nem valtozik - nem ugrott vissza , nem semmisult meg . egy
kapcsolo tudni szokta hogy mi a teendo ilyenkor.

>
> Ha a progi ugy mukodik, ahogy megterveztek, csak eppen nem
> kompatibilis a mechanikaval (pl tul gyorsan akar vezerelni valamit,
> es x ev kopas utan t homersekleten az autok y es az esetek z
> szazalekaban nem jol muxik), az nem programhiba, hanem ugyanolyan
> jogosan hivhato mechanikai hibanak (pedig szoftverrel javithato),
> vagy tervezesi hibanak is.

tervezesi hiba , amit a selejt , nem megfeleloen tesztelt sw testesit meg.

> A tisztan mechanikus implementacioban ilyenkor cserelni kell valami
> draga kutyut, a regi megy a kukaba, szennyezni a kornyezetet, vagy
> allitgatni kell.

vagy siman ez a hiba nem letezik mechanikus megoldasnal ,mert nott a
hibaforrasok szama .

>Vagy egyaltalan nem letezik tisztan mechanikus

> megoldas, ECU nelkul nem is megvalosithato a feature.
> Most meg SW update, par perc, semmit sem kell kidobni, kesz.


tehat most hogy van proci a rendszerben miert is nem megvalosithato feature
hogy a gyujtas levetelekor elaludjon a lampa ?

nem biznak a sajat programjukban ?


> Olyan SW hiba, amiket mi sajat projectben el szoktunk kovetni, hogy
> elnezunk egy flaget, vagy nem tiltjuk ki az interruptot stb.. nem
> nagyon hiszem, hogy manapsag bennehagynak a kodban, es az kikerul
> az utcara.

mint pl az hogy egy ertek csak novekedhet ?

> Meg a hagyomanyos ertelemben vett kodolas is egyre kisebb teruletre
> szorul vissza. A kod nagy resze modellbol generalt, a drivereket meg
> kulonfele komponenseket specialis beszallitoktol veszik, akik 10
> eve dolgoznak azzal a periferiaval, minden hw bugot ismernek,
> szenne teszteltek az egeszet.


igen , lattam ilyet . ezt a modszert hasznaljak a nyerogepekben is .
jellegzetes hibak vandorolnak generaciorol generaciora - a fordito hibai .


>>> a multkor rohogtem valami vw prospektuson. hatalmas uj featureok
listajan:
>>>   - ha hirtelen veszed le a labad a gazrol, akkor nem igazan fekez, de
rahuzza a feket a tarcsara, hogy ha fekeznel, akkor megsporolja azt az
idot, amibe tellne azt a fel mm-t mozdulni a betetnek. tiszta sw ugye, mert
az abs/esp miazmas miatt mar reg tudja a feket egyenkent adagolni. ertelme?
szerintem nemsok. egy gyakorlott sofort meg
>
>
> Valaki szerint az ABS-nek sincs ertelme, mert a lababan van, es sokkal
> jobban tudja csinalni mint az ECU, stb...

es van aki megerti hogy ha a pedalero , pedalut random valtozik , akkor az
izommemoria szinten kiadott begyakorolt mozdulatokat osszezavarja .

hogyan csinalnal meg egy renszarvastesztet , vagy fognal meg egy
megcsuszast egy olyan autonal ahol valtozik a kormanyero , attetel es
esetleg a polaritas is ?

> Sok ilyet hallottam mar, vagany szoveg (autohoz, politikahoz, stb...
> minden ferfi qrwara ert, ez alap)

az egyfajta macso mentalitas hogy nem nyeljuk a katalogusba leirt
marketingdumat  . szerencses aki mentes ettol a hibatol . van meg az
eletben nehany pillanat amikor hianyzik az a hozzaallas hogy a problemak
megoldasra varnak , nem megertesre - de egy igaz konzumidiota nem gondol
ezekre a pillanatokra - ugyis csak az elete vege elotti par masodpercben
tapasztalja meg.

> Sok ev kell hozza,
> de elobb-utobb a tobbseg megerti, hogy nem hulyek tervezik az autokat,
> a maradek kedveert meg idovel kotelezove is teszik ezeket a kutyuket :)

inkabb agymosas vagy szenilitas kell hozza .

mire elfelejti az ember hogy milyen volt erezni az autot es megtanulja
elfogadni  a steril , agyhalott fullszintetikus muanyagot , ahol a 200
loeros csaladi auto mar csak 12 litert eszik , es csak kicsit megy
rosszabbul mint egy regi 120 lovas . cserebe van kanyarkoveto fenyszoro -
ami elromlik ot ev utan , de kar is cserelni  mert addigra olyan romos lesz
az auto hogy a veelearat megegyszer ra kell kolteni hogy a muszakin
atmenjen ...


> Lehet hogy marketinggel tulsagosan fel van fujva a dolog, de az otlet jo.

ha az otlet jo , akkor miert nem azt adjak el ? miert hazudnak ,
csusztatnak ?

miert akarnak meggyozni   arrol hogy mar tobb pc-nyi teljesitmeny kell
ahhoz hogy a fulkevilagitas elaludjon ha becsukom az ajtot ?


> Teljesen normalis, hogy ha felmerul a lehetoseg, hogy szukseg lesz egy
> erosebb fekezesre, az ember atrakja a labat a fekre, es finoman meg is
> nyomja. Mar csak azert is, hogy biztosan jo helyen legyen a laba, de
> igy pont az tortenik, amit az elektronika is csinal, gyorsabb es jobban
> adagolhato lesz a fekhatas.

tehat azzal ha a pedal elejerol kiveszem a holtjatekot , akkor az az
interakcio amikor elkezdi erezni a pedalerot es azt hogy mit csinal az auto
erre , hogyan reagal , eltunik , ettol jobban tud majd fekezni ... korabban
0.01sec-el , sokkal kevesbe tudatsan es kiszamoltan .


> Az embernek van valahanyszor 100ms reakcioideje, nos a feknek is kell
> valamennyi, szinten 100ms nagysagrendu ido, a fekhatas kialakulasahoz.

??? 100ms mire a fek fogni kezd?


> Nyilvan nem sokat szamit, messze kevesebbet, mint egy kopott gumi, vagy
> tonkrement lengescsillapito, de lehet hogy emiatt nem hal meg valaki.

ahogy az erositett A oszlop miatt sem hal meg valaki aki elcseszte .
cserebe sokkal tobben , akik a holtterebe kerultek .

> Egyebkent meg alig kerul valami penzbe, HW nem nagyon kell hozza, csak SW.

> Lehet tovabb rohogni. Nekem viszont tetszik, tok jo otlet.


koszi . menni fog .


>> Frankó _nem kritikus_ funkciók (mivel csak extra), amik majd keresztbe
állítanak az úton, ha "véletlenül" kicsit másképp teszi rá a betétet a
tárcsára... Mondjuk elszakad egy kábel, vagy ilyesmi, mert az sw
valószínűleg hibátlan.
>
>
> Persze, ettol fox keresztbeallni. Uristen...

van ra pelda ? volt ? igen ez egy hiba ami egy masikhoz hozzaadodva okozhat
gondokat . de legalabb reprodukalhatatlan , bizonyithatatlan. mint a
merci busz sofor aki elutott egy buszmegallonyi embert , de nem tudtak
bizonyitani hogy nem o adott gazt , hanem az auto. ilyet mar motornal is
lattunk .

>> Persze ha konfigurálni lehetne, hogy a kulcs kikapcsolása leveszi a
lámpát vagy nem, menjen-e az ablakemelő ACC kulcsállásban vagy ne, stb.,
szivargyújtó tápja, stb. na ezeket még nem sikerült megoldani.
>
>
> En nem ertem ezt a sok besavanyodott, allandoan csak fikazo, kakan is
> csomot kereso, mindenkinel okosabb embert. Mondjuk mar reg megszoktam,
> ez olyan magyar dolog :) Valakinek a sz at r sem eleg budos.

es van aki nagykanallal eszi ha eleteszik.

szerintem ezek  lehetnek azok akik minden emberi hataron tul vedik  munder
becsuletet - akkor is ha ok is tudjak hogy az amit latnak az szar -
bekanalazzak mint csokitortat .


bye

dexter


More information about the Elektro-etc mailing list