[elektro-etc] Multi lélektan

VF ferenc.valenta at gmail.com
Mon Jul 9 23:21:43 CEST 2012


Móczik Gábor wrote:

> Igen, lesz.
> Mindenki tudja aki sw-t fejleszt, meg aki nem, és tapasztalta, csak a 
> hivatalos válasz az, hogy nincs sw hiba...

Bocsi, ido hianyaban nem tudom kovetni a beszelgetest.
(Ha valaki szeretne valamit, privatban allok rendelkezesre)

Mit nevezunk SW hibanak? Atlag ember nyilvan mindent, ami SW
frissitessel javithato.
Egy mernoktol elvarhato, hogy ennel jobban kepben legyen.
Az SW hiba az, amikor a progi nem azt csinalja, amit a terv
szerint kene neki. Pl egy varatlanul kialvo lampa gyanus hogy ilyen,
de meg ez sem 100%.
Lehet, hogy egy pillanatra valoban olyan jelet kapott az ECU, amitol
ki kene kapcsolnia, pl kontakthibas kapcsolo, vagy csatlakozo nehany
mikroszekundumig megszakadt stb... Ez az emberi szemnek teljesen
eszrevehetetlen, de a proci erzekeli. A bekapcsolashoz pedig lehet
hogy egyeb feltetelek kellenek, melyek akkor nem teljesulnek.
Ez csak egy pelda, egyaltalan nem biztos, hogy ez tortent, lehet
hogy tenyleg bug.
Nyilvan kene bele szures, prellmentesites stb... ez kimaradt, mert
nyilvan nem volt benne a tervben sem, nem gondolt ra senki, teszten
nem bukott ki.

Ha a progi ugy mukodik, ahogy megterveztek, csak eppen nem
kompatibilis a mechanikaval (pl tul gyorsan akar vezerelni valamit,
es x ev kopas utan t homersekleten az autok y es az esetek z
szazalekaban nem jol muxik), az nem programhiba, hanem ugyanolyan
jogosan hivhato mechanikai hibanak (pedig szoftverrel javithato),
vagy tervezesi hibanak is.
A tisztan mechanikus implementacioban ilyenkor cserelni kell valami
draga kutyut, a regi megy a kukaba, szennyezni a kornyezetet, vagy
allitgatni kell. Vagy egyaltalan nem letezik tisztan mechanikus
megoldas, ECU nelkul nem is megvalosithato a feature.
Most meg SW update, par perc, semmit sem kell kidobni, kesz.

Olyan SW hiba, amiket mi sajat projectben el szoktunk kovetni, hogy
elnezunk egy flaget, vagy nem tiltjuk ki az interruptot stb.. nem
nagyon hiszem, hogy manapsag bennehagynak a kodban, es az kikerul
az utcara. Ahogy egyre bonyolultabbak a rendszerek, a hibak is
egyre bonyolultabbak lesznek :) Kell is, kulonben soha nem tudna a
brutalis, akar evekig tarto teszteken folyamatosan atmenni.
Meg a hagyomanyos ertelemben vett kodolas is egyre kisebb teruletre
szorul vissza. A kod nagy resze modellbol generalt, a drivereket meg
kulonfele komponenseket specialis beszallitoktol veszik, akik 10
eve dolgoznak azzal a periferiaval, minden hw bugot ismernek,
szenne teszteltek az egeszet.

>> a multkor rohogtem valami vw prospektuson. hatalmas uj featureok 
>> listajan:
>>   - ha hirtelen veszed le a labad a gazrol, akkor nem igazan fekez, de 
>> rahuzza a feket a tarcsara, hogy ha fekeznel, akkor megsporolja azt az 
>> idot, amibe tellne azt a fel mm-t mozdulni a betetnek. tiszta sw ugye, 
>> mert az abs/esp miazmas miatt mar reg tudja a feket egyenkent 
>> adagolni. ertelme? szerintem nemsok. egy gyakorlott sofort meg 

Valaki szerint az ABS-nek sincs ertelme, mert a lababan van, es sokkal
jobban tudja csinalni mint az ECU, stb...
Sok ilyet hallottam mar, vagany szoveg (autohoz, politikahoz, stb...
minden ferfi qrwara ert, ez alap), de semmi ertelme. Sok ev kell hozza,
de elobb-utobb a tobbseg megerti, hogy nem hulyek tervezik az autokat,
a maradek kedveert meg idovel kotelezove is teszik ezeket a kutyuket :)
Lehet hogy marketinggel tulsagosan fel van fujva a dolog, de az otlet jo.
Teljesen normalis, hogy ha felmerul a lehetoseg, hogy szukseg lesz egy
erosebb fekezesre, az ember atrakja a labat a fekre, es finoman meg is
nyomja. Mar csak azert is, hogy biztosan jo helyen legyen a laba, de
igy pont az tortenik, amit az elektronika is csinal, gyorsabb es jobban
adagolhato lesz a fekhatas.
Az embernek van valahanyszor 100ms reakcioideje, nos a feknek is kell
valamennyi, szinten 100ms nagysagrendu ido, a fekhatas kialakulasahoz.
Nyilvan nem sokat szamit, messze kevesebbet, mint egy kopott gumi, vagy
tonkrement lengescsillapito, de lehet hogy emiatt nem hal meg valaki.
Egyebkent meg alig kerul valami penzbe, HW nem nagyon kell hozza, csak SW.
Lehet tovabb rohogni. Nekem viszont tetszik, tok jo otlet.

> Frankó _nem kritikus_ funkciók (mivel csak extra), amik majd keresztbe 
> állítanak az úton, ha "véletlenül" kicsit másképp teszi rá a betétet a 
> tárcsára... Mondjuk elszakad egy kábel, vagy ilyesmi, mert az sw 
> valószínűleg hibátlan.

Persze, ettol fox keresztbeallni. Uristen...

> Persze ha konfigurálni lehetne, hogy a kulcs kikapcsolása leveszi a 
> lámpát vagy nem, menjen-e az ablakemelő ACC kulcsállásban vagy ne, stb., 
> szivargyújtó tápja, stb. na ezeket még nem sikerült megoldani.

En nem ertem ezt a sok besavanyodott, allandoan csak fikazo, kakan is
csomot kereso, mindenkinel okosabb embert. Mondjuk mar reg megszoktam,
ez olyan magyar dolog :) Valakinek a sz at r sem eleg budos.

-- 
Ferenc VALENTA <ferenc_valenta at mentor.com>  Volcano / Mentor Graphics
Automotive Network Design  http://supportnet.mentor.com/



More information about the Elektro-etc mailing list