[elektro-etc] Multi lélektan
Móczik Gábor
pm_levlista at progzmaster.hu
Tue Jul 10 10:16:40 CEST 2012
2012.07.09. 23:21 keltezéssel, VF írta:
> Egy mernoktol elvarhato, hogy ennel jobban kepben legyen.
> Az SW hiba az, amikor a progi nem azt csinalja, amit a terv
> szerint kene neki.
Softver = terv + kód.
Ha a terv hibás, az ugyanúgy szoftverhiba.
> Pl egy varatlanul kialvo lampa gyanus hogy ilyen,
> de meg ez sem 100%.
> Lehet, hogy egy pillanatra valoban olyan jelet kapott az ECU, amitol
...
> Ez csak egy pelda, egyaltalan nem biztos, hogy ez tortent, lehet
> hogy tenyleg bug.
> Nyilvan kene bele szures, prellmentesites stb... ez kimaradt, mert
> nyilvan nem volt benne a tervben sem, nem gondolt ra senki, teszten
> nem bukott ki.
Senki nem gondolt rá?!
Érdekes, hogy én ipari gépeken, amire a szoftvereket írok, keményen
számításba veszem hogy a mechanikus alkatrészek kopni szoktak, és idővel
hibáznak. Detektálom, és ha lehet korrigálom, valamint kijelzem a hibát,
valamint nem engedek veszélyes működést.
Egy autó _mérnöknek_ nem jut eszébe, hogy egy kapcsoló kontakthibás
lehet? Nem jut eszébe, hogy ha mondjuk a sebességszenzor 130km/h-t
mutat, akkor nem kéne egy 3ns hosszú glitch-re leoltani a lámpát?
> Ha a progi ugy mukodik, ahogy megterveztek, csak eppen nem
> kompatibilis a mechanikaval (pl tul gyorsan akar vezerelni valamit,
> es x ev kopas utan t homersekleten az autok y es az esetek z
> szazalekaban nem jol muxik), az nem programhiba, hanem ugyanolyan
> jogosan hivhato mechanikai hibanak (pedig szoftverrel javithato),
> vagy tervezesi hibanak is.
Pedig ismert tény, kb. többszáz éve, hogy a mechanika el fog kopni
idővel, és hibázni fog. Erre fel kell(ene) készíteni a szoftvert.
Ha kell, akkor kiegészítő biztonsági szenzorokkal bővíteni a hardvert.
Valamit csináljon, még akkor amikor lehet, nem amikor már szétesett az autó.
> Most meg SW update, par perc, semmit sem kell kidobni, kesz.
Ja, elképzelem, hogy a szoruló kormányművet ezután úgy javítják, hogy
kicsit módosítják a szervó karakterisztikáját, erősebben mozgasson...
> Olyan SW hiba, amiket mi sajat projectben el szoktunk kovetni, hogy
> elnezunk egy flaget, vagy nem tiltjuk ki az interruptot stb.. nem
> nagyon hiszem, hogy manapsag bennehagynak a kodban, es az kikerul
Ne is haragudj, de egy kevésbé komplikált rendszerben is az "elnéztünk
egy flaget" hibától (ami mondjuk az első teszten kibukik) jóval
durvábbakat lehet elkövetni, amik nem jönnek elő, csak bizonyos ritka
körülmények között.
Közel kizárt, hogy egy komplikátabb szoftver hibamentes legyen, ilyet
állítani egyenlő a felelőtlenséggel. Nagyobb baj, mint hogy hiba van
benne...
> minden ferfi qrwara ert, ez alap), de semmi ertelme. Sok ev kell hozza,
> de elobb-utobb a tobbseg megerti, hogy nem hulyek tervezik az autokat,
Sajnos a gyakorlat pedig azt mutatja, hogy az autókat, és minden egyéb
fogyasztási cikket is emberek terveznek, van akitől jobbak van akitől
meg rosszabb képességűek. Még ha meg is tudná tervezni kifogástalanra,
sürgeti az idő, a marketing.
Ha összeszeded a környezetedben használt eszközeidet, mindegyikről jó
kis listát tudnál összegyűjteni, hogy mi az, ami nyilvánvalóan el lett
kúrva, ami "nem igaz, hogy ezt nem vették észre", ami meg lett volna
oldva, ha a tervező használja, kipróbálja a készüléket!!!
>> Frankó _nem kritikus_ funkciók (mivel csak extra), amik majd keresztbe
>> állítanak az úton, ha "véletlenül" kicsit másképp teszi rá a betétet a
>> tárcsára... Mondjuk elszakad egy kábel, vagy ilyesmi, mert az sw
>> valószínűleg hibátlan.
>
> Persze, ettol fox keresztbeallni. Uristen...
A szokásos szűk látókör...
Észre nem venni, mit okozhat egy hibás működés.
Ha minden sw mérnök így gondolkodik, akkor nem csoda hogy senkinek nem
jut eszébe hogy pl. egy kapcsoló kontakthibás is lehet...
> En nem ertem ezt a sok besavanyodott, allandoan csak fikazo, kakan is
> csomot kereso, mindenkinel okosabb embert. Mondjuk mar reg megszoktam,
> ez olyan magyar dolog :) Valakinek a sz at r sem eleg budos.
Ez nem besavanyodás, meg nem is magyar, hanem elvárható, hogy ha az
ember kifizet X összeget egy termékért, akkor ne legyen benne olyan
hiba, ami súlyos, életveszélyes, a használatot lényegében korlátozza, és
ne hiányozzanak triviális funkciók, amik elvárhatók lennének.
Vásárláskor meg sem nézed, mert fel sem merül benned, hogy ne lenne
megoldva.
Pl. egy multifunkciós nyomtatónál ha a leírásban az van, hogy van kézi
lapadagoló, akkor fel sem merül, hogy ne járna hozzá tálca, hanem úgy
kell betunkolni egy slot-ba a papírt, tartani amég elveszi...
Autóban is, az említett funkciók nincsenek megoldva, bár nem annyira
triviális, de kényelmes lenne, bárkinek eszébe jutna. Nincs megoldva
hogy a háttérvilágítás ne (csak) a lámpakapcsolótól hanem a
megvilágítástól függjön, pedig törvényileg előírás sok helyen hogy
nappal is kötelező a tompított fény. Egy autógyárnak azért illene tudnia
a listát, hogy pontosan hol mi az előírás.
Súlyos tervezési hiba, ha pl. nem lehet út mentén izzót cserélni,
elvárható mennyiségű szerszámmal (pl. csavarhúzó), de ma a pattintott
kőkorszakban talán még az is megoldható lenne, hogy ne kelljen szerszám.
De a marketing osztályon jobban átmegy a pohártartó, katalógusba is
jobban fényképezhető, a tesztelése is olcsóbb, mint a szoftvernek...
Ez nem fikázás, ezek tények.
More information about the Elektro-etc
mailing list