[elektro-etc] Gázturbinás hibrid Jaguar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Feb 10 10:51:18 CET 2012


Kicsit belegondolva ebbe a hosszú forgórész témába, nem is olyan bonyolult 
elvileg.

Ha fogok egy hengert, amit a két végén csapágyazok, aztán forgatom, akkor 
kétféle hatás éri.
Az egyik, hogy bizonyos fordulatszám fölött szét akarhat repülni (ha rövid a 
henger).

Ha hosszú, akkor felfogható úgy, mint egy tömeg, ami a közepén van, és ha ezt 
oldalirányban kitérítem, akkor a hosszú henger rugóként viselkedik, tehát a 
kitéréssel arányos erővel reagál.

Ha gyorsan forog, akkor egy icipici kitérés sugárirányban (legyen dr) egy 
m*dr*omega^2 nagyságú erőt eredményez, míg a rugalmassága miatt egy oda 
számított c rugóállandó esetén egy c*dr nagyságú rugalmas visszatérítőerő jön 
létre.

Ha a pörgésből fakadó erő nagyobb a visszatérítőnél, tuti széthajlik az egész. 
Itt lehet egy instabilitási feltétel.

Végülis ez bármilyen hengerre igaz, de ha rövid a henger, akkor valszeg előbb 
fog szétszakadni a puszta forgásból. Ha hosszú, akkor messze a szétszakító 
feszkók létrejötte előtt ez a fenti instabilitás előállhat.

Egy gépész, aki ezzel foglalkozik, tuti kapásból ki is számolja, hogy egy adott 
rugalmassági modulus mellett mekkora átmérő-hossz aránynál áll elő ez a szitu 
adott szilárdságú anyagnál, tehát az a szitu, hogy ez az instabil állapot előbb 
jön létre, mint a szétrepülése az anyagnak.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list