[elektro-etc] Gázturbinás hibrid Jaguar
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Fri Feb 10 10:51:18 CET 2012
Kicsit belegondolva ebbe a hosszú forgórész témába, nem is olyan bonyolult
elvileg.
Ha fogok egy hengert, amit a két végén csapágyazok, aztán forgatom, akkor
kétféle hatás éri.
Az egyik, hogy bizonyos fordulatszám fölött szét akarhat repülni (ha rövid a
henger).
Ha hosszú, akkor felfogható úgy, mint egy tömeg, ami a közepén van, és ha ezt
oldalirányban kitérítem, akkor a hosszú henger rugóként viselkedik, tehát a
kitéréssel arányos erővel reagál.
Ha gyorsan forog, akkor egy icipici kitérés sugárirányban (legyen dr) egy
m*dr*omega^2 nagyságú erőt eredményez, míg a rugalmassága miatt egy oda
számított c rugóállandó esetén egy c*dr nagyságú rugalmas visszatérítőerő jön
létre.
Ha a pörgésből fakadó erő nagyobb a visszatérítőnél, tuti széthajlik az egész.
Itt lehet egy instabilitási feltétel.
Végülis ez bármilyen hengerre igaz, de ha rövid a henger, akkor valszeg előbb
fog szétszakadni a puszta forgásból. Ha hosszú, akkor messze a szétszakító
feszkók létrejötte előtt ez a fenti instabilitás előállhat.
Egy gépész, aki ezzel foglalkozik, tuti kapásból ki is számolja, hogy egy adott
rugalmassági modulus mellett mekkora átmérő-hossz aránynál áll elő ez a szitu
adott szilárdságú anyagnál, tehát az a szitu, hogy ez az instabil állapot előbb
jön létre, mint a szétrepülése az anyagnak.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list