[elektro-etc] Gázturbinás hibrid Jaguar

Xorn toth.endre at gmail.com
Fri Feb 10 10:55:12 CET 2012


2012/2/10 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> Kicsit belegondolva ebbe a hosszú forgórész témába, nem is olyan bonyolult
> elvileg.
>
> Ha fogok egy hengert, amit a két végén csapágyazok, aztán forgatom, akkor
> kétféle hatás éri.
> Az egyik, hogy bizonyos fordulatszám fölött szét akarhat repülni (ha rövid a
> henger).
>
> Ha hosszú, akkor felfogható úgy, mint egy tömeg, ami a közepén van, és ha
> ezt oldalirányban kitérítem, akkor a hosszú henger rugóként viselkedik,
> tehát a kitéréssel arányos erővel reagál.
>
> Ha gyorsan forog, akkor egy icipici kitérés sugárirányban (legyen dr) egy
> m*dr*omega^2 nagyságú erőt eredményez, míg a rugalmassága miatt egy oda
> számított c rugóállandó esetén egy c*dr nagyságú rugalmas visszatérítőerő
> jön létre.
>
> Ha a pörgésből fakadó erő nagyobb a visszatérítőnél, tuti széthajlik az
> egész. Itt lehet egy instabilitási feltétel.
>
> Végülis ez bármilyen hengerre igaz, de ha rövid a henger, akkor valszeg
> előbb fog szétszakadni a puszta forgásból. Ha hosszú, akkor messze a
> szétszakító feszkók létrejötte előtt ez a fenti instabilitás előállhat.
>
> Egy gépész, aki ezzel foglalkozik, tuti kapásból ki is számolja, hogy egy
> adott rugalmassági modulus mellett mekkora átmérő-hossz aránynál áll elő ez
> a szitu adott szilárdságú anyagnál, tehát az a szitu, hogy ez az instabil
> állapot előbb jön létre, mint a szétrepülése az anyagnak.

És miért ne lehetne mondjuk egy dobozba egymás után két-három kisebb
generátort is építeni, azonos teljes hosszban, de közben csapágyazva?
A szinkronitással aligha lesz probléma, kifelé tökéletesen egy
egységként fog működni... :-)

Best regards,
Andy



More information about the Elektro-etc mailing list