[elektro-etc] Gázturbinás hibrid Jaguar

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Fri Feb 10 10:33:30 CET 2012


vajk fekete wrote:
> itt a doksija egy ilyen kis turbinakkal foglalkozo cegnek
>
> http://www.microturbine.com/_docs/Product%20Catalog_ENGLISH_LR.pdf
>
> van benne egy rajz. en nem latok attetelt, viszont nagyon hosszu es
> vekony forgoreszt igen.
>
> attol meg valami bolygomu lehet benne.

Hát végülis elképzelhető, hogy mégis tudnak csinálni valami ügyeset. A 
forgórésznek nem kell ugye tekercseltnek lennie, ha jó mágnesek vannak benne. 
Tehát tömör anyag is lehet, kibírhat iszonyat fordulatszámokat.

Azért MW-okat nem lehetne így kihozni mégsem, mert a forgórész hossza ugye 
elvileg akármekkora lehet, a gyakorlatban viszont mindenféle lengési problémák 
merülnek fel. Már az erőművi turbogenerátoroknál is ez az egyik probléma, a 
hosszú forgórész hülye módon képes belengeni. Akár úgy is, hogy nem a két 
alátámasztási (csapágy) pont a fix, és a hosszú szivar meg egy félszínusz alakú 
deformációt szenved, hanem akár közbülső csomópontok is kialakulhatnak. Van is 
valami trükk, hogy a névleges fordulatszám alatt vannak rezonanciapontok, amiken 
gyorsan kell átmenni. (Villamosgépekből regéltek valamit anno, én végülis sosem 
dolgoztam ezen a területen.)

Bele lehet abba is gondolni, hogy ha fogok egy látszólag tökéletesen megmunkált 
rudat, mondjuk egy 10mm átmérőjűt, befogom valami gyors gépbe a végét, és pl 
függőlegesen lógatva elkezdem pörgetni, vagy akár befogva a másik végét pl 1-2 
méterrel odébb, akkor érdekes problémák állnak elő különféle fordulatokon. Egy 
szinte biztos: akármilyen pontosan is munkálják meg a rudat, lesznek 
fordulatszámok, amikor ezek a lengések bejönnek. Messze az alatt, aminél a 
forgástól menne szét maga az anyag. Hasonló kihajlási probléma, mint a két végén 
axiálisan nyomott rúd, ami messze a folyáshatára előtt kihajlik, ha a 
hossz/átmérő arány egy bizonyosnál nagyobb.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list