[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron

hobilobi at gmail.com hobilobi at gmail.com
Fri Apr 20 12:33:36 CEST 2012


2012.04.20. 7:01 keltezéssel, jhidvegi írta:
> hobilobi at gmail.com wrote:
>> 2012.04.19. 16:30 keltezéssel, jhidvegi írta:
>>>  máig nem igazán tudom, mi a probléma ezekkel a rugókkal. Ha úgy
>>> méreteznék, hogy a teljes összenyomást kibírják deformáció nélkül,
>>> nem lenne semmi gond. Nem tudom, miért nem így méretezik.
>
>> Azért mert  az alkalmazás követelményei ezt nem mindig teszik
>> lehetővé. A szükséges működési út és a maximális hely viszonya, a
>> lehetséges átmérő (a rúgóé, nem az anyagé),  valamint a kívánt
>> rúgóerő, és a meredekség kiadhat olyan nagy menetemelkedést,  aminél
>> a teljes összenyomáshoz akkora feszültség adódna, amit semmi sem
>
> Én kicsit máshogy látom. Olyasmi lehet mögötte, hogy minek görcsölni 
> olyanért, ami nemigen fordul elő. Ha előfordul, be lehet adni a t. 
> autótulajdonosnak, hogy hát ezt elcseszte, és fizesse ki a javítási 
> költséget.
>
> Gondolj azokra az amerikai autókra, amik üldözéskor az utcákon jókat 
> repkednek, és odaverik az orrukat, amikor leérnek. Szerintem régen 
> tudtak (akartak) olyan rugókat rakni az autókba, amik kibírták az 
> ilyesmit. Én is tudnék ilyet méretezni. :-) Lehet, hogy több helyet 
> foglalna, lehet, hogy nehezebb lenne, de nem lehetetlen.
>
Attól, hogy a kocsi odaveri az orrát, még a rúgó nem nyomódott össze 
menet-menet mellé.
A felfüggesztés kialakítása nem is teszi ezt lehetővé. A 
lengéscsillapító hamarabb fog koppanni.
Én már vertem oda az Opelem alját (sík úton nem terepen vagy kiálló 
dolgon) úgy, hogy a váltó alján kilógó 2cm átmérőjű pöcök letörött (nem 
is tudom mi a fenének volt ott?), de ettől a rúgók még messze nem 
nyomódtak össze menet-menet mellé.

A járműiparban a súly nagyon fontos szempont. Ennek ezernyi vonzata van.
Csak két példa:
1. nagyobb tömeg ->kisebb gyorsulás (nem a gyorsulási verseny miatt, 
hanem egy normális dinamikájú közlekedés miatt) ->erősebb motor 
teljesítmény  szükséges -> nagyobb fogyasztás -> rosszabb eladhatóság, 
környezetszennyezés, stb.
2. nagyobb tömeg -> fékezési előírások teljesítése -> erősebb 
fékszerkezet -> súly növekedés -> goto elejére

Szóval ez sokkal bonyolultabb mint elsőre látszik.



>> A helyzet hasonló mint pl. egy fűtőtestnél. Miért nem lehet mindíg
>> megoldani pl. 1kW-t  10ccm-ben?
>
> Nemhogy meg lehet oldani, de meg is oldják. Pl az 1kW-os izzó 
> wolframszála jóval kisebb 10 cm3-nél, esetleg még a kettős rugóalakot 
> egybe véve is, sőt, talán az üvegcsővel együtt is. :-) (A hő ilyenkor 
> csak lesugárzódni tud ugye.) Persze ez csak példa volt, a rugós kérdés 
> egyszerűbb. hjozsi
Nem olvastad elég figyelmesen. Nem azt írtam, hogy nem lehet 
megvalósítani, hanem azt, hogy nem minden külső körülmény esetén lehet 
megoldani.
Nézz  két szélső esetet: 0.1V-ra, vagy 10000V-ra kellene. Triviális a 
megoldás? Egyébként ne csak a wolfram szál térfogatát nézd, hanem az 
egész izzóét, és máris kifutottál a 10ccm-ből. Üveg nélkül ugyanis 
0.1sec az élettartama. Továbbá ezt az izzót működés közben úgy kell 
kezelni mint a hímes tojást. Egy pici hirtelen mozdulat és már el is 
szakadt (-> rugót összenyomtad teljesen és törik vagy deformálódik).
Szóval a minket körülvevő dolgok tele vannak kompromisszumokkal, mert 
enélkül nincs mérnöki alkotás.

István



More information about the Elektro-etc mailing list