[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron
hobilobi at gmail.com
hobilobi at gmail.com
Thu Apr 19 01:53:44 CEST 2012
2012.04.18. 18:04 keltezéssel, Kovács József írta:
> A nyomaték a váltóban kb. 5 helyen tud kárt okozni.
>
> - gyorsan kopik/törik a szinkron gyűrű
ha már be van téve valamelyik fokozatba, akkor a szinkrongyűrűn már
nincs igénybevétel.
Amíg meg nincs betéve, addig nincs motor nyomaték.
> - letörik a fogaskerék foga
A dinamikus hatások miatt a motor nyomatékának többszörösére van
méretezve a fogaskerék.
Egy motor tuning nem növeli annyira a nyomatékot, hogy ez gondot
okozzon. A motor hamarabb fogja feladni.
Persze egy motorcserénél már illik figyelni.
A fogak kopása már okozhat gondot, mert nagyobb lesz a felületi
terhelése. Olcsó autónál lehet, hogy nincs elég tartalék a tervezésben.
De ez is csak akkor jelentős, ha több mint 50%-al nagyobb a nyomaték, és
az üzemidő jelentős részében hat is.
Normál közlekedés esetén ez nem áll fenn, csak mondjuk rendszeres
gyorsulási versenyzés esetén.
> - megcsúszik a fogaskerék a tengelyen
A kapcsolódó fogaskerekek egyike szabadon tud forogni a tengelyen a
másik pedig a tengely anyagából van kiképezve, igy az nem tud megcsúszni.
A kapcsoló gyűrűnél pedig bordatörésnek nevezik a "megcsúszást" :-)
> - elcsavarodik a tengely
ez is erősen teoretikus. Egyrészt a tengely anyaga inkább törik, vagy
görbül mint csavarodik. Másrészt az ehhez szükséges erőt nem lehet
fogtörés nélkül átadni.
> - törik-szakad a csapágy/öntvényház
a ház is a motor nyomatékának sokszorosát elviseli.
>
> Azt gondolom, hogy normál utcai autónál
> a tunninggal, úgy dupla nyomatékig
> ezekből az első talán esélyes.
> A többi nem igazán, szerintem
>
> KJ
>
Az autók váltója az esetek 95%-ában túléli az autót javítás nélkül.
Persze normális használat esetén.
Béna kuplungolással, meg vandál kezeléssel 5 perc alatt tönkre lehet tenni.
A maradék 5%-ban sem a nagyobb nyomaték teszi tönkre, hanem béna
kezelés, anyaghiba, nem megfelelő olaj, vagy fémtörmelék az olajban.
Szóval nem kell túlkomplikálni a dolgot egy kis tuning miatt.
István
More information about the Elektro-etc
mailing list