[elektro-etc] nyomatek meres robbanomotoron
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Thu Apr 19 13:55:43 CEST 2012
charles hoss wrote:
>> Lenézed az acélt. Ez nem cin!
>
> nem nezem le .
> a jeep-ek rugoi egy ev alatt megereszkednek ugy 10%-ot .
Akkor azt úgy méretezték. Valszeg az van mögötte, hogy az anyag nem teljesen
rideg, tehát szívós (úgy kell érteni a gépiparban azt, hogy szívós, hogy ha
túlterhelik, nem törik, hanem deformálódik).
Ekkor ugye bizonyos érték fölé megy a feszültség az anyagban, az ott maradóan
deformálódik, és ugyanannál a hossznál már más erők lépnek fel. Teljesen
kirugózva meg más hossz. Elvileg teljesen kirugózva kellene kb feszmentesnek
lennie az egész anyagnak, ezzel szemben ekkor a huzal kerülete mentén ellenkező
irányú nyírófesz lesz, beljebb lesz egy feszmentes zóna, beljebb pedig
terhelésirányú.
Na de lehet ám úgy is rugót méretezni, hogy végig a rugalmassági határ alatt
maradjon az összes porcikájában a feszültség! Erre hoztam a szeleprugó példát.
Ha ott átmennének a rugalmassági határon, órák alatt fáradna el a rugó. Ezzel
szemben pl egy akkucsipesz vagy egy székrugó szét van hajtva. Korábban egy ilyen
akkucsipesszel szerettem volna a hüvelykujjmozgató izmot nyúvasztani, pont
alkalmas volt az ereje. Párszáz vagy kb ezer összenyomás után eltört.
Kiszámoltam, mi az ábra, hát persze, hogy eltört, borzasztóan igénybe volt véve.
> a nagyobb futasteljesitmenyu motoroknal a hengerfejben levo
> szeleprugokat szokas cserelni - a motorokon a kuplung lamellakkal
> mindig egyutt kell cserelni a nem tulemelegedo kuplungrugok is
> cseresek - mindig .
Az, hogy szétszedéskor mit szokás cserélni, más tészta. Olcsóbb sokkal az
alkatrész, mint a motor kiszedése, szétszedése..., szóval a munkadíj. Ilyenkor
fűt-fát, ha kell, ha nem, célszerű cserélni.
Túl sokat dumáltam, a lényeg, hogy ha az acél bőven a rugalmassági határ alatt
van minden pontján igénybevéve, akkor az idők végezetéig olyasmi marad, mint
újkorában volt. (Most a sugárzások meg effélék anyagszerkezet-változtató
hatásától tekintsünk el.)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list