[elektro-etc] nem VW TDI de autos tema
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Sat Oct 8 11:00:55 CEST 2011
Szali Sandor wrote:
> Tehat a legellenallas, leszoritoero meg a gumira hato oldalerok nem
> allhatnak olyan viszonyban, hogy kialakuljon egy min. hatarsebesseg
> ami ALATT elszall az auto. [?]
Legföljebb valami lokális minimumot tudok elképzelni. Úgy értem, hogy létezhet
egy sebesség, ami alatt is, felett is kevéssel megno a beveheto kanyar
görbülete.
De az egész tartományra biztos nem igaz, különben a pilóták egyáltalán nem
lassítanának le a kanyarok elott.
Tudtommal a légellenállás, így a szárnyakra ható ero is kb a sebesség
négyzetével arányos. A centrifugális ero detto. Az utóbbi pontos, az elobbi
lehet, hogy csak kb összefüggés, lehet, hogy erosebb az arány a négyzetesnél.
Viszont a leszorítóero egy részét adja csak a szárny, a súlyból származó nem
változik. Így nézve valszeg hülyeség, mindenképpen az oldalirányú ero no jobban
a sebességgel. Ha még azt is belevesszük, hogy a szárnyakra ható ero
létrehozásához hajtóero is kell, ami ugye a kerekeknél csökkenti az
oldalirányban igénybeveheto maxot (surlódási kúp), a helyzet rosszabb. Persze
lehet lendületbol, tehát hajtó- és fékezoero nélkül is belerongyolni a kanyarba.
Keréksurlódásilag ez a legjobb, de a járgány ekkor erosen lassul.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list