[elektro-etc] co2 benzin dizel volt Re: Faradt fiatalok
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Wed Jul 7 10:17:54 CEST 2010
2010/7/7 VF <vf at elte.hu>
> charles hoss wrote:
>
>> nem , azt kerdeztem hogy pontosan hany ponton vagy milyen felbontassal
>> valtoztatja az injektor tablazatot a lambda szonda altal mert ertekhez
>> kepest . ez volt a kerdes . hogy erthetted felre ?
>> elismetelnem : ha van egy lambda korrekcios ertek - akkor ez valojaban
>> hany
>> ertek , milyen felbontassal fedi le a tarolt injektor terkepet ?hany
>> helyen
>> kompenzal ? milyen tartomanyban ?
>>
>
> Ezt most komolyan kerdezed? :)
>
igen . es igy a harmadik alkalom tajan megkernelek ra hogy valaszolj - ha
alkalmas .
tehat hany ponton , hany ertek alapjan kompenzal a lambda mert erteke .
> A tablazat es az osszes korrekcio azert kell, mert a szabalyozasi
> folyamat lassu, nem tudja kovetni a gyorsan valtozo uzemallapotokat.
> A tablazatok alapjan dolgozik, amit a lambda jele alapjan folyamatosan
> kalibral.
>
tudom miert kell .
> Hogy hany helyen, meg milyen algoritmusokat hasznalnak, az altalaban
> a gyarto legfeltettebb titkai koze tartozik.
tehat soha senki nem szedett meg szet ilyet , nem irt at es soha nem derult
ki hogy hany helyen ?
> Bar a neten talalsz hobbi
> motorvezerlo projecteket is, a profi eszkozok azoknal nagysagrendekkel
> komplikaltabbak. Minimum ARM, PowerPC vagy ujabban TriCore procik vannak
> az ECU-ban, nagy fordulaton rendesen melexik a proci is.
>
igen - ezt akartam megtudni - hogyan , hol es hany helyen kompenzal .
a helyes valasz : titok , melegszik a proci .
te nyertel .
csak azt mondtam hogy kompromisszumos megoldas - spec akkor amikor mertuk
>
>> meg a katalizatoros normat is tudta - ehhez kepest a gyari adatokat
>> valoszinuleg jol tartja .
>>
>
> Oreg, ertds mar meg, meg a lambdat sem tudod eleg pontosan tartani,
> hogy tudnad a CH, CO es NO kibocsatast? Ha tegyuk fel, a lambda pont
> jo lenne, nincs katalizatorod, ami eloxidalna a CH-t.
> Butasagot beszelsz, megint :(
>
tehat a meres nem volt igaz .
nem azt mondtam hogy egy karbis motor minden uzemallapotban tartja a
katalizatoros normat , csak azt hogy zoldkartyameresnel siman belul volt a
katalizatoros normajan is .
nem tobb , nem kevesebb .
lehet hogy intenziv gazdaskor elcsuszik , szegeny lesz a keverekem par
masodpercig - de nem izgat . ez egy karbis auto aminel ez is boven eredmeny
.
A tudomany mai allasa szerint veszelyes, kb annyira mint a
> benzines kipufogogaz. Nincs lenyeges kulonbseg.
>
ez igy szep kerek .
szerintem lesz aki kikapar neked egy emisszios tablazatot -
de pulmon es megelozon nem ez ment le eloadason .
>
> oke , de akkor a tokeletesnek tartott auto miert fustol ?
>> miert okadjak magukbol a fekete kormot ?
>>
>
> A benzines meg miert onti magabol a lathatatlan CH-t ugyanabban az
> uzemallapotban?
tehat akkor most nem fustol , fustol de nem art vagy fustol de ugyanannyit
art mint a CH ?
> Most a kornyezet es az egeszseged miatt aggodsz, vagy
> csak az esztetikai erzeked zavarja?
>
leginkabb az zavar hogy egyre ujabb autokat latok gyalazatosan fustolni .
nem tudom hogy ez a technika minosege , a helyi uzemanyag , vagy siman a
kormany hibaja , de zavar - mert cucc kulonosen ha lebegett egy kicsit ,
meglehetosen karos .
> a 3.8-as v6 luminanal ha jol remlik ilyesmit irt a totalcar tesztje :
>> A kiegyenlített tempójú hosszú utazás a fogyasztásban is érezteti jótékony
>> hatását: *mindössze 9,1 liter*. Természetesen városi forgalomban 16-ot is
>> leöblöget a berendezés, de mindent egybevetve 12-13 liter körüli
>> átlagfogyasztással kalkulálhatunk, és a későbbi, fejlettebb
>> motorizáltságú,
>> 3800 köbcentis modellek fogyasztása 25 - 30 %-al alacsonyabb.
>>
>> a ket generacio kozt egy elnoki rendelet es az emiatt beszerelt EGR volt
>> az
>> elteres .
>>
> ha te mondod .
>
> Huh... Gondolkozz. Mit csinal az EGR? Visszavezeti a kipufogogazt.
> Mi tortenik? A kisebb oxigen-koncentracio miatt alacsonyabb lesz az NO
> kibocsatas, ugyanakkor lassul az eges, ami noveli a koromkibocsatast es
> rontja a hatasfokot. A fogyasztas enyhen no, a regi autokban nehany
> szazalekkal, az uj analog vezerlesu verziokban 1% alatt, elhanyagolhato
> mertekben.
>
ahogy en tudom : a benzines motor reszterhelesen komoly fojtassal dolgozik .
ezert a suritesi vegnyomas alacsony , csokken a hatasfoka a csokkent nyomas
, alapcsonyabb vegso suritesi hofokot eredmenyez , tehat lassul az eges ,
nagyobb elogyujtas kell amivel csokken a hatasfok .
ehhez kepest ha a kevereket elo tudja allitani az auto , akkor egy inert
gazzal feltoltve a hengert nem megy el a keveresi arany , de a suritesi
vegnyomas no , a homerseklet no , az elogyujtas csokkenhet , hatekonysag no
-
ez az inert gaz a kipufogo gaz . erre valo az egr .
a multi air motoroknal a szivoszelep nyit a kipufogasi utemben , igy EGR
szelep nelkul vissza tud juttatni kipufogogazt a szivocsobe , ami toltetet
besziv a motor , majd ennek a vegere , a kozepere (csokkentve a toltet
hengerfalon torteno holeadasat) beszivja a benzin levego kevereket amivel
mukodni fog . oriasi lepes volt a benzin motorok egyik probelmajanak a
keverek fix ertekenek a kiuszoboleseben .
igy lenyegeben egy akkora motort etetsz amit epp hasznalsz is , a tobbi
feltoltve kipufogazzal csak mint egy legrugo vesz reszt - tehat nem fogyaszt
tul .
Ezert az EGR csak ritkan, reszterhelesen, bizonyos tengerszint feletti
> magassag alatt, bizonyos homersekleti viszonyok kozott kapcsol be, amikor
> feltetelezhetoen nem ront sokat a helyzeten, viszont az NO kibocsatast
> jelentosen csokkenti.
>
gondolom te is lattal mar ilyet mukodni ha ilyen biztosra mondod .
harom szelep van , eltero atmerokkel , szepen vezerelgeti hogy a
pillangoszelep allasanak fuggvenyeben biztositsa az optimalis feltoltesi
allapotot .
> A fenti ket generacio kozott biztos hogy rengeteg dolgot valtoztattak,
> az egyik az EGR hozzaadasa volt, ami a fogyasztasra nincs lenyeges
> hatassal.
>
ertem . a fenti levezetes pedig komplett hulyeseg .
a totalcarosok allandoan megbuknak a hulye cikkeikkel :)
az EGR nem mukodik , a dizelek nem nehezen karbantarthatoak . neked van
igazad . elismerem
>
> attol hogy letezik EGR a dizeleknel es ott nem jo , nem csokkenti a
>> fogyasztast , lehet hogy mashol ertelmes .
>>
>
> Benzinesnel annyi elonye van, hogy az emlitett fogyasztas-novelo es
> teljesitmeny-csokkento hatasa mellett csokkenti a veszteseget a
> pillangoszelepen. (Amit te itt tagadtal)
> De ha a pillangoszelepet teljesen elhagyjuk, az is csak max 10%
> csokkenest okozna, tehat a 30%-hoz meg kell valami egyeb is...
>
> csak ez megint egy atomegyszeru modell .
>> atszivod a gazt a torkon - nagy ellenallasok aran , aztan ezt visszanyered
>> a
>> motoron .
>> osszesurited a semmit - tehat itt energiat nyersz - talan epp annyit ami
>> az
>> atszivaskor elveszett ?
>> ugye abban megegyezhetunk hogy a vakuumot osszesuriteni konnyebb mint a
>> teljesen feltoltott hengert ?
>>
>
> Ooo... Ez most komoly? :)
> Gondolkozz! Tegyuk fel, hogy motorfekezunk, es egyaltalan nincs
> befecskendezes. Ilyenkor a motor ekvivalens egy vakuumszivattyuval, ami
> egy szukitesen keresztul szivja at a levegot.
>
csakugyan .
ezesetben az .
tehat a pillangoszelepnel vakuum keletkezik , es itt energiat vesztunk
a motornal a szivutemben energiat vesztunk
a suritesnel nyerunk , a kipufogasnal egy keveset nyerunk , mert az
atszivott anyag melegszik (a motor hofokara)
ha a pillangoszelep nyitva van , akkor ott nem vesztunk szivutemben nem
vesztunk , nincs ellenallas .
suriteskor viszont ugynaazt a munkat el kell vegezni terfogati munkaban amit
egyebkent a pillangoszelepnel vegeznenk
tehat itt vesztunk , es munkautemben visszanyerjuk
lenyegeben valaszthato hogy hol keletkezik terfogati munka . amit megnyerunk
a reven , elvesztjuk a vamon .
nem voltam ebben biztos , ezert kezdtem el egy kikapcsolt injektoros auton
motorfekben pumpalni a gazt .
arra jutottam hogy ha van is elteres , elenyeszo .
> A dizel ugyanigy, csak ott nincs szukites.
> Dereng mar valami? Persze ha tokeletes vakuum lenne a szivosorban, es a
> szelepeken gyakorlatilag semmi nem menne at, akkor nem lenne veszteseg,
> de nem ez a helyzet.
>
aha . szerintem pontosan fazisokban igy nez ki a dolog . hol tevedek ?
>
> Hehe... Szerinted miert dizelezek?
ha mar igy rakerdeztel , megprobalom a dolgot elemezni .
> A kornyezetemben szamos dizel
> auto van, mindenki megelegedessel hasznalja, soha nem volt problema...
>
ez a tormakukac effektus .
ha egy kozegben mindenki azt mondja hogy a dizel jo , akkor jo . ha jo akkor
csak meg jobb lesz . (tobb torma , modernebb torma) a nemetautosok is
nagyjabol ilyesmik szoktak lenni .
ha van egy kornyezet ahol nem tartjak jo otletnek , akkor kisebbnek erzed
magad es mindent megprobalsz hogy a problemat eltuntesd . mivel a dontest
nem tudod megvaltoztatni - meg akkor a masik kozegedben lognal ki a
csoportbol - ezert minden lehetoseget megragadva probalod indokolni azt hogy
miert jo ez a dontes , miert mindenki mas a hulye . ezt onigazolasnak
hivjak .
Gyerekkorom ota rohogok a benzineseken, tudod, amikor meg kb fele volt
> a dizel ara a benzinnek.
ez az amikor mondjuk valaki mar szinte az anyatejjel szivja magaba hogy csak
egy vegso igazsag letezik .
gondolom edesapad volt az aki rohogott a tobbi autoson , te pedig felneztel
ra es erezted hogy o ettol nagy . nincs ezzel baj , csak ha mondjuk azota
valtozott a vilag , akkor azt nem art eszrevenni .
a dupla fogyasztast eleg jol sikerult lekuzdeni , mikozben rajottunk hogy a
gazolaj sem a folyekony jezus - volt benne ken , ahogy a benzinben olom es
igy tovabb . eleg nagyot valtozott a technika , most elegge kiegyenlitett a
mezony . ha napi hasznalatu , kis tavokon uzemeltetett autokro van szo ,
akkor a benzinesek dominalnak .
ha nem kell terhet cipelni , akkor van aki a benzinesekre eskudnek .
pl egy tervezo iroda swift-je ugrik be elsokent . terveket kellett svajcba
szallitaniuk es a postakoltseg draga volt . ezert vettek egy kis swiftet
(benzinest) es a sofor valahonnan bekesbol elindult es minden heten elment
svajcba - neha gyakrabban .
a csoka a kivett hatso ules helyen szalitotta a cuccot es csak minden
masodik olajcseret csinalta meg . felmillio km utan lecserelte az ulest ,
kormanyt , pedalokat es eladta az autot . azota ment bele meg 150.000 es meg
mindig napi hasznalatu auto . ha nem rozsdasodik szet , lehet hogy megeli a
800ezret is , mert meg semmi nyoma a motoron a gondoknak .
ezert vettem a cegnek rohangaszos autonak wagonert .
nem kell ovatoskodni vele , mukodik , egyszeru mint egy faek es nem hullik
szet .
nyilvan mas korokben mozgunk , en par eve leginkabb gyogyszergyarak flottait
lattam ismerosokon keresztul - a szemelyautoik benzinesek voltak .
Volt a csaladban regi dizel Golf, Escort, meg
> amire nem is emlexem, es persze Lada is.
> Dupla fogyasztas, dupla aru uzemanyagbol - szanalmas.
>
igen . akkoriban amikor az elso dizelek bejottek nagyjabol 27 ft egy liter
benya es 3.8 a hto .
a szanalmast gondolom a csaladi szohasznalatbol kolcsonzod .
> Most is dizelezunk, es fogunk is... Faterom nehany eve vette a dizel
> Polojat, 3.5 literrel jarkal. Semmi baja, pedig egyszer benzint is
> tankoltak bele veletlenul. Megallt, ki kellett pucolni, megy tovabb.
> Masik rokon most veszi a dizel Corollat.
>
biztos igazuk van . annak idejen a totalcar csinalt egy tesztet errol es
csak nagyon sikitva lehetett igazolni hogy a dizel talan gazdasagosabb -
Nekunk a dizel a default, es semmi okot nem latunk arra hogy benzinre
> valtsunk. Majd elektromosra, ha eljon az ideje.
>
nalunk van minden benzines , dizel es meg ma is meggyozhetoek vagyunk arrol
hogy van jo irany .
most egy kicsit a hdi technika alaasta a bizalmat , de nem tettunk le a
dizelrol . jelenleg harom dizelunk van (idtd , tdi , jtd) elhasznaltunk egy
csomot mar - volt ami jo volt , volt ami siralmas . van meg joval tobb
benzines . ezeket sokkal kevesebbet latom .
igaz hogy a dizelekre nagyon odafigyelunk , mert bizonyitaniuk kell a
korabbi kellemetlen meglepetesek miatt .
bye
dexter
More information about the Elektro-etc
mailing list