[elektro-etc] co2 benzin dizel volt Re: Faradt fiatalok

VF vf at elte.hu
Wed Jul 7 05:15:48 CEST 2010


charles hoss wrote:

> hat igen . akkor azt tanultam meg hogy a veled valo vita alapvetoen oda
> lyukad ki hogy raragadsz egy temara es aztan korlatlanul csusztatsz . ime .

:)
Aki szerint a tobb 10 eves karbis technika tudja a lambdas katalizatoros
kibocsatasat, az szerintem ne vadoljon masokat csusztatassal, foleg nem
igazsagtalanul.
Eleg rendesen osztod a hulyeseget a listan, egyre tobben figyelnek
fel ra...

> nem , azt kerdeztem hogy pontosan hany ponton vagy milyen felbontassal
> valtoztatja az injektor tablazatot a lambda szonda altal mert ertekhez
> kepest .  ez volt a kerdes . hogy erthetted felre ?
> elismetelnem : ha van egy lambda korrekcios ertek - akkor ez valojaban hany
> ertek , milyen felbontassal fedi le a tarolt injektor terkepet ?hany helyen
> kompenzal ? milyen tartomanyban ?

Ezt most komolyan kerdezed? :)
A tablazat es az osszes korrekcio azert kell, mert a szabalyozasi
folyamat lassu, nem tudja kovetni a gyorsan valtozo uzemallapotokat.
A tablazatok alapjan dolgozik, amit a lambda jele alapjan folyamatosan
kalibral.
Hogy hany helyen, meg milyen algoritmusokat hasznalnak, az altalaban
a gyarto legfeltettebb titkai koze tartozik. Bar a neten talalsz hobbi
motorvezerlo projecteket is, a profi eszkozok azoknal nagysagrendekkel
komplikaltabbak. Minimum ARM, PowerPC vagy ujabban TriCore procik vannak
az ECU-ban, nagy fordulaton rendesen melexik a proci is.

> ha te mondod :) tanits tormakukac  :D

Na ez a kocsmai stilus. Arnold, figyels?

>> Es kozben stabilizalod mindennek a homersekletet, emelkedon/lejton
>> megfeleloen korrigalsz, mert akkor nem ezek lesznek az optimalis
>> kibocsatashoz tartozo fordulatok, stb...
>> Ez akkora hulyeseg, hogy fel lehet maszni a hatara, es onnan
>> atlepni a Holdra.
>>
> 
> csak azt mondtam hogy kompromisszumos megoldas - spec akkor amikor mertuk
> meg a katalizatoros normat is tudta - ehhez kepest a gyari adatokat
> valoszinuleg jol tartja .

Oreg, ertds mar meg, meg a lambdat sem tudod eleg pontosan tartani,
hogy tudnad a CH, CO es NO kibocsatast? Ha tegyuk fel, a lambda pont
jo lenne, nincs katalizatorod, ami eloxidalna a CH-t.
Butasagot beszelsz, megint :(

> szuper .
> akkor ez egesz pm tema befulladt es abszolut nem tartjak veszelyesnek ?
> ennek sokan orulnek majd :)

Dehogynem... Bele van kalkulalva. 2mg/km kibocsatassal meg siman
Euro5 a dizel, a benzines meg ennel sokkal kisebb (nincs feltuntetve)
reszecskekibocsatassal is Euro4... Lattad a Toyotanal, bekuldtem a
linket. A tudomany mai allasa szerint veszelyes, kb annyira mint a
benzines kipufogogaz. Nincs lenyeges kulonbseg.

> oke , de akkor a tokeletesnek tartott auto miert fustol ?
> miert okadjak magukbol a fekete kormot ?

A benzines meg miert onti magabol a lathatatlan CH-t ugyanabban az
uzemallapotban? Most a kornyezet es az egeszseged miatt aggodsz, vagy
csak az esztetikai erzeked zavarja?

>> Van benne throttle valve, vagy nincs? EGR-t egyaltalan nem is
>> emlitenek. Mondjuk az a fogyasztasba nem nagyon szol bele, akkor is
>> inkabb negativan, es foleg a dizelekben szokasos.
>>
> 
> ha te mondod .
> a 3.8-as v6 luminanal ha jol remlik ilyesmit irt a totalcar tesztje :
> A kiegyenlített tempójú hosszú utazás a fogyasztásban is érezteti jótékony
> hatását: *mindössze 9,1 liter*. Természetesen városi forgalomban 16-ot is
> leöblöget a berendezés, de mindent egybevetve 12-13 liter körüli
> átlagfogyasztással kalkulálhatunk, és a későbbi, fejlettebb motorizáltságú,
> 3800 köbcentis modellek fogyasztása 25 - 30 %-al alacsonyabb.
> 
> a ket generacio kozt egy elnoki rendelet es az emiatt beszerelt EGR volt az
> elteres .

Huh... Gondolkozz. Mit csinal az EGR? Visszavezeti a kipufogogazt.
Mi tortenik? A kisebb oxigen-koncentracio miatt alacsonyabb lesz az NO
kibocsatas, ugyanakkor lassul az eges, ami noveli a koromkibocsatast es
rontja a hatasfokot. A fogyasztas enyhen no, a regi autokban nehany
szazalekkal, az uj analog vezerlesu verziokban 1% alatt, elhanyagolhato
mertekben.
Ezert az EGR csak ritkan, reszterhelesen, bizonyos tengerszint feletti
magassag alatt, bizonyos homersekleti viszonyok kozott kapcsol be, amikor
feltetelezhetoen nem ront sokat a helyzeten, viszont az NO kibocsatast
jelentosen csokkenti.
A fenti ket generacio kozott biztos hogy rengeteg dolgot valtoztattak,
az egyik az EGR hozzaadasa volt, ami a fogyasztasra nincs lenyeges hatassal.

> attol hogy letezik EGR a dizeleknel es ott nem jo , nem csokkenti a
> fogyasztast , lehet hogy mashol ertelmes .

Benzinesnel annyi elonye van, hogy az emlitett fogyasztas-novelo es
teljesitmeny-csokkento hatasa mellett csokkenti a veszteseget a
pillangoszelepen. (Amit te itt tagadtal)
De ha a pillangoszelepet teljesen elhagyjuk, az is csak max 10%
csokkenest okozna, tehat a 30%-hoz meg kell valami egyeb is...

> csak ez megint egy atomegyszeru modell .
> atszivod a gazt a torkon - nagy ellenallasok aran , aztan ezt visszanyered a
> motoron .
> osszesurited a semmit - tehat itt energiat nyersz - talan epp annyit ami az
> atszivaskor elveszett ?
> ugye abban megegyezhetunk hogy a vakuumot osszesuriteni konnyebb mint a
> teljesen feltoltott hengert ?

Ooo... Ez most komoly? :)
Gondolkozz! Tegyuk fel, hogy motorfekezunk, es egyaltalan nincs
befecskendezes. Ilyenkor a motor ekvivalens egy vakuumszivattyuval, ami
egy szukitesen keresztul szivja at a levegot.
A dizel ugyanigy, csak ott nincs szukites.
Dereng mar valami? Persze ha tokeletes vakuum lenne a szivosorban, es a
szelepeken gyakorlatilag semmi nem menne at, akkor nem lenne veszteseg,
de nem ez a helyzet.

>>> es ezt el is hiszed . hat hajra .
>> Ha nincs, az a baj, ha van, nem hiheto. Ertem.
>>
> 
> vegyel , hasznald . ha bevalik , te leszel az elso aki errol beszamol .

Hehe... Szerinted miert dizelezek? A kornyezetemben szamos dizel
auto van, mindenki megelegedessel hasznalja, soha nem volt problema...
Gyerekkorom ota rohogok a benzineseken, tudod, amikor meg kb fele volt
a dizel ara a benzinnek. Volt a csaladban regi dizel Golf, Escort, meg
amire nem is emlexem, es persze Lada is.
Dupla fogyasztas, dupla aru uzemanyagbol - szanalmas.
Most is dizelezunk, es fogunk is... Faterom nehany eve vette a dizel
Polojat, 3.5 literrel jarkal. Semmi baja, pedig egyszer benzint is
tankoltak bele veletlenul. Megallt, ki kellett pucolni, megy tovabb.
Masik rokon most veszi a dizel Corollat.
Nekunk a dizel a default, es semmi okot nem latunk arra hogy benzinre
valtsunk. Majd elektromosra, ha eljon az ideje.

> dexter

-- 
Valenta Ferenc <ferenc_valenta at mentor.com>   Mentor Graphics ANBU Hungary
"My love is REAL, unless declared INTEGER"



More information about the Elektro-etc mailing list