[elektro-etc] dizel kerdesek
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Dec 29 21:18:55 CET 2009
Köszönöm a sok infót, amit beírtatok.
Látom, hogy inkább a tipusváltozatok mentén folyt a vita, meg a kiegészíto
cuccok hatásain, meg volt személyeskedés is, ez van.
Azért feszegettem a dízel módú benzines témát, mert úgy látom, hogy nem
lehet kizárólagossá tenni egyik üzemanyag fajtát sem, hiszen van
(egyelore) a koolaj, aminek erosen vegyes az összetétele, és bár a kémia
sokmindenre képes, az olcsóság csak addig tart (valszleg), amíg az
összetevok arányában van a fogyasztás is.
Meg azért, mert elobb-utóbb a fossziliákról áttérnek a gyártott
szénhidrogénekre, amik így nem régmúlt energiák direkt hordozói, hanem ma
fellelheto, más forrású energiáké. Nem lenne rossz, ha ezek jó hatásfokú
motorokban égnének el.
A mercis kísérletrol nem láttam elég infót. Nem tudom most sem, hogy ez
tényleg dízelként is tud-e muködni. Azt nem láttam tehát, hogy a surítés
elott vagy után nyomják-e be az üzemanyagot. Bár volt az egyik linken egy
utalás, hogy változtatni tudják a surítési viszonyt is, ami arra utal,
hogy talán képes tényleg dízel módon is muködni.
Na meg azért is feszegettem, mert nem látok világosan ebben a témában.
Elvi dolgok jobban érdekeltek volna a miérteket illetoen, mint
tipusjellemzok.
Azt nem értem, hogy a benzin kompresszióturése miért akadályozná meg a
dízelben való használatot, hiszen egy alig 10 fölötti surítést nem lehet
már jelentosen növelni anélkül, hogy öngyulladás be ne következzen, míg a
dízelben eleve ennél jóval nagyobbat is alkalmaznak, tehát el nem tudom
képzelni, hogy ha ide, a meggypirosan izzó levegobe belespriccelnek
gázolaj helyett benzint, az ne akarna meggyulladni.
Jó lenne érteni azt is, hogy a dízel módú üzemnél mitol keletkezik korom.
Akkor is, ha jókora a légfelesleg, benzinesnél meg miért kevésbé vagy nem.
Azt hogy csinálják, amit a múltkor láttam? Egy dögnagy autó állt elottem,
két kipufogónyílás hátul, pont bele lehetett látni, ahogy a lámpa
belevilágított. Koromnak, bármiféle szennyezodésnek nyoma se volt. (Tipust
nem jegyeztem meg.) Persze lehet, hogy vagy még vadi új volt a járgány,
vagy a kipufogója volt az, de akkor is, amikor gyorsított elottem, akkor
is úgy láttam, hogy ebbe talán beleszippantani se lenne cikis. Lehet, hogy
hidrogénnel ment?
Egy gondolat a hibridekrol: én nem ott látom az eltérést, hogy jaj, ez
sokkal kevesebbet eszik, hanem ott, hogy a hibridekkel foleg a városi
forgalomban a fékezéssel felemésztett mozgási energia nem eldisszipálva
lesz, hanem jelentos részben visszanyerve. Valamint a változó terhelésu
menetben elképzelheto, hogy a motor egy jóval egyenletesebb járást vehet
fel, ami jelentos hatásfokjavulással és károsanyagkibocsátás-csökkenéssel
járhat. Elobb-utóbb csak lesznek sokkal jobb aksik is. (MJ/kg, élettartam,
hatásfok, töltési sebesség...)
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list