[elektro-etc] dizel kerdesek

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Dec 29 21:18:55 CET 2009


Köszönöm a sok infót, amit beírtatok.
Látom, hogy inkább a tipusváltozatok mentén folyt a vita, meg a kiegészíto 
cuccok hatásain, meg volt személyeskedés is, ez van.

Azért feszegettem a dízel módú benzines témát, mert úgy látom, hogy nem 
lehet kizárólagossá tenni egyik üzemanyag fajtát sem, hiszen van 
(egyelore) a koolaj, aminek erosen vegyes az összetétele, és bár a kémia 
sokmindenre képes, az olcsóság csak addig tart (valszleg), amíg az 
összetevok arányában van a fogyasztás is.

Meg azért, mert elobb-utóbb a fossziliákról áttérnek a gyártott 
szénhidrogénekre, amik így nem régmúlt energiák direkt hordozói, hanem ma 
fellelheto, más forrású energiáké. Nem lenne rossz, ha ezek jó hatásfokú 
motorokban égnének el.

A mercis kísérletrol nem láttam elég infót. Nem tudom most sem, hogy ez 
tényleg dízelként is tud-e muködni. Azt nem láttam tehát, hogy a surítés 
elott vagy után nyomják-e be az üzemanyagot. Bár volt az egyik linken egy 
utalás, hogy változtatni tudják a surítési viszonyt is, ami arra utal, 
hogy talán képes tényleg dízel módon is muködni.

Na meg azért is feszegettem, mert nem látok világosan ebben a témában. 
Elvi dolgok jobban érdekeltek volna a miérteket illetoen, mint 
tipusjellemzok.

Azt nem értem, hogy a benzin kompresszióturése miért akadályozná meg a 
dízelben való használatot, hiszen egy alig 10 fölötti surítést nem lehet 
már jelentosen növelni anélkül, hogy öngyulladás be ne következzen, míg a 
dízelben eleve ennél jóval nagyobbat is alkalmaznak, tehát el nem tudom 
képzelni, hogy ha ide, a meggypirosan izzó levegobe belespriccelnek 
gázolaj helyett benzint, az ne akarna meggyulladni.

Jó lenne érteni azt is, hogy a dízel módú üzemnél mitol keletkezik korom. 
Akkor is, ha jókora a légfelesleg, benzinesnél meg miért kevésbé vagy nem.
Azt hogy csinálják, amit a múltkor láttam? Egy dögnagy autó állt elottem, 
két kipufogónyílás hátul, pont bele lehetett látni, ahogy a lámpa 
belevilágított. Koromnak, bármiféle szennyezodésnek nyoma se volt. (Tipust 
nem jegyeztem meg.) Persze lehet, hogy vagy még vadi új volt a járgány, 
vagy a kipufogója volt az, de akkor is, amikor gyorsított elottem, akkor 
is úgy láttam, hogy ebbe talán beleszippantani se lenne cikis. Lehet, hogy 
hidrogénnel ment?

Egy gondolat a hibridekrol: én nem ott látom az eltérést, hogy jaj, ez 
sokkal kevesebbet eszik, hanem ott, hogy a hibridekkel foleg a városi 
forgalomban a fékezéssel felemésztett mozgási energia nem eldisszipálva 
lesz, hanem jelentos részben visszanyerve. Valamint a változó terhelésu 
menetben elképzelheto, hogy a motor egy jóval egyenletesebb járást vehet 
fel, ami jelentos hatásfokjavulással és károsanyagkibocsátás-csökkenéssel 
járhat. Elobb-utóbb csak lesznek sokkal jobb aksik is. (MJ/kg, élettartam, 
hatásfok, töltési sebesség...)

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list