[elektro-etc] dizel

Charles Hoss charles.hoss at gmail.com
Tue Dec 29 17:08:26 CET 2009


VF írta:
> Charles Hoss wrote:
>
>> ez elsosorban a marketing hulyesg miatt van - az autot a 
>> csucsteljesitmeny adja el , ezert egyre porgosebb es egyre 
>> nyomatektalanabb vackokat gyartanak . epp a napokban hasonlitottam ossze 
>
> Pontosan. Vegre valamiben egyetertunk :)
>
>> gyulolom a dizelek nyomatektervezesi szisztemajat :
>> ugy meretezik hogy ahol szabalyosan utaznal , epp ott porog fel a 
>> turbo .
>
> A gyakorlatban nem ennyire gaz, meg kell szokni. Gondolom te foleg
> benzinest vezetsz.

ez tevedes . nagyjabol napi rendszeresseggel vezetem a luminat (3.8 v6 
automata)
ducatot 2.8 idtd kezi otos
polakot
jeepet 4.0 kezi ot
scudot jtd , kezi hatos
neha becsuszik egy kis subaru , ford , toyota es barmi ami a 
kornyezetemben megfordul .
kozben hasznalok motorokat 50 v 500-as automata , 750-1000 valtos egytol 
negy hengerig - soros es v motorokat is
irtam motorkarakterisztikat modosito injektorterkepet es minden jarmiben 
meg szoktam talalni az amire jo es ahova terveztek - az ergonomia es a 
vezetesi stilust modosito trukkok (pl a turbolyuk ,nyomatek gorbebeni 
hullamok - amik ontudatlanul is modositjak az ember tempojat regi hobbim)
szoval vegyesen vezetek mindent es kulon figyelek arra hogy belolem , 
mas soforokbol mit hoz ki .

> Varosban nekem csak az intenziv gyorsitas szakaszaiban porog fel a turbo.
> Ha tehetem, felgyorsitok egy sebessegre, majd szukseg szerint valtok,
> ugy, hogy utana mar ne porogjon hallhatoan. Ez a fogyasztasnak is jot
> tesz, meg minek kopjon, ha lehet nelkule is autozni.
> Nagy sebessegnel termeszetesen folyamatosan megy, de mar nem bir eleg
> levegot szallitani. Nem kell varni a felporgesre, mert ugysem lesz semmi
> hatasa, a gazreakcio ugyanolyan kozvetlen, mint turbo nelkuli motoroknal.
tehat van egy halott turbos blokkod es igy nem utalod a turbo 
karakterisztikajat .
csak a halott indian a jo indian :)

> Hozza kell szokni. Valoban van ilyen jelenseg, kulonosen a regi 
> dizeleknel.
kulonosen az ujaknal .
> En az elejen ezt kifejezetten elveztem (kicsit nedves uton, emelkedon a
> turbo felporgesekor kiporog a kerek :), de annyira megszoktam, hogy
> mar eszre sem veszem, korrigalok.
ez a korrekcio olyankor amikor epp napi 1200-1500km-t vezetsz , 
konkretan eleg ahhoz hogy ket oraval hamarabb faradj el es ne erj el 
hazaig elve .
mindezt rossz kompromisszumnak erzem , kulonosen a csokkeno elettartam 
tukreben .
emlekszem a "LONG LIFE VEHICLE" kampanyra a vw-tol . mindezt ugy hogy 
200.000km utan szethullanak ...
> Normalis hasznalat mellett ritkan es rovid ideig hasznalod a motort a
> karakterisztika instabil szakaszan.
lehet - ha az nem normalis hogy egy autoval a sebessegkorlatozast akarod 
betartani .
en gyakran tartom be , kulonosen ha epp nagyon raerek es az 
alternativaja az hogy koran erkezek valahova es fagyoskodhatok egy-ket 
orat - ahelyett hogy az autoban , uton pihennek .
> Ha gyorsulni akarsz, porogjon, ha egyenletesen akarsz haladni, 
> felvaltasz.
hova valtsak otodik fole egy otos valtot 90-nel ?
> Nagy sebessegnel mar nem jon elo, mert nem tud eleg levegot szallitani a
> turbo. En akkor erzem ezt, amikor egyenletesen megyek, de latom hogy
> nemsokara gyorsitani kell, es mar lusta vagyok felvaltani majd vissza.
> Inkabb egyensulyozok egy kicsit a gazzal. A legkisebb mozdulatot is 
> nehany
> tized masodperces kesessel koveti a turbo hangja. Szoktam vele jatszani,
> nekem tetszik.
nekem tobb masodperc a reakcio , meg nincs hangja a turbonak es nem 
tetszik .
ahhoz mar sok hogy visszakapcsoljak , ahhoz meg varnom kell hogy elozni 
tudjak , tehat mar tiz masodperccel elobb latnom kell hogy a szembejovo 
mogott mekkora res van es akkorra kell felporgetnem a turbot hogy elozni 
tudjak .
>
>> a T-dizellel hosszu tavot vezetni szabalyos tempoban faraszto .
>
> Megszokas kerdese. A turbo nem lehet gond, ha jo fokozatot valasztasz,
> vagy porog, vagy nem, egyenletes sebessegnel sohasem megy a hataron.
lehet hogy a tieden nem - talan azoknal sem amiket meg vezettel .
de szinte mindegyiknel megvolt amit en vezettem .
amivel hosszabb tavokat tettem meg es dizelek :
partol GR 4.2 nincs hiba , ducato maxi , scudo I , scudo II , fiat 
fiorino szivodizel - , GMC yukon 6.5 TD automata (nincs turbo es valto 
problema) , bedford CF230 , bedford cf 280 , mercedes 207 , 307 
(automata) , mercedes 240 , renault megane - regi es lapos uj - a 
turbosoknal van labilis pont - ami a tobbseguknel a sebessegkorlatozasok 
egy reszevel talalkozik is , amivel ravesz hogy eleve gyorshajts - 
aminel pedig a teljesitmeny lassan jon meg - oda meg melletehetjuk hogy 
ravesz a lenduletbol kamikaze stilusban autozasra - a loeroket 
batorsaggal potolom matrica nem butasag , de a nyomatekgorbe 
szelessegerol szol , nem a soforrol hanem arrol hogy mire alkalmas - ha 
kalapacs van nalad , akkor minden szognek latszik - ha mai , mukodo 
turbodizeled van , akkor mindenhol 10-15%-al gyorshajtasz .

bye
dexter



More information about the Elektro-etc mailing list