[elektro-etc] dizel kerdesek - 3-4

Xorn toth.endre at gmail.com
Sun Dec 27 14:01:26 CET 2009


2009/12/27 jhidvegi <jhidvegi at gmail.com>:
> Folytatás, csak hogy ne egybe legyen az egész.
>
> Nézegetve a különféle üzemanyagok égéshojét, az tunik ki, hogy minél
> hosszabb szénláncú a szénhidrogén, annál nagyobb az energiatartalma per
> liter. De az arány nem olyan nagy, mint amilyen arányban a dízelek
> kevesebbet szoktak fogyasztani. Tehát:
>
> 3. Igaz-e, hogy a dízel hatásfoka nagyobb alapban, mert jóval nagyobb
> kompresszióval képes muködni? Nekem úgy tunik, hogy ez igaz. Azokban a
> motorokban, amikben üzemanyag-levego keveréket surítenek, korlátozott a
> használható kompresszió, míg ahol csak levegot, ott csak a szerkezeti
> anyagok szabják meg, hogy meddig mennek el. Más kérdés persze, hogy a túl
> magas homérséklet hatására a nitrogén is oxidálódik, de most ezt a részét
> hagyjuk.

Alapvetoen - bar eppen napjainkban kezd megvaltozni - a turbofeltolto
a dizelnel hatasfokot javit, aminek az eredmenye kisebb fogyasztas,
benzinesnel teljesitmenyt novel, akar a hatasfok, es igy a fogyasztas
rovasara is.

> Azaz ne hagyjuk, mert vad ötletem támadt: Baromi nagy dízelgépeknél (pl
> hajók) meg lehetne csinálni, hogy valahogy a levegobol eltávolítják a
> nitrogén zömét, és a hengerek szinte tiszta oxigént szívnak be és surítenek.

Tul sok energiat igenyel a mutatvany, nem megeros. Tudjuk, hogy a
hidegebb levego surubb, igy azzal tobb oxigen jut a hengerbe.
Kezenfekvo, hogy hutsuk le a beszivott levegot. Ennek egyik formaja az
intercooler, de szivomotornal is lehetne konkretan huteni a levegot,
mondjuk klimaval. Csak eppen nem nyerunk annyi plusz teljesitmenyt,
amennyi a levegot huto klima mukodtetesehez kellene. :-) Attol azert
meg megerheti, pl. tulmelegedes elkerulese vegett specialis esetekben.

> Ekkor ugye a kompressziónak már csak a szerkezeti anyagok tulajdonságai
> szabnak határt, tehát iszonyú nagy nyomásokat is lehetne használni, nagyon
> jó hatásfokú lehetne a motor. (Persze abból, hogy nem csinálják, arra
> következtetek, hogy valamiért nem gazdaságos a megoldás, vagy nehezen,
> drágán kivitelezheto csak.)

Benzinesnel a benzin-levego kevereket nem nyomhatod ossze
tetszolegesen. A dizel elvu mukodesnel pedig a nagyobb suritesnel
es/vagy a hosszabb szenlancu hajtoanyagnal az eges sebessege a
korlatozo tenyezo. Lattal mar pakuramotort? 40 koruli a suritese, es
fordul mondjuk masodpercenkent egyet. :-) Vagy a nagy hajogepek -
100/perces fordulatszam? A nagyobb surites komolyabb felepitest, tobb
anyagot is igenyel - nagyobb lesz az alternalo tomeg, azzal pedig a
szerkezetet ero erohatasok es persze a veszteseg is.

> tehát 4: rossz irányban okoskodtam?

Nem, csak vannak praktikus indokok, amik miatt nem viheto el a
gondolat menten a vegtelensegig a cucc.

Best regards,
Andy



More information about the Elektro-etc mailing list