[elektro-etc] arok-fa

Topybear topybear at chello.hu
Tue Nov 6 13:18:02 CET 2007


jhidvegi wrote:
> Topybear wrote:
> 
>> Adalék: a Közlekedéstudományi Intézet készített egy tanulményt, hogy
>> az átlagos haladási sebesség változásából hogyan következik a baleset
>> bekövetkezésének valószínűsége. Ebből az derül ki, hogy a baleset
>> bekövetkezésének valószínűsége a változás arányának négyzetével
>> arányos, míg a halálozási kockázat a negyedik(!!!) hatvánnyal arányos.
> 
> Ez lehetséges, de biztos jelentős tényezők kimaradtak az elemzésből. Úgy 
> értem, hogy valszeg sosem az abszolút sebességeket kellene csak nézni, 
> hanem a közlekedők egymáshoz képesti sebességét is.

Ettől még a fenti összefüggés állni fog, a statisztikák ezt mutatják.

> 
> Én azt tartom valószínűnek (mindenféle alap nélkül, hiszen nem mentem 
> utána, és nem ez a szakterületem), hogy ha megnövelik a sebességhatárt, 
> attól még maradnak jócskán, akik ballagni szeretnek csak. Manapság is 
> rengetegen vannak, akik keményen betartják a 80-at, holott már a 90-et 
> kéne betartaniuk. A túl lassan haladók idegesítik az általuk 
> feltartottakat, és rengeteg előzést indukálnak a viselkedésükkel. 
> Valamint a jó nagy sebességkülönbség, pl 90 kontra 50 még akkor is elég 
> gáz, ha párhuzamos  közlekedés van.
> 
> A fenti összefüggés alapján a korlát nélküli német autópálya szakaszok 
> statisztikája valami mérhetetlenül lesújtó kellene, hogy legyen. 

Halnak is rendesen, ahogy kell. :( A részleteket nem ismerem, így nem 
tudom, hogy csak hazai, vagy nemzetközi adatok alapján is dolgoztak.

> Ezért 
> én arra gyanaxom, hogy a fenti intézet nem járt el körültekintően, 
> amikor ezt az összefüggést simán kihozta. Főleg, hogy ezek alapján 
> gyalogosan már egyáltalán nem kéne semmiféle balesetnek előfordulnia. 
> Pedig csak én az utóbbi fél évben kétszer is tanyáztam jó nagyot 
> különféle okokból (nem részegségből!). Pedig nem is mentem gyorsan. :-)

Praktikusan gépjárműre vizsgálták, nem gyalogosra, babakocsira stb. :))) 
Mellesleg a gyalogos is mozog, így valószínűség ott is van. Legfeljebb a 
lovasszobornál nulla. Ha nem dől rá valakire...
Ezen a statisztikai adaton szvsz nem változtatna semmi további adalék, 
legfeljebb további dimenziókat lehetne nyitni benne.

> Autóval is lehet gyalogtempóban halálos balesetet okozni. Tipikus példa: 
> a kerekek körül vagy hátul játszadozó gyerek észre nem vevése. 
> De az > ütközés se ritka, parkolóhelyről kiállás, beállás, nem körültekintő 
> kihajtás, elsőbbségi szabályok megsértése... Mindez 30-40 körül is akár.

Ezt nem is vonja kétségbe a tanulmány sem, épp csak a bekövetkezés 
valószínűsége és a halálozási kockázat itt sokkal alacsonyabb. De itt 
sem nulla!

Topy



More information about the Elektro-etc mailing list