[elektro-etc] arok-fa
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 6 12:26:37 CET 2007
Topybear wrote:
> Adalék: a Közlekedéstudományi Intézet készített egy tanulményt, hogy
> az átlagos haladási sebesség változásából hogyan következik a baleset
> bekövetkezésének valószínűsége. Ebből az derül ki, hogy a baleset
> bekövetkezésének valószínűsége a változás arányának négyzetével
> arányos, míg a halálozási kockázat a negyedik(!!!) hatvánnyal arányos.
Ez lehetséges, de biztos jelentős tényezők kimaradtak az elemzésből. Úgy
értem, hogy valszeg sosem az abszolút sebességeket kellene csak nézni,
hanem a közlekedők egymáshoz képesti sebességét is.
Én azt tartom valószínűnek (mindenféle alap nélkül, hiszen nem mentem
utána, és nem ez a szakterületem), hogy ha megnövelik a sebességhatárt,
attól még maradnak jócskán, akik ballagni szeretnek csak. Manapság is
rengetegen vannak, akik keményen betartják a 80-at, holott már a 90-et
kéne betartaniuk. A túl lassan haladók idegesítik az általuk
feltartottakat, és rengeteg előzést indukálnak a viselkedésükkel.
Valamint a jó nagy sebességkülönbség, pl 90 kontra 50 még akkor is elég
gáz, ha párhuzamos közlekedés van.
A fenti összefüggés alapján a korlát nélküli német autópálya szakaszok
statisztikája valami mérhetetlenül lesújtó kellene, hogy legyen. Ezért
én arra gyanaxom, hogy a fenti intézet nem járt el körültekintően,
amikor ezt az összefüggést simán kihozta. Főleg, hogy ezek alapján
gyalogosan már egyáltalán nem kéne semmiféle balesetnek előfordulnia.
Pedig csak én az utóbbi fél évben kétszer is tanyáztam jó nagyot
különféle okokból (nem részegségből!). Pedig nem is mentem gyorsan. :-)
Autóval is lehet gyalogtempóban halálos balesetet okozni. Tipikus példa:
a kerekek körül vagy hátul játszadozó gyerek észre nem vevése. De az
ütközés se ritka, parkolóhelyről kiállás, beállás, nem körültekintő
kihajtás, elsőbbségi szabályok megsértése... Mindez 30-40 körül is akár.
hjozsi
More information about the Elektro-etc
mailing list