[elektro-etc] arok-fa

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Tue Nov 6 12:26:37 CET 2007


Topybear wrote:

> Adalék: a Közlekedéstudományi Intézet készített egy tanulményt, hogy
> az átlagos haladási sebesség változásából hogyan következik a baleset
> bekövetkezésének valószínűsége. Ebből az derül ki, hogy a baleset
> bekövetkezésének valószínűsége a változás arányának négyzetével
> arányos, míg a halálozási kockázat a negyedik(!!!) hatvánnyal arányos.

Ez lehetséges, de biztos jelentős tényezők kimaradtak az elemzésből. Úgy 
értem, hogy valszeg sosem az abszolút sebességeket kellene csak nézni, 
hanem a közlekedők egymáshoz képesti sebességét is.

Én azt tartom valószínűnek (mindenféle alap nélkül, hiszen nem mentem 
utána, és nem ez a szakterületem), hogy ha megnövelik a sebességhatárt, 
attól még maradnak jócskán, akik ballagni szeretnek csak. Manapság is 
rengetegen vannak, akik keményen betartják a 80-at, holott már a 90-et 
kéne betartaniuk. A túl lassan haladók idegesítik az általuk 
feltartottakat, és rengeteg előzést indukálnak a viselkedésükkel. 
Valamint a jó nagy sebességkülönbség, pl 90 kontra 50 még akkor is elég 
gáz, ha párhuzamos  közlekedés van.

A fenti összefüggés alapján a korlát nélküli német autópálya szakaszok 
statisztikája valami mérhetetlenül lesújtó kellene, hogy legyen. Ezért 
én arra gyanaxom, hogy a fenti intézet nem járt el körültekintően, 
amikor ezt az összefüggést simán kihozta. Főleg, hogy ezek alapján 
gyalogosan már egyáltalán nem kéne semmiféle balesetnek előfordulnia. 
Pedig csak én az utóbbi fél évben kétszer is tanyáztam jó nagyot 
különféle okokból (nem részegségből!). Pedig nem is mentem gyorsan. :-)

Autóval is lehet gyalogtempóban halálos balesetet okozni. Tipikus példa: 
a kerekek körül vagy hátul játszadozó gyerek észre nem vevése. De az 
ütközés se ritka, parkolóhelyről kiállás, beállás, nem körültekintő 
kihajtás, elsőbbségi szabályok megsértése... Mindez 30-40 körül is akár.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list