[elektro-etc] futes ezredszerre

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Wed Dec 13 10:49:46 CET 2006


charles hoss wrote:

> miert ne tudnal hengereket kiiktatni ?
> ha hengerenkenti befecskendezesed van egy rendes autoban (nem hullik
> szet a hatarra meretezett csapagy a plusz terhelestol)
> akkor a lambda szonda megfelelo atalakitasaval szabadon lekapcsolhatsz
> -egy-ket hengert

Az a fajta henger kiiktatás, amikor nem kap benzint, nem ér sokat. Az lenne 
az igazi, ha le lehetne hozzá zárni a szelepeket is, ekkor úgy műxik az 
egész dugattyú, minth a egy rugót nyomkurászna, jószerivel nem terhel 
semmit. Ennek volna értelme csak.

> akkor ha legkozelebb hegyen jarsz , akkor probald ki azt hogy
> elindulsz lefele egy lejton , leveszed a gyujtast (kormanyzarral
> ovatosan) es gurulas kozben hol padlogazt , hol semmit nem adsz neki
> - ha rangat az auto akkor van elteres az uresen jaro hengerek es a
> feltoltott hegerek energiaigenye kozott .
> egy probat meger - nekem ugy tunt hogy bar nagyon arra vartam hogy
> lesz , nincs elteres .

Így persze nincs, mert mi is történik? Ha jól le van fojtva a bemenet, akkor 
szívó ütemben kell munkát végezni kintről, hogy a dugót lehúzzuk. Viszont 
cserébe nincs mit igazán összepréselni, de ez nem jelentős igazán, mert 
robbanás ütemben ugyanaz rugózik vissza, amit összenyomott az imént. 
Kipufogásnál megint lehet kis különbség, mert ha nagy a töltet, a kitoláshoz 
kell némi energia, cserébe könnyen szívta fel magát az elején. Ha nehezebben 
szívta fel magát, akkor a kipufogás lesz könnyebb.

Azért ebben a kvalitatív eszmefuttatásban az jön inkább ki, hogy az egyetlen 
hatékony motorfék a beszíváskori fojtásból származhat alacsonyabb 
fordulaton. Magasabb fordulaton játszhat szerepet az áramló levegő 
légellenállása a szelepeknél.

Azért legközelebb kipróbálom ezt a kisebb gáz, nagyobb gáz témát. Nem 
dízelautód van? :)

>> Persze valahogy úgy vezérelni az egészet, hogy a fékhez hozzá
>> kelljlen nyúlni, hogy ezek a pluszok aktiválódjanak.
>>
>> Csinálnak ilyesmit?
>
> igen - a motorfeket ugy szoktak csinalni hogy visszkapcsolnak  igy a

Nem erre gondoltam, hanem a bubuféket utánzó működésre. Tehát legegyszerűbb 
módon arra, hogy a kipufogtatott levegő útjába fojtást raknak, bonyolultabb 
esetben zárt kipufogó szelepnél sűríteni, és csak fölért dugattyúnál 
kiengedni az összepréselt levegőt. Ugyanez bonyolultabb esetben szívásnál 
is, tehát lezárni teljesen, ettől erő kell a dugattyú lehúzásához, de amikor 
leért, hirtelen beengedni a levegőt.

> terhelest . szerintem a mai piacon nem lenne ertelme egy ilyen
> rendszernek - egy fekbetet garnitura lassan kibirja az auto teljes
> elettartamat

Na én nem ezt tapasztaltam. Csak ennél az autónál, ami 5 éve van kb nálam, 
már 2-szer cseréltem fékbetétet, igaz, csak elől. Hátul most cserélt az 
autószerelő a vizsga előtt.

Különben nem is személyautóknál van jelentősége, hanem nagyobb járgányoknál. 
Buszt tudtommal el se lehet képzelni bubufék nélkül. A motorfék kevés, a 
rendes fék nagyon elmelegedne. Persze lehet, hogy csak akkor van így, ha a 
busz tömegéhez képest viszonylag kicsi a motor. Akkor a sima motorfék is 
elég lenne, ha egy buszban mittudomén 1300-2600LE-s motor lenne, de gyanús, 
hogy nem ilyen szokott lenni benne, hanem még az alsónál is gyengébb jóval. 
Tehát kevés a motorfék.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list