[elektro-etc] OT gyorshajtás
charles hoss
dexter at bekesnet.hu
Wed Aug 9 03:33:22 CEST 2006
jhidvegi wrote:
> Az benne a logikátlan, hogy ha ilyen alakú kaszni felhajtóerőt termel,
> akkor miért nem fordított alakút csinálnak? Az lehajtóerőt termelne,
> nemde?
nehez a bernoulli elvet felulbiralni ugy hogy az auto mechanikaja ,
sulypontja ne valjon teljesen hasznavehetetlenne .
> Itt valami rohadtnagy tévedés lehet. Az autógyárak nem hülyék, és
> mindnek van szélcsatornája, meg ami kell. Ki van csukva, hogy direkt
> olyan kasznikat gyártanának, amik felhajtóerőt termelnek.
lassuk csak . audi TT sorozatos balesetek nagysebessegnel - gazelvetelre
, vagy nagsebessegu haladasnal az autok megpordultek , felborultak es
tobb mint 27 ember kellett meghaljon mire a gyar elfogadta hogy az
autoval van a baj , nem pedig a sofor hibazott nyilvanvaloan (a
beismeres elotti utolso halott egy profi rally sofor volt aki lathatoan
nem tudott megoldani egy egyenes autopalyaszakaszt - tok hiheto) .
> Mérni kéne. Sajnos nem vagyok rá felkészülve, de nem nehéz feladat
> elvileg. Csak annyit kéne tenni, hogy valami módon bejuttatni az
> utasfülkébe az első rugók összenyomódási adatát, és go.
nezzuk csak - az auto elfordulhat a kerekein - tehat ha egy smartot
tolnek ugy ketszazzal akkor az eleje termelne egy kis felhajtoerot , a
hatfal kozepen (egy bo meter magasan) a szivoero okozna egy kis
hatrafele hato erot - ugy egy-ket mazsara saccolnam . tehat allo
helyzetben nezve az elso kerek teljesen kirugozna , es a tapadasat
elvesztene .
> Megint teljesen figyelmen kívül hagyod azt, hogy milyen szögben áll a
> szárny.
milyen szogben allna ? az auto eleje a belinkelt kep szerint is
kettevalasztja a levegot , hatul kb ugyanitt talalkoznak hiszen hatul
nem lesz tobb a levego alul mint volt - tehat minden levego lemegy
ugyanoda ahol volt - igy ervenyesse valik a bernoulli elv .
> Az nem számít, hogy a szárny a körülötte áramló levegőt lefele
> áramlásra kényszeríti?
dehogynem . ha lefele nyomja akkor valamit fog - a profil es az
allasszog erojenek erdojekent emelhet , vag leszorithat .
> Egy tökéletesen szimmetrikus szárnnyal is lehet emiatt felhajtóerőt
> képezni. Egy sárányrepülőnél nincs útkülönbség a szárny alsó és felső
> felületén áramló levegő között, mégis van felhajtóerő.
khm . egy sarkany szarnya sokkal bonyolultabb mint hinned - egyaltalan
nem lehet leirni a hagyomanyos szarnyakra vonatkozo szabalyok szerint .
a rogallo szarny teljesen sik , de a mai szarnyak mar regen nem .
> Ez a bernoulli elv ilyen mechanikusan alkalmazva félreértés. A kocsi
> körül a levegő nem úgy csinál, hogy az autó orránál kétfelé válik, föl
> és le, majd hátul találkozik, és innentől, mintha ott se járt volna az
> autó. Pl az autó hasa alatt mi az ábra? Ha majdnem fexik az úton,
> mitől keletkezik szívás ahhoz képest, mintha fél méterre van az úttól?
> Hol lesz itt a bernoulli elv?
ez egy ketdimenzios jatek - ha a kocsi hasa ala bejuto levegot
megvezeted es szettereled akkor leszorito erot lehet vele kepezni -
annak az aran hogy a szetterelo lapatokon oriasi legellenallas ebred -
de ezt csak szupersportautokon hasznaljak
lamborghinitol felfele .
> Szerintem további lenyomó erőt lehet képezni így:
> Az orr szinte a földig ér, onnan mintegy fölgyalulja a levegőt, az
> autó alá csak oldalról meg hátulról tud levegő bemenni. Emiatt alul
> szívás van.
ez jelent x erot - kb az allasszog aranyaban a test emeloereje ennel
sokkal erosebb .
> Ha az egész autó teteje hátrafelé végig ék alakban emelkedik, végig
> nyomás van lefelé. Az autó hátulja meg legyen sík és függőleges
> (faék), itt meg már nem tudom, hogy szívás vagy nyomás van-e, ez nem
> olyan egyszerű. Laikusan rábukva szívásnak tűnik, de olvastam már
> ennek az ellenkezőjéről is. De mivel ez függőleges, most nem számít.
a huzoero magasan ebred , tehat olyan lesz mintha a faeket hatul
kozepmagasan huznad hatrafele - ez onmagaban is felborithatja - ha az
orra egy picit is megemelkedik akkor csokken a leszoritoero es az auto
hatraszaltot ugrik .
de elvben letrehozhato egy ilyen auto , csak nem tudod elhelyezni a
motort , utasokat , cuccot .
> Egy ventillátorlapát is jelentős valamerre hajtó erőt jelent, ezért
> tudja a levegőt továbbítani. Ha fordítva forgatják, akkor is működik.
tenyleg ?
egy ivelt lapat forditva forgatva majdnem teljesen haszontalan - inkabb
centrifugalszvattyukent mukodik mint ventillatorkent.
repulgettem autogyroval , annak a felso lapatjat menetben semmi nem
forgatja csak a legellenallas - a ket lapat tokeletesen azonos , azonos
felhajtoerot termel , a forgasat a cseppalak megfuvasi iranya adja meg .
ha egy legcsavart megforditasz akkor azzal a normal tolero 20%-at ha
letre tudod hozni - azonos allasszog eseten (ez csak becsles , de nem
hiszem hogy 10%-nal tobbet tevednek)
>> pl ugy hogy a motoroknal a manoverezest erosen limitalja a kerekek es
>> egyeb forgo reszek tehetetlensege - ahogy no a tempo egyre nehezebb
>> beeroltetni a kanyarba a gepet .
>
>
> Na ezt csak rávágtad.
na ezt nagyon nem csak ravagtam . a ducati racing-nel toltott paroranyi
tapasztalat megmutatta hogy az altaluk hasznalt Dymag karbon felnik
mennyit jelentenek . a legnagyobb thetaju resze a motornak a kerek -
ezeknek a konnyitese a gyorsulast es a manoverezokepesseget is
jelentosen javitja .
> A pörgettyűhatás biztos létezik, de nincs ekkora hatása!!
ezert is hasznalnak az osszes jobb motoron (pl mille R vagy factory R)
oz kovacsolt felniket
> A motornál pl különösen vad az elképzelés, ugyanis alacsony
> sebességfokozatban igen éles kanyarokat is be tudsz venni, miközben
> pörög a motor, mint állat. És neki sokkal nagyobb a fordulatszáma,
> tehetetlenségi nyomatéka is, mint a keréknek!!
egyltalan nem . regebben sokat versenyeztunk lassulasi versenyt (minnel
lassabban vegigmenni egy adott szakaszon) - a szamomra latvanyos
versenyzo egy vfr 400-assal egyensulyozott , ugy hogy forgatta a blokkot
allo helyben - igy lassabban dolt a motor , volt ideje egyensulyozni ,
mozogni oldalra . mukodik . ha egyszer van lehetoseged ulj fel egy bmw
boxerre , vagy egy motoguzzira - ha felporgeted a motort akkor ezek a
gepek 10 fok koruli billenest is produkalnak . (leven hosszanti
fotengelyesek de a fotengely porgettyuhatasa nagyon picit modosithato a
kerekekehez kepest - erre a legegyszerubb peldat nezni egy motocross
verseny adja - ha a motor ugratas utan lefullad akkor a pilota orra esik
ha felporgeti a gepet akkor megemeli az orrat - es ezt nem a blokk
csinalja - hanem a hatso kerek tehetetlensege .
> A keréké - szerintem - bakfity. Ha már nagyon gyorsan megy az autó,
> nem is lehet olyan szögsebességet (kanyarodásit) elérni, hogy ez
> számítson.
kenodik az elso gumid . persze autonal ritkan vetodik fel hogy fulig
fektetve par negyzetcentin tapadva probalsz bevenni ketszaz felett
kanyart , de ott ezek az erok nem is ilyen erosek - nagy a kaszni ,
kicsi a kerek .
>> a lemez nem szarnyprofil - az egy sik - abban semmilyen szarnyprofil
>> nem mukodik , csak a megmozgatott legtomeg hat ra - tehat ott az
>> allasszog szamit
>
>
> És itt nem számít az állásszög?
itt csak az szamit ahogy irtam is - de ilyen auto nem nagyon letezik -
max a napelemes autok ilyenek .
> Eccóval lehetne leszorító erőt képezni úgy, hogy csinálnának olyan
> kasznikat mint a bogárhátú, csak fordítva, fejjel lefelé. Hm. Nagyon
> meglepne!!
http://quest.nasa.gov/aero/planetary/atmospheric/aerodynamiclift.html
a kepek eleg egyertelmuek . a lift jelenti az emelest , ha a
szarnyprofilt megforditod akkor csak a legellenallas valtozik a
felhajtoero iranya nem - talan meg a merteke sem (bizonyos hatarok
kozott) - de az angle of attack (allasszog) abrakon lathato a nyomaspont
, az aramlas turbulens modosulasa . lathato hogy amikor a forma es az
allasszog egyutt emel akkor a legerosebb , de a legtakarekosabb ha az
allasszog kozel nulla , mert a turbulencia nem kelt vakuumot a profil
mogott igy kozel nulla legellenallassal emel .
remelem eleg egyertelmu , nem tudom most leforditani , annyi idom sajnos
nincs
bye
dexter
More information about the Elektro-etc
mailing list