[elektro-etc] Turbo timer

lista mail jappofan at gmail.com
Mon Mar 21 09:09:21 CET 2016


Igazából a  nyomás határoló elsősorban mechanikai (védelem) és fogyasztási
okból nyit.

Valójában, ha egy kicsit nagyobb hozamú lenne, akkor már akár alapjáraton
is nyomáshatárolás lehetne.
Csak ekkor meg az alapjárati fogyasztáson hagyna nyomot a "fölösleges"
kenést biztosító mennyiség
non-stop szivattyúzása és a nyomáshatárolón való vissza engedése.

Az egésznek a rákfenéje a fogaskerék szivattyú...
Ami ugye nem motorfordulat függetlenül működik.

Ugyanakkor kis fordulaton (kis terhelésnél inkább) nem kell még komoly
hűtés.
Azaz az is elég, ha éppen csak csordogál az olaj >> kenőfilm ekkor is
kialakul!

A 3 görbét kell összehozni, valami okos kompromisszummal.
- a szivattyú fordulat>>mennyiség és
- a kenés minimum olaj igényét
- a hűtés terhelés/fordulat>>olajmennyiség igényét

Ehhez kell egy olyan szivattyú, ami
- alapjáraton is tudja a kenés minimum igényét (méret kérdése)

- valamivel magas fordulaton tudja a tartós-nagy terhelés hűtéséhez
szükséges olajigényt is
Az, hogy hol húzzuk meg  ezt a fordulatszámot, méretezési kérdés.

Ha viszonylag kis szivattyút választunk >> kis alapjárati energia igény
Akkor nagy fordulatszámig kell arányosan nőnie a hozamnak >> nagyobb
fordulatnál nyit a határoló.
Mivel a több olaj áttuszkolásához, nagyobb nyomás kell a fix méretű rések
okán.

Ha már alapjáraton is "jó sokat" tud a szivattyú >> nagyobb fogyasztás.
Akkor meg már kisebb fordulaton határolható a nyomás, hisz eleve "túl van
hűtve" az alapjáraton és kis fordulaton a motor.
Azaz fordulatban mérve már hamarabb lehet határolni, mert már megvan a max
terheléskor is elég hozam.

Szélső esetben (jó nagy szivattyú) már alapjáraton is határolható lenne a
nyomás :-)

Szóval, a határolás fordulata és nyomása mérnöki döntés kérdése.
Kellő túl biztosítással persze.

Avagy alighanem az összes utcai autó, minden szokásos üzemmódban  még akkor
is
kapna elég kenést, ha az alapjárati ~1,0 bar lenne csak a nyomás
rendszerben....
...és pont erről szól az olaj lámpa.

Amikor kigyullad, akkor nincs meg a MINIMUM olajszállítás sem.
Az erősebb kenés csak tartalék, túlbiztosítás.



















2016. március 21. 8:17 potyo írta, <potyo.ada at gmail.com>:

> Ott látszik a Pug 307 adatainál, hogy 3000 fordulatig emelkedik a
> fordulattal az elvárt nyomás kb. lineárisan, majd onnan kezdve már alig
> emelkedik, nyilvánvalóan 3-4000 között nyit a nyomáshatároló, nem
> alapjáraton vagy kicsivel felette. Ez persze nem jelenti azt, hogy
> alapjáraton vagy 2000 alatt nincs kenés, én csak a nyomáshatároló nyitására
> reagáltam
>
> hobilobi at gmail.com <hobilobi at gmail.com> ezt írta (2016. március 20.,
> vasárnap):
>
> > Nem tudom mire utaltál az "oldal közepén"-el, mert én ott
> > nem találtam semmit a nyomáshatárolóról
> >
> > István
> >
> > 2016.03.19. 22:36 keltezéssel, potyo írta:
> >
> >> Inkább lesz az 4000 fordulat környéke, ahol nyit a nyomáshatároló
> szelep.
> >> Kb. oldal közepén:
> >>
> >> http://injektor.hu/13-alapok/45-motorolaj-olajnyomas-olajcsere-ii
> >>
> >> hobilobi at gmail.com <hobilobi at gmail.com> ezt írta (2016. március 19.,
> >> szombat):
> >>
> >>> Azt viszont tudom, hogy az (jó) olajszivattyú alapjáraton tudja
> >>> produkálni
> >>> azt a
> >>> nyomást, ahol már nyit a nyomáshatároló szelep. Innentől pedig már
> >>> mindenhová eljut a kenőolaj.
> >>> Teljesen lényegtelen a fordulatszám, attól már a kenés nem fog
> változni.
> >>>
> >>>
> >>> .
> >>
> >>
> >
>


More information about the Elektro-etc mailing list