[elektro-etc] Turbo timer
Szima Gábor
sygma at tesla.hu
Sun Mar 20 10:32:37 CET 2016
On Wed, 16 Mar 2016, charles hoss wrote:
> egyetlen eset van amikor ez igaz lehet : azokban a rendkivul rovid eletu ,
> hulladek , tobbnyire francia dizelekben ahol a valtozo geometriaju turboval
> komoly nyomatekot "varazsoltak" a motorba alacsony fordulaton - ami siman
> atuti az olajfilmet ha ki is hasznalod .
http://totalcar.hu/magazin/technika/2012/05/15/a_nyomatek_ol_nem_a_fordulat/
"Különös gond ez a selymes futású V6-os motoroknál, leginkább a feltöltött
dízeleknél. Ezeknek már 1100-as fordulaton elég nyomatékuk van a kasztni
mozgatására, azonban ekkor a megfelelő kenés csak akkor biztosított, ha
minden a legnagyobb rendben van.
A mérnök, aki a motor kenési körét tervezte, nem ostoba, tudja az üzemi
fordulatszám-tartományt, ismeri a motorolaj paramétereit, és ezekhez
választ olajszivattyút, szűrőt, s a nyomásértékeket is így tervezi. Tudja,
hogy a motor már kis fordulaton terhelhető, így az olajpumpát úgy lövi be,
hogy a szabályozott nyomás már egészen kis fordulaton meglegyen.
Viszont jönnek a zavaró körülmények, amelyekre nem biztos, hogy minden
esetben számítanak. Egyik a kopás, amikor a térfogatkiszorításos olajpumpa
már nem teljesít úgy, ahogy 150 ezer kilométerrel korábban. Nagy a
résveszteség, kisebb a nyomás, ez főleg kis fordulaton jelentkezik, pont,
amikor a rendszer kényes a megfelelő nyomásra. Aztán a hosszú
csereperiódusú kenőolaj a ciklus végénél már számottevő mennyiségben
tartalmaz tüzelőanyagot is. Pláne a dízelek, amelyek többlet
tüzelőanyaggal tisztítják, regenerálják a részecskeszűrőt. Kedvezőtlen
körülmények között a kenőolaj annyira hígított, hogy a kis fordulati
nyomás már szinte alig épül fel, tovább tetézve azt a bajt, hogy ez az
elegy kenéstechnikai szepontból is problémás."
-Sygma
More information about the Elektro-etc
mailing list