[elektro-etc] Turbo timer

Szima Gábor sygma at tesla.hu
Sun Mar 20 10:32:37 CET 2016


On Wed, 16 Mar 2016, charles hoss wrote:

> egyetlen eset van amikor ez igaz lehet : azokban a rendkivul rovid eletu ,
> hulladek , tobbnyire francia dizelekben ahol a valtozo geometriaju turboval
> komoly nyomatekot "varazsoltak" a motorba alacsony fordulaton - ami siman
> atuti az olajfilmet ha ki is hasznalod .

http://totalcar.hu/magazin/technika/2012/05/15/a_nyomatek_ol_nem_a_fordulat/

"Különös gond ez a selymes futású V6-os motoroknál, leginkább a feltöltött 
dízeleknél. Ezeknek már 1100-as fordulaton elég nyomatékuk van a kasztni 
mozgatására, azonban ekkor a megfelelő kenés csak akkor biztosított, ha 
minden a legnagyobb rendben van.

A mérnök, aki a motor kenési körét tervezte, nem ostoba, tudja az üzemi 
fordulatszám-tartományt, ismeri a motorolaj paramétereit, és ezekhez 
választ olajszivattyút, szűrőt, s a nyomásértékeket is így tervezi. Tudja, 
hogy a motor már kis fordulaton terhelhető, így az olajpumpát úgy lövi be, 
hogy a szabályozott nyomás már egészen kis fordulaton meglegyen.

Viszont jönnek a zavaró körülmények, amelyekre nem biztos, hogy minden 
esetben számítanak. Egyik a kopás, amikor a térfogatkiszorításos olajpumpa 
már nem teljesít úgy, ahogy 150 ezer kilométerrel korábban. Nagy a 
résveszteség, kisebb a nyomás, ez főleg kis fordulaton jelentkezik, pont, 
amikor a rendszer kényes a megfelelő nyomásra. Aztán a hosszú 
csereperiódusú kenőolaj a ciklus végénél már számottevő mennyiségben 
tartalmaz tüzelőanyagot is. Pláne a dízelek, amelyek többlet 
tüzelőanyaggal tisztítják, regenerálják a részecskeszűrőt. Kedvezőtlen 
körülmények között a kenőolaj annyira hígított, hogy a kis fordulati 
nyomás már szinte alig épül fel, tovább tetézve azt a bajt, hogy ez az 
elegy kenéstechnikai szepontból is problémás."



 								-Sygma



More information about the Elektro-etc mailing list