[elektro-etc] Villanyrobogó

Imre Kormos imre.kormos at gmail.com
Fri Apr 22 05:21:01 CEST 2016


Kösz, lesz pár kérdésem, de ehhez már számítógép kell, begörcsöl az ujjam a
telón:)
Ki
2016. ápr. 21. du. 8:57 ezt írta ("umnyo" <umnyo at freemail.hu>):

> Szia!
>
> Tavaly volt nálam egy Vectrix VX1 javítani. Pontosan nem is javítani,
> hanem újraéleszteni. Darabokban jött, ezért be kellet újra izzítani,
> akkupackot átalakítani/cserélni benne más típusra, stb. Így valamennyi
> minimál tapasztalatom van vele.
>
> Menettulajdonságok
> Én élveztem :-). Kb úgy a 400-as benzineshez társítanám valahol, úgy simán
> ment mint pl egy 400as Burgman és társai. Volt itt róla szó, hogy alsó
> tartományban a villanymotor tudja a max nyomatékot, így dinamikus ott is,
> stb. Ez elméletben igaz. De pl a Vectrix kb 40-50-ig erősen le van
> korlátozva gyárilag. Ha kiveszed a korlátozást elforog / kapar a hátsó
> kerék, valamint igen komoly áramok is tartoznak ehhez a nyomatékhoz adott
> esetben. Ennek azért hátránya az aksiamortizálódás mértéke, így inkább
> kordában tartják a  gyári paraméterekkel (ezek átállíthatóak, de szerintem
> nem érdemes). Kb 40 felett meg elindul mint a golyó. Ez nem azt jelenti
> hogy addig nem, dehogynem. De alap beállítás esetén ez érezhető hogy van
> egy ugrás.
>
> Ami miatt fenntartásom volt az a hátsó kerék kis mérete és a majd
> huszonxkilós agymotor súlya mit okoz. Azt kell mondjam elég jól
> megoldották. Nem vészes, de azért dobálja a seggét valamennyire, főleg egy
> benzineshez képest. De sokkal rosszabbra számítottam, alapvetően kellemesen
> csalódtam.
>
> Ha csak városi cirkálásra kell nagyon erős gép, de ha kell az élmény hozzá
> nincs mese :-).
>
> Aksi
> Többféle aksi típussal is gyártották, ez sokmidnent meghatároz. Ugyanis
> többféle konstrukciójú töltők is volt ezeknek megfelelően az évek alatt.
> Korábban NiCD majd később jött az LI alapú, amiből volt LiIon is meg LiFePo
> is. A kinézett típuson ezeket tisztázni kellene pontosan mi is van benne.
> Mert itt ha netán rossz az akku, akkor vagy ugyanolyanra kell cseréld, vagy
> kell BMS (Battery Management System) rendszert cserélned legrosszabb
> esetben töltőt is ami nem kevés. Ha LiFePo4 alapú akkor az a jobbik, de ha
> NiCD akkor annak sok hátulütője lesz. Viszonylag kis hatótáv, nagy súly,
> kisebb áramkorlátokra van paraméterezve. Van átjárás az aksi és töltő
> típusok között, és van olyan amit lehet egyikről a másikra paraméterezni,
> de ha nem ennek komoly ára van ha át kell alakítani.
> Manapság divatos, hogy Priusokból kiszedett NiCD cellákra cserélik a
> gyárit, ha az van benne, de igyekszik mindenki átállni lifeopora.  Mindez
> pénztárca kérdése, mert egy jobb NiCD pack fél millából vagy még alatta
> meglehet, míg egy Li alapú az millió feletti tétel lesz. Nyilván más
> ciklusszám és hatótáv vonzattal,de a pénztárca akkor is csak adott érmét
> rejt általában.
>
> Van egy nagy hátránya jelenleg ennek a járműnek, és korábban írták: sajnos
> bezárt a bazár, már nem gyártják. Ez sokmidnent felvethet ha valami van
> vele. Amúgy sem olcsóak hozzá az alkatrészek
>
> http://vectrixparts.com/
> http://shop.vectrixparts.com/
>
> Én innen rendeltem meg hozzá a szükséges cuccokat, de pl hazánkban létezi
> a vectrixhungária is, náluk is van ez az. Sőt szalonos vectrixet vehetsz
> akár milla alatt, érdemes rájuk csörögni.....
>
> Fogyasztás
> Na ez végletek között tud mozogni. Finoman nem sokat gyorsítva lassítva
> 40-50Wh/km közé le lehet menni, de ez tényleg max 50-60 km/h-s tempónál nem
> fék gáz üzemmódban. De mivel ez egy 200 kilo feletti dög komoly
> gyorsításoknál már kell neki az energia. A használat jellege és módja adja
> meg a hatótávot, na meg hogy milyen aksipack is van benne. Ami nálam volt
> (át lett alakítva LiFePo-ra) az normál vegyes használat mellett olyan
> 70-80km kijött. Ebben benne van néha egy előzés is, azaz nem papa üzemmód,
> de mondjuk a fele városi tempo használat, fele városközeli 80-90km/h
> átlagtempóban.
>
> A motorhoz van / létezik / adnak egy kábelt és szoftvert, ahol nagyon
> sokminden paraméterezhető, áramkorlátok, áramfelfutások, végsebesség, stb.
> Beállíthatod magadnak hogy mit szeretnél.
>
> Nagyon bejött az elektromos fék üzem, ekkor a gázkart előre csavarod, és
> villamosfék üzembe lép természetesen visszatáplálásos módon:-).
>
> Mindent összevetve nekem nagyon tetszett, kényelmes, jól motorozható, ha
> kifejezetten városi használatra kell, én akkor oda egy kisebb járművet
> vennék.Mert ezzel autók között szinte autó vagy kis túlzással. Ha vegyes
> használatra kell, város környéki ingázás, stb akkor tökéletes választás, ha
> belefér az adott megtehető km kívánalmaidba.
>
> Még egy, ajánlom az Endless fórumokat, ott sok Vectrix-s téma van.
> https://endless-sphere.com/forums/index.php
>
> A keresőbe beütöd hogy Vectrix és csemegézhetsz is.
>
> Üdv
> Attila
>
>
> Imre Kormos <imre.kormos at gmail.com> írta:
> >Sztok,
> >Van itt sok motoros, meg ökoizé.. A véleményeteket vagyok kíváncsi.
> >Van egy nagy motorok, mellette volt egy 600-as robogó, amit a városban
> >használtam. Most úgy néz ki, egy haverom elviszi a robogót, én még vennék
> >helyette egy másikat. 2 kiszemelt van. Egy 300-as új Honda, vagy egy
> >Vectrix vx1. Ez egy villany-robogó.
> >Itt is két választás van. 2011-es évjáratból új vagy 9eKm-t futott
> használt.
> >Az újtól azért félek, mert nem tudni, 5 év alatt hányszor hagyták
> elmerülni
> >(most, hogy ott jártak, egyiket sem lehetett kipróbálni!). A használt
> talán
> >nem járt így, a 9eKm még szerintem nem sok nyomot hagyott a motoron.
> >
> >Amitől még félek, hogy gyorsul-e úgy a villany, amit én elvárok egy városi
> >robogótól. Emiatt van versenyben a Honda is.
> >Személyes tapasztalat nincs valakinek?
> >Lehet olyan indok, ami kizárja a villanyrobogót, csak nekem nem jutott
> >eszembe?
> >
> >Ki
> >
>
>


More information about the Elektro-etc mailing list