[elektro-etc] Villanyrobogó

umnyo umnyo at freemail.hu
Thu Apr 21 20:57:04 CEST 2016


Szia!

Tavaly volt nálam egy Vectrix VX1 javítani. Pontosan nem is javítani, hanem újraéleszteni. Darabokban jött, ezért be kellet újra izzítani, akkupackot átalakítani/cserélni benne más típusra, stb. Így valamennyi minimál tapasztalatom van vele.

Menettulajdonságok
Én élveztem :-). Kb úgy a 400-as benzineshez társítanám valahol, úgy simán ment mint pl egy 400as Burgman és társai. Volt itt róla szó, hogy alsó tartományban a villanymotor tudja a max nyomatékot, így dinamikus ott is, stb. Ez elméletben igaz. De pl a Vectrix kb 40-50-ig erősen le van korlátozva gyárilag. Ha kiveszed a korlátozást elforog / kapar a hátsó kerék, valamint igen komoly áramok is tartoznak ehhez a nyomatékhoz adott esetben. Ennek azért hátránya az aksiamortizálódás mértéke, így inkább kordában tartják a  gyári paraméterekkel (ezek átállíthatóak, de szerintem nem érdemes). Kb 40 felett meg elindul mint a golyó. Ez nem azt jelenti hogy addig nem, dehogynem. De alap beállítás esetén ez érezhető hogy van egy ugrás.

Ami miatt fenntartásom volt az a hátsó kerék kis mérete és a majd huszonxkilós agymotor súlya mit okoz. Azt kell mondjam elég jól megoldották. Nem vészes, de azért dobálja a seggét valamennyire, főleg egy benzineshez képest. De sokkal rosszabbra számítottam, alapvetően kellemesen csalódtam.

Ha csak városi cirkálásra kell nagyon erős gép, de ha kell az élmény hozzá nincs mese :-). 

Aksi
Többféle aksi típussal is gyártották, ez sokmidnent meghatároz. Ugyanis többféle konstrukciójú töltők is volt ezeknek megfelelően az évek alatt. Korábban NiCD majd később jött az LI alapú, amiből volt LiIon is meg LiFePo is. A kinézett típuson ezeket tisztázni kellene pontosan mi is van benne. Mert itt ha netán rossz az akku, akkor vagy ugyanolyanra kell cseréld, vagy kell BMS (Battery Management System) rendszert cserélned legrosszabb esetben töltőt is ami nem kevés. Ha LiFePo4 alapú akkor az a jobbik, de ha NiCD akkor annak sok hátulütője lesz. Viszonylag kis hatótáv, nagy súly, kisebb áramkorlátokra van paraméterezve. Van átjárás az aksi és töltő típusok között, és van olyan amit lehet egyikről a másikra paraméterezni, de ha nem ennek komoly ára van ha át kell alakítani.
Manapság divatos, hogy Priusokból kiszedett NiCD cellákra cserélik a gyárit, ha az van benne, de igyekszik mindenki átállni lifeopora.  Mindez pénztárca kérdése, mert egy jobb NiCD pack fél millából vagy még alatta meglehet, míg egy Li alapú az millió feletti tétel lesz. Nyilván más ciklusszám és hatótáv vonzattal,de a pénztárca akkor is csak adott érmét rejt általában.

Van egy nagy hátránya jelenleg ennek a járműnek, és korábban írták: sajnos bezárt a bazár, már nem gyártják. Ez sokmidnent felvethet ha valami van vele. Amúgy sem olcsóak hozzá az alkatrészek

http://vectrixparts.com/
http://shop.vectrixparts.com/

Én innen rendeltem meg hozzá a szükséges cuccokat, de pl hazánkban létezi a vectrixhungária is, náluk is van ez az. Sőt szalonos vectrixet vehetsz akár milla alatt, érdemes rájuk csörögni.....

Fogyasztás
Na ez végletek között tud mozogni. Finoman nem sokat gyorsítva lassítva 40-50Wh/km közé le lehet menni, de ez tényleg max 50-60 km/h-s tempónál nem fék gáz üzemmódban. De mivel ez egy 200 kilo feletti dög komoly gyorsításoknál már kell neki az energia. A használat jellege és módja adja meg a hatótávot, na meg hogy milyen aksipack is van benne. Ami nálam volt (át lett alakítva LiFePo-ra) az normál vegyes használat mellett olyan 70-80km kijött. Ebben benne van néha egy előzés is, azaz nem papa üzemmód, de mondjuk a fele városi tempo használat, fele városközeli 80-90km/h átlagtempóban. 

A motorhoz van / létezik / adnak egy kábelt és szoftvert, ahol nagyon sokminden paraméterezhető, áramkorlátok, áramfelfutások, végsebesség, stb. Beállíthatod magadnak hogy mit szeretnél.

Nagyon bejött az elektromos fék üzem, ekkor a gázkart előre csavarod, és villamosfék üzembe lép természetesen visszatáplálásos módon:-).

Mindent összevetve nekem nagyon tetszett, kényelmes, jól motorozható, ha kifejezetten városi használatra kell, én akkor oda egy kisebb járművet vennék.Mert ezzel autók között szinte autó vagy kis túlzással. Ha vegyes használatra kell, város környéki ingázás, stb akkor tökéletes választás, ha belefér az adott megtehető km kívánalmaidba.

Még egy, ajánlom az Endless fórumokat, ott sok Vectrix-s téma van.
https://endless-sphere.com/forums/index.php

A keresőbe beütöd hogy Vectrix és csemegézhetsz is.

Üdv
Attila


Imre Kormos <imre.kormos at gmail.com> írta:
>Sztok,
>Van itt sok motoros, meg ökoizé.. A véleményeteket vagyok kíváncsi.
>Van egy nagy motorok, mellette volt egy 600-as robogó, amit a városban
>használtam. Most úgy néz ki, egy haverom elviszi a robogót, én még vennék
>helyette egy másikat. 2 kiszemelt van. Egy 300-as új Honda, vagy egy
>Vectrix vx1. Ez egy villany-robogó.
>Itt is két választás van. 2011-es évjáratból új vagy 9eKm-t futott használt.
>Az újtól azért félek, mert nem tudni, 5 év alatt hányszor hagyták elmerülni
>(most, hogy ott jártak, egyiket sem lehetett kipróbálni!). A használt talán
>nem járt így, a 9eKm még szerintem nem sok nyomot hagyott a motoron.
>
>Amitől még félek, hogy gyorsul-e úgy a villany, amit én elvárok egy városi
>robogótól. Emiatt van versenyben a Honda is.
>Személyes tapasztalat nincs valakinek?
>Lehet olyan indok, ami kizárja a villanyrobogót, csak nekem nem jutott
>eszembe?
>
>Ki
>



More information about the Elektro-etc mailing list