[elektro-etc] Villanyrobogó
lista mail
jappofan at gmail.com
Thu Apr 21 18:20:21 CEST 2016
Nem motorozok, de van véleményem.
A villanyos jobban ugrik, szerintem.
A már nullától meglévő állandó nyomatéka miatt.
Feltéve, hogy: legalább 0,3 X benzinLE méretű villanymotor lakik benne.
Azaz 1 benzin LE cirka 3 villany LE-t ér a BLDC motor esetén elinduláskor.
Mivel a villany motor 2-3X szintig simán túl terhelhető a gyorsításhoz :-)
HA! a vezérlő engedi/tudja és az akkupack is győzi árammal.
Cserébe a végsebesség felé közelítve csökken a gyorsítási képesség érzet, a
belépő teljesítmény korlát miatt.
Induláskor tehát csak az áram>>nyomaték korlát szabja meg a gyorsulást >>
megindul, ugrik és húz a gép.
Kisebb tempóról gyorsítva még szintén, addig, amíg a teljesítmény korlát
miatt nem kell elkezdeni visszább venni az áram>>nyomaték korlátot.
Amire figyelni kell az az akku állapota.
Mert az akku a legdrágább része...
Névleges 2000 Watt már elfogadhatóan bika egy 70-80 kilós utassal.
----------
Az akkupack mérete legyen elég a motorhoz és az áram limithez IS!!!
Zselés akkunál az ésszerű max kisütő áram gyorsításkor nagyjából 2C
terhelés (esetleg 3C).
(rövid időre >> másodpercekre kibír persze akár 6-7C terhelést is, de ez
nem igazán célszerű, sőt ellenjavalt)
A normál használatú, üzemi tartós terhelés azonban inkább csak 0,5C legyen!
Pár percig persze lehet tolni neki éppenséggel 1C-vel is, de ezt nem kéne
sűrűn és tartósan előadni...
A LI-Ion, LiPo, LiFePo akkuk jobbak (és könnyebbek is) bele, mert
terhelhetőbbek, de drágábbak is.
Bár Ft/km alapon a vége kb. azonos lesz az akku költségeknek, típustól
függetlenül.
(feltéve, hogy nem az állásba/mélykisülésbe hal bele az akku)
Városba/elővárosba én nem vennék benzinest ma már.
A hátrányok, szerintem:
- az akkut nem lehet gyorsan feltölteni, mint a benzin tankot
- nincs is mindig mód a rá/feltöltésre útközben
- előre kell kifizetni az akku árában az üzemi költség jórészét is
- az akku mély kisülésének elkerülésére figyelni kell pl. a téli leálláskor
- az akku fajtától függőn úgy 3-6 év alatt "megromlik", magától is
Viszont csendes, gyors, tiszta járgány és nem nagyon tud elromlani benne
semmi.
2016. április 21. 15:12 Imre Kormos írta, <imre.kormos at gmail.com>:
> Sztok,
> Van itt sok motoros, meg ökoizé.. A véleményeteket vagyok kíváncsi.
> Van egy nagy motorok, mellette volt egy 600-as robogó, amit a városban
> használtam. Most úgy néz ki, egy haverom elviszi a robogót, én még vennék
> helyette egy másikat. 2 kiszemelt van. Egy 300-as új Honda, vagy egy
> Vectrix vx1. Ez egy villany-robogó.
> Itt is két választás van. 2011-es évjáratból új vagy 9eKm-t futott
> használt.
> Az újtól azért félek, mert nem tudni, 5 év alatt hányszor hagyták elmerülni
> (most, hogy ott jártak, egyiket sem lehetett kipróbálni!). A használt talán
> nem járt így, a 9eKm még szerintem nem sok nyomot hagyott a motoron.
>
> Amitől még félek, hogy gyorsul-e úgy a villany, amit én elvárok egy városi
> robogótól. Emiatt van versenyben a Honda is.
> Személyes tapasztalat nincs valakinek?
> Lehet olyan indok, ami kizárja a villanyrobogót, csak nekem nem jutott
> eszembe?
>
> Ki
>
More information about the Elektro-etc
mailing list