[elektro-etc] Fizika - példa

Xorn toth.endre at gmail.com
Thu Nov 12 07:48:16 CET 2015


Csináltam egy sacc/kB kalkulációt autógumira. Valahol a 2% körül van a
nyomásnövekedés a terheletlen és a nehezebbik (motor) végen lévő
terhelt gumi nyomása között (15t nyomás által kifejtett erő a gumi
belső felületére vs. 400 kg plusz súly). Ez egyrészt a gumis
eszközeivel mérhetetlen, másrészt a hőtágulás többet változtat a
nyomáson, mint ez.

Best regards,
Andy

charles hoss <charles.hoss at gmail.com> írta (2015. november 12. 7:44):
> Vegulis . deformalodik es a nyomas is no . az arany attol fugg mennyire
> deformalhato a gumi. Itt valaki azt irta hogy a mostani gumik szerkezete
> aranylag szilard.
> Ertem en hogy nem no a nyomas, de a legrugok azert ki szoktak durranni. Nem
> latom hogy az miert lenne nagyon mas.
> Az meg hogy a gumis hogy meri a nyomast... Ha ezer alakalommal kene
> lehajolnom erte, en is az szerelo gepen csinalnam, hiszen a kezemben a
> muszer, a szelep es valahova be kell allitani.
>
> Bye
> Dexter
> On Nov 11, 2015 6:20 AM, "Karoly Kovacs" <koka55 at gmx.at> wrote:
>
>> Bocs Dexter, nem értem, miért hozod fel a gondolati példáidat, amikor az
>> tény, hogy az Andy által feltett kérdésbeli helyzetben nem növekszik a
>> nyomás (ill. elenyészően kicsiny mértékben). Ezt ki is lehet próbálni.
>> Valamelyik listatárs hozta a gumis példát, ami tökéletesen igaz: a
>> gumiszerelő is terheletlenül méri, állítja be a guminyomást.
>>
>> Károly
>>
>> charles hoss wrote:
>>
>>> egy masik pelda : a veszhelyzeti korhazak satrai felfujhatoak. Evekkel
>>> ezelott amikor meg nem tudtam errol, probaltam ilyet csinalni es arra
>>> jottem ra hogy a leggerendakat nem lehet megcsinalni tagulo anyagbol (pl
>>> gumi belsobol) mert nem valtozik a terfogata ha meghajlitom, rugozik,
>>> letagilja mashol. Ha szovetes anyagbol van , ami nem tagul pl mint az
>>> ugralo varak, akkor viszont kis nyomassal is nagyon merev gerendakat lehet
>>> letrehozni, mert ahogy megtorik nagy a terfogatvaltozas es a nyomas is
>>> komolyan no.
>>>
>>> Bye
>>> dexter
>>> On 10 Nov 2015 16:39, "Karoly Kovacs" <koka55 at gmx.at> wrote:
>>>
>>> Mondjuk a vizes példa pont nem jó ide. ;)
>>>> (Ld. folyadékok összenyomhatatlansága...)
>>>>
>>>> Károly
>>>>
>>>> Zoltan Szabo 1(BHU) wrote:
>>>>
>>>> Hali!
>>>>>
>>>>> Miért kellene a nyomásnak változni? A térfogat ugyanaz, csak az alak
>>>>> változik. Tegyél egy lufiba vizet. Itt megnyomod, ott dudorodik, meg
>>>>> fordítva.
>>>>>
>>>>> Z
>>>>>
>>>>> -----Original Message-----
>>>>> From: elektro-etc-bounces at tesla.hu [mailto:elektro-etc-bounces at tesla.hu
>>>>> ]
>>>>> On Behalf Of Kaczmarek Edvard
>>>>> Sent: 2015. november 10. 16:06
>>>>> To: elektro-etc at tesla.hu
>>>>> Subject: Re: [elektro-etc] Fizika - példa
>>>>>
>>>>> Mérhetetlenül kis mértékű a változás. Itt kalkuláció is van, igaz,
>>>>> biciklire:
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> http://bicycles.stackexchange.com/questions/21227/how-much-does-rider-weight-increase-tire-pressure
>>>>>
>>>>> Ed
>>>>>
>>>>> Sent from a tamagotchi
>>>>>
>>>>> On November 10, 2015 3:12:11 PM CET, Xorn <toth.endre at gmail.com> wrote:
>>>>>
>>>>> Adott egy autó. Ha vízszintesen áll és a négy kerekében egyforma
>>>>>> nyomást csinálok, az egy jól definiált, könnyen megérthető állapot.
>>>>>>
>>>>>> Ezek után megdöntöm valamerre az autót. Ettől megváltozik a
>>>>>> súlyeloszlás, lesz kerék, amire több, lesz, amire kevesebb súly esik.
>>>>>> A több súly alatt, ha jól gondolom, növekednie kellene az adott
>>>>>> kerékben a nyomásnak. A kérdés az, hogy egy ma átlagos, 1-1,5 t-s autó
>>>>>> esetében napi szinten előfordulő, mondjuk pár fokos dőlés (járdaszélre
>>>>>> felállás) esetében milyen mértékű lehet ez a nyomásnövekedés szintén
>>>>>> átlagos, 2-2,5 baros keréknyomás esetén? Vagy mondjuk mennyivel
>>>>>> csökkenhet a nyomás attól, ha emelőre teszem az autót és a kerék a
>>>>>> levegőben lóg?
>>>>>>
>>>>>> A másik, hogy milyen szemléletes példával lehetne ezt elmagyarázni
>>>>>> valakinek, aki ugyan egyáltalán nem hülye, megvan a magához való esze,
>>>>>> de nem mérnök, és emiatt nem is egészen olyan a természettudományos
>>>>>> szemlélete, "első ránézésre" nem nyilvánvalóak számára ezek a dolgok?
>>>>>>
>>>>>> Best regards,
>>>>>> Andy
>>>>>>
>>>>>> The information contained in this message may be privileged and
>>>>> confidential. It is intended to be read only by the individual or
>>>>> entity to
>>>>> whom it is addressed or by their designee. If the reader of this
>>>>> message is
>>>>> not the intended recipient, you are on notice that any distribution of
>>>>> this
>>>>> message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this
>>>>> message in error, please immediately notify the sender and delete or
>>>>> destroy any copy of this message!
>>>>>
>>>>> Legal Disclaimer:
>>>>> The information contained in this message may be privileged and
>>>>> confidential. It is intended to be read only by the individual or
>>>>> entity to
>>>>> whom it is addressed or by their designee. If the reader of this
>>>>> message is
>>>>> not the intended recipient, you are on notice that any distribution of
>>>>> this
>>>>> message, in any form, is strictly prohibited. If you have received this
>>>>> message in error, please immediately notify the sender and delete or
>>>>> destroy any copy of this message!
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>
>>



More information about the Elektro-etc mailing list