[elektro-etc] Vw gerinc

Szabó Zoltán szacsek at freemail.hu
Mon Nov 9 08:36:23 CET 2015


Ilyen sós-vizes körhintát még most is láthatsz. Nézz ki egy falusi búcsúba!

Z

Szondi <szondilaszlo at gmail.com> írta:
>
>
>2015.11.08. 21:08 keltezéssel, Karoly Kovacs írta:
>> A Hoffert be lehetett indítani ellenkező forgásiránnyal is. :)
>>
>
>Sihederkoromban Vácon, előttünk levő téren volt a búcsú. Szinte minden 
>"mutatványosnak" Hofferje volt. Aztán ez húzta a lakókocsijukat, meg egy 
>másikat is, ami egyben a céllövölde is volt, de egyébként ott voltak a 
>körhinták apróbb darabjai. A vonulás nem semmi látvány volt, mikor a 3 
>kocsit húzta a pöfögő maga után. A nagy gerendák egy pótkocsin utaztak. 
>Ott sikerült közelebbről is megnézni ezeket a traktorokat.
>Az biztos, hogy nem két perc volt beindítani, és sokszor ellentétes 
>forgásiránnyal röffent be. De nem semmi hangja volt.
>Szintén gyerekkoromban láttam cséplőgépet, amit szintén egy hoffer 
>hajtott, a lendkerékre volt szerelve egy kisebb átmérőjű 
>laposszíjtárcsa. Ha a traktor beröffent, csak rádobták a szíjat, aztán 
>kicsit meglökték a szerkezetet, hogy ne legyen laza a szíj. De ne is 
>nagyon feszes. Arasznyi széles, gyantázott, vagy 10 m hosszú (persze 2X) 
>marhabőr szíj volt. Pontosan kellett beállítani, mert vagy ette a 
>szíjat, vagy ledobta.
>Ja, búcsúsoknál alkalmazták a ellenállásos szabályzású 3 fázisú 
>motorokat. A forgórész tekercse is 3 tekercsből állt, csúszógyűrűkkel és 
>egy sós vizes edénybe forgatták be a 3 lemezt. (rövidrezárt forgórész) 
>Minél jobban, annál gyorsabban pörgött a szerkezet.
>Primitív, de hatásos volt. Egy jobb vasárnapi hajtás alatt töltögették 
>is a vizet, mert gyorsan elforrt. Hogy elektro is legyen, mert a 
>hofferben egy szikra villany se volt. :)
>Üdv.:
>Anonymus
>
>



More information about the Elektro-etc mailing list