[elektro-etc] írni de hogyan
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Thu Jan 8 11:27:01 CET 2015
On Jan 8, 2015 8:47 AM, "Xorn" <toth.endre at gmail.com> wrote:
>
> 2015-01-08 8:20 GMT+01:00 gyapo <gyapo at freemail.hu>:
> > Xorn, you wrote:
> >>> Mindenki a kéz finom mozgására hivatkozik, de ennek szerintem semmi
> >>> köze az íráshoz. Az írás csak egy a millió más lehetőségből, amivel a
> >>> kezet gyakoroltatni lehet.
> >
> > X> Miért is nincs köze hozzá...?!?!
> >
> > A semmi köze talán túlzás, de nem csak az írástanulással lehet finom
> > kézmozgást tanulni, hanem sok mással, hogy betűt formáz vagy bármi
> > mást az mindegy. A bármi mást szerintem még jobban is tudja használni,
> > én se írok kézzel sok éve.
>
> De a billentyűzéssel az írás helyett nem. Írtam, csak elmaradt, hogy
> ha lesz helyette alkalmas más, akkor határesetben elfogadható. De
> alapvetően itt arról van szó, hogy nincs helyette más, alkalmasan
> fejlesztő dolog, csak a billentyűzés, ami viszont nem fejleszti ezeket
> a készségeket megfelelő mértékben. Sőt... :-(
>
> > Viszont azt a láncot, hogy gondolat-mondat-szó-betűk-betűk leírása
> > ugyanúgy bejárja billentyűzettel is.
>
> Nem pont úgy. A végéről hiányzik az utolsó lépés, hogy a "saját
> kezével" öntse formába mindezt.
>
> > Olyasminek érzem, mintha azt mondanánk, hogy testnevelés órára csak a
> > foci/röplabda/kosárlabda alkalmas, semmi mással a testet edzeni nem
> > lehet, illetve káros lenne ezek elhagyása és mással pótlása. Pedig ez
> > nyilvánvalóan nem így van.
>
> De ha tesi helyett mondjuk a számítógépes laborba ültetnék a srácokat,
> az ugye nem lenne elég jó helyette? Mert itt erről van szó, nem
> alternatív sportágról.
>
> > X> Legyen más helyette, ami kialakítja a finommotoros mozgásokat. De az
> > X> magában, minden más nélkül, hogy nem kell többé kézzel írni, nagyon
> > X> veszélyes is lehet.
> >
> > Ezt kérdezem, hogy miért?? Bár lehetet írtál, tehát ez feltételezés, a
> > lehetőség fenntartása, nem állítás. Mi lehet a veszély? Pontosan ez a
> > kulcskérdés a témában, hog van-e olyan valami, ami a kézírás nélkül
> > bajt okoz.
>
> Mert pl. egy szelet kenyeret sem fog tudni vágni magának, mert nem ura
> a kezének, a mozdulatainak. Vagy autóvezetésnél detto, ott is kell
> azért egy eléggé koordinált mozgás, ami már most nagyon sokakból
> hiányzik, a figyelem összpontosításának és az egyidejűleg több dologra
> való figyelés képességével együtt. A kézírás egy elég alkalmas dolog
> ezek egyidejű fejlesztésére, és amúgy meg nem szükségtelen még ma sem,
> hogy emiatt lehetne elhagyni.
>
> > X> Lássuk be, azért még a mai világunkban is van haszna, ha le tud írni
> > X> valaki egy-két szót a puszta kezével is, nem csak a billentyűkön
tudja
> > X> bepötyögni.
> >
> > Ez technikai részletkérdés. Bemegy egy hivatalba és nem tudja
> > kitölteni a kérdőívet, adni kell neki egy számítógépet és kész. 100
> > más oka is van, hogy ez miért sokkal jobb, de ennek a threadnek nem ez
> > a témája.
>
> Kész is, bizony... Szép, új világ. :-(
>
> >>> Mennyire hátrányos az, aki nem tud hegedülni, zongorázni, rajzolni,
> >>> énekelni?
> >
> > X> Eléggé. Vagyis nem, nincs hátrányban. Inkább úgy mondanám, hogy velük
> > X> szemben előnyben van az, aki viszont tud.
> >
> > Ezt nem érzem egyik irányban sem. Tudok énekelni meg nagyon kicsit
> > zongorázni, viszont nem tudok rajzolni, de se előnyt se hátrányt nem
> > érzek. Szerinted mi az előny és mi a hátrány? Különösen érdekelne,
> > hogy ha mindenhol billentyűzetes adatbevitel lenne,
> > otthon/munkahelyen/hivatalban, akkor milyen hátrányt okozna a kézírás
> > hiánya? Másrészt ha valaki mégis kézírással akarná a gondolatait
> > rögzíteni mi akadályozza meg benne, hogy megtanulja, esetleg a
> > monitoron megszokott betűkkel írja le?
>
> A zene, ének stb. a kognitív funkciókat fejleszti erősvést, ha jókor
> adják a gyereknek. Nem érzed előnynek, hogy nem a putriban ülsz és
> sört vedelsz a retekklubot bámulva naphosszat, meg a fácsén osztod a
> lájkokat minden baromságra, hanem elektronikát fejlesztesz meg itt
> levelezel hozzád hasonszőrű listatagokkal?
>
> A zsinórírás lényegesen hatékonyabb, mint nyomtatott betűkkel írni.
> Próbáld ki egyszer. De megint a kézíráson rugózol, amikor nem ez a
> lényeg, hanem az, hogy ennek eldobása után nem lesz, ami hasonlóan
> fejlesztő hatású "pótlék" lehetne.
>
> Amúgy az adatbevitel többnyire mindenhol billentyűs már most is,
> esetleg hangvezérléses. :-)
>
> > PI> Valószínűleg nem lehet különválasztani az ilyen finom mozgásos
> > PI> tevékenységet a hozzá tartozó tartalomtól.
> >
> > Ne már. Nem lehet programmal kapcsolási rajzot készíteni csak kézzel?
> > Vagy folyamatábrát? Mi a különbség az A betűhöz kötődő tartalom és egy
> > házikóhoz kötődő tartalom között? És mi van ezzel a tartalommal, ha
> > monitoron látom és billentyűzettel hoztam létre?
> > Ez szerintem teljesen tévút. Az igaz, hogy az írás gyakorlása egy
> > módja a finom mozgás gyakorlásának, de hogy A betűt rajzolok vagy
> > házikót az mindegy.
>
> Nem mindegy. Házikóból tudsz rajzolni úgy ezret is, hogy nincs közte
> két hasonló. A betűből viszont kettőt sem tudsz rajzolni, ami
> gyökeresen különböző lenne, különben valamelyik nem lenne A betű. Az
> ilyen mozgások begyakorlása is fontos a kéz finommotoros
> koordinációjához, hogy ugyanazt a mozdulatot is képes legyen valaki
> százszor megcsinálni.
Egy pont : hany hazikot kell rajzolni amig egy ember elvegzi az egyetemet?
>
> > PI> lépcső lehet. Aki írni, zenélni, rajzolni tanul, annak biztosan
javulnak
> > PI> az elmebeli képességei is
> >
> > Ez még el is fogadható, de hol van itt a kézírás? Írni tanulni nem
> > csak kézzel lehet, pont ez a téma.
>
> A téma szerintem az, hogy kiválthatja-e a kézírás tanulását a
> billentyűzni tanulás. Erre pedig elég egyértelmű nem a válasz.
>
> > BI> Pedig sajnos egyre kevesebben képesek rá, akár kézzel, akár
tasztatúráról.
> > BI> Miért kéne az "elbutulós" trendet gyorsítani!
> >
> > Ez megint tévút. Miért lenne kevésbé elbutulós a billentyűzettel írás
> > mint a kézzel? Most még mindenki megtanul kézzel írni, mégis sok a
> > buta, nyilvánvalóan nem attól lesznek okosak az emberek, hogy kézzel
> > írnak.
>
> De attól butábbak és ügyetlenebbek lesznek, ha nem tanulnak (és nincs
> más, alternatív tanulás helyette ezen képességek fejlesztésére).
>
> > BI> tanuljanak meg írni, az nem csupán a kéz finom pozícionáló
képességét
> > BI> fejleszti, hanem az agyát, a koncentrációkészségét és fegyelemre
> > BI> is tanít.
> >
> > És ha A betű helyett házikót rajzol, az nem tanítja semmire?
>
> De, csak nem pont ugyanarra. Lásd, mint fent.
>
> > BI> Tudom, hogy mással is lehet fejleszteni ezeket a
> > BI> készségeket, de mi a baj azzal a kézírással?!
> >
> > Fölösleges, lehetne helyette mást tanulni. Nincs annyi idő az
>
> Szerintem te magad sem tudod nyugodt szívvel kijelenteni, hogy neked
> fölösleges, a hátralévő életed gond nélkül le tudnád élni anélkül,
> hogy tollat, ceruzát vennél a kezedbe. :-)
>
> > iskolában amibe beférne a rengeteg tudás, válogatni kell, olyanra
> > használni az időt, ami fontosabb.
>
> Akkor talán hagyjuk ki az atomfizikát meg a szerves molekulák 1-2-3
> elektronos kötéseit, meg a nemtudommit. Vagyis inkább csak azoknak
> tanítsuk, akinek érdemes, mert érdekli, mert felfogja, mert akar vele
> foglalkozni. De elsőnek ne a kézírás tanítását dobjuk el, ami elég sok
> későbbi tanulás alapja.
>
> > Ma még talán korai lenne, a gyakorlatban még nincs olyan számítógép
> > ellátottság mindenhol, hogy teljesen ki lehetne hagyni a kézzel írást,
> > de a felvetésem elméleti. Az irány a beszéd-írás konverzió, ehhez még
> > kicsit erősödni kell a számítástechnikának és programozásnak, de
> > hamarosan eljön az idő, amikor könnyedén lehet diktálni a gépnek és
> > átteszi írásba. Na onnantól tényleg nem akar majd írni senki még
> > billentyűzettel se, az lesz az igazán érdekes kérdés.
>
> Milyen jó is lesz, amikor a tanár tartja az órát, és közben 30 diák
> diktálja a jegyzeteit a saját számítógépének! Ezt tényleg jól
> átgondoltad...? :-)
Jol, csak rosszul fogta meg. Ha nem tud irni, nem fog jegyzetelni. Ha nem
jegyzetel , akkor az iskola nem kenyszeritheti erre. spoonfeeding-re all
ra, tehat eloemeszti az anyagot neki. Ez nem tanitja meg a hallott anyag
szintetizalasara, ertelmezesere, tomoritesere.
Eleinte meg tud majd billentyuzni, de majd bevezetik hogy ne 26 jel legyen,
ha eleg tiz is. Konnyebb megjegyezni ha szines ikonokkal helyettesitik...
Absztrakt gondolkodas stb.
Szerintem nagyon ki kell dolgozni az alternativat es tesztelni mielott
eldobjak egyoldaluan az irast.
Bye
Dexter
>
> Best regards,
> Andy
>
More information about the Elektro-etc
mailing list