[elektro-etc] telekocsi bevetel

Kovács József kj at faldeko.hu
Fri Oct 10 22:13:16 CEST 2014


Az ökölszabály... SZJA ügyben.
Minden jövedelem adóköteles, annak forrásától függetlenül!
Kivéve, ha a törvény mentesíti az adó alól.


Innentől a telekocsi pénz (és minden más önálló bevétel is) egy érdekes 
kérdés...

Az alapelv ugyebár az, hogy JÖVEDELMET kell számolni a bevételből.

- a nem adómentes bevétellel szembe állítható az ő
- MEGSZERZÉSÉHEZ szükséges minden költség
- kivéve, ha jogszabály tiltja az adott költség elszámolását
... és, ha a bevétel-költség>0 akkor van jövedelem, azaz adóalap.

A telekocsi esetén  nincs adómentesítő jogszabály (tudtommal).
Tehát >> muszáj jövedelmet számolni a bevételből....

Ezért adódik a fogas kérdés: mely költség elemek azok,
amik a bevétel megszerzéséhez valóban szükségesek ?

A telekocsi tagdíj, jutalék, telefonálás az biztosan ilyen.

A benzin ... az szerintem nem teljesen ilyen.
Mivel az alapban is felmerülne a telekocsizás nélkül is!

Kivéve a párdeci többlet fogyasztás (+ terhelés) ha van és
az esetlegesen felmerülő kitérő út(ak)ra eső benzin rész  az,
ami nem merülne fel a telekocsis útitárs nélkül.

Vagyis, ha sarkosan nézzük, akkor bizony minden esetben
ki kéne számolni a konkrét jövedelmet és adózni utána.

Mivel ez elég nehézkes dolog.... jönnek a kerülő utak.

1.
Nem foglalkozunk a kérdéssel.

- polgárként, tojunk rá és kockáztatunk

- NAV-ként szemet hunyunk, ami elég visszás dolog
   ráadásul egy revizor bármikor dönthet másként...


2.
Szabályozzuk a kérdést!

- pl. úgy, mint az említett háztartási alkalmazottak esetén
  azaz törvény mondja ki, hogy "nem adó téma"

- pl. úgy, hogy átalányt szabunk rá >> a bevétel 80%-adólap
   sőt akár limitet is szabhatunk >> és/vagy évi ... eFt-ig nem kell 
bevallani sem.

Ez utóbbi persze ugyanoylan kínosan gumivá teszi a szabályozást,
mint a vaterázásnál, őstermelőnél, stb.-nél is sajnos.
Tehát nem igazán jó megoldás...

Az első meg nem gátolja az üzletszerűséget.
Nomeg, elindulhat a spirál és a végén mindent ingyen akarunk majd.


Végül is oda lyukadunk ki, hogy elvi a probléma!
Az SZJA mint adónem az, ami egyre zavarosabb lett és lesz....

Miközben a súlya az állami bevételben egyre csökken.
Kisebb kulcsok, nagyobb kedvezmények, sok kivétel/támogatás.

Nálunk a névleges kulcs ellenére ~13,5% TÉNYLEGES átlag SZJA kulcs.
Ugyanakkor az SZJA bevétel 96%-a!!!! nem önálló tevékenységből származik.
Mitöbb a 91,5%-a ... az mai BÉRBŐL származik.

Lassan el kell tűnődni, azon, hogy: van-e értelme
az ÖNÁLLÓ tevékenység SZJA-zásának a mostani módon?!

Jómagam az ÖNÁLLÓ tevékenység SZJA-zását simán kivezetném a rendszerből...
(koszos <5% azaz < 8 milliárd Ft a a felhajtás tárgya... vicc !)

A munkabérre nézve sincs értelme a munkavállalót basztatni vele.

Simán áttenném a munkaadói oldalra! a bérterhek közé és kész.

KJ


2014.10.10. 17:55 keltezéssel, jhidvegi írta:
> Kovács József wrote:
>> Addig igaz, hogy: nem a bevétel adózik, hanem az eredmény.
>>
>> A kettő csak akkor egyezik meg, ha >> NULLA a költség a bevétellel
>> szemben.
>
> Pontosabban: ha a költség és a bevétel azonos. :-)
>
> Amúgy természetes, hogy a telekocsi tulajának olcsóbb, ha van utasa, 
> mert megosztoznak a _költségen_, és pont ez lenne a lényeg.
> Szerintem akkor kéne vállalkozásnak tekinteni, ha a munkája 
> ellenértékét is elkérné, vagyis ekkor már bérszerű jövedelme is 
> keletkezne, ami elvileg természetesen adóköteles kell legyen.
>
> A telekocsik lényege általában az üzemanyagköltség megosztása. 
> Amortizációt (autó) nem szoktak már megosztani.
>
> Ha ebbe is belemászik a nav, akkor hol van a nagy ígéret, hogy ebben 
> (és itt tetemes felsorolás hangzott el) az államnak nincs semmi 
> keresnivalója?
>
> Mert, hogy pl ha valaki takarítót vesz otthon igénybe, meg más efféle 
> kis munkákra ismerőst meg ilyesmit, az már a nincs köze hozzá 
> kategória, pedig egész jó megélhetése lehet egy jelentős rétegnek ebből.
>
> Amúgy egyet lehet ezzel érteni, hogy tényleg nincs itt az államnak sok 
> keresnivalója. Szó szerint: a kis tételkék adminisztrációja drágább 
> lehet, mint a belőlük származó bevétel, szóval költség-haszon elv.
>
> hjozsi
>



More information about the Elektro-etc mailing list