[elektro-etc] raketak

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
Thu Dec 25 11:31:59 CET 2014


charles hoss wrote:
> allando tomeggel szamoltal ?

Igen, csak a hasznos tömegre gondoltam. Valóban, ez egy hiba részemről.

> nezd meg a saturn V fokozatainak a sulyat egymas utan :
> elso fokozat: 2 286 217 kg : 60km magassag
> masodik fokozat :470 370 kg 180km magassag
> harmadik fokozat :118 800 kg
> exponencialisan csokken a tomeg a felszallas soran .

Na de te meg nem veszed figyelembe a sebességeket, csak a magassággal számolsz. 
Pedig azt szinte figyelmen kívül is lehetne hagyni. A sebesség az érdekes. Arra 
nincs adatod véletlenül?

Gondolkodtam azon, hogy így, tök laikusan, adatok nélkül hogy lehetne 
kiszámítani egy rakéta energetikai paramétereit abból kiindulva, hogy adott 
sebességgel és tömegárammal lő hátrafelé anyagot. És ebből kiszámítani, hogy 
mennyi kell pl a föld körüli keringés eléréséhez, aztán kiegészíteni hasznos 
teherrel... De még nem adtam fel, hogy egy ilyen matekpéldát konstruáljak. A 
légköri ellenállást is figyelmen kívül hagynám. Csak az lenne egy elemi 
feltétel, hogy az adott tömegáram képes legyen g-nél nagyobb gyorsulást 
létrehozni, tehát ez korlátozza a hajtóanyag starttömegét. Egyúttal ezen a 
szálon lehetne eljutni oda is, hogy ha valós adatokhoz lehetne hozzájutni, ki 
lehetne számítani azt is, hogy mekkora az a bolygótömeg és méret, amelyikről még 
éppen sikeres lehet egy felszállás csak azt kitűzve célul, hogy bolygó körüli 
pályára jusson a cucc.

Ha ez megvan, akkor onnan aztán lehet később megfelelő űrbázisról már jobb 
feltételek mellett startolni.
De létezhet az a még messze nem vészes tömegű bolygó, amiről a jelen 
hajtóanyagokkal még körpályára se lehetne állni.

hjozsi 



More information about the Elektro-etc mailing list