[elektro-etc] Vádlibajnok
umnyo
umnyo at freemail.hu
Tue Dec 16 23:38:45 CET 2014
Ennek fő oka - mármint az irányérzéketlenségnek - a fültávolság kontra hullámhossz.
Egyszerűen az agyunk nem tud "fázisszöget" mérni benne ( a két fülünkre jutó hang közötti fáziskülönbséget azonos forrásból). mert nagyon durván első közelítésben ez - is - tud adni egy irányérzékelést.
Attila
Karoly Kovacs <koka55 at gmx.at> írta:
>Igen, ebben igazad van, köszi a kiegészítést.
>Mindeközben a fül sem képes jól érzékelni a mély hangok irányát.
>Hirtelen ezt találtam:
>"az emberi füllel hallható hang ~20-20.000 Hz-es spektrumából a ~120-200
>Hz alatti - mély - hangok irányát nem nagyon vagyunk képesek érzékelni,
>miáltal fölösleges is több irányból sugározni őket. Sőt, a mély hangokat
>nem is csak fülünkkel halljuk, hanem a külső csontos részeken (például
>koponya) keresztül is érezzük."
>
>Károly
>
>Acs Gabor wrote:
>> Tudtommal a mély hangok irányérzéketlensége nem az ember tulajdonsága,
>> hanem a fizikáé, a magasak sokkal irányítottabban, sávban terjednek, a
>> mélyek inkább gömb-szerűen.
>>
>>
>> Gábor
>>
>> 2014.12.16. 19:40 keltezéssel, Karoly Kovacs írta:
>>> Kötözködik a nyavalya! :) Szerintem pont te ragadtál le annál, hogy
>>> zeneileg nem értelmezhetők a mély hangok (először még a magas
>>> hangokról is írtál).
>>>
>>> > Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
>>> > emberek nem tudják értelmezni.
>>> Jóska! Most sajnos azt kell mondanom, hogy ehhez kellett volna némi
>>> zenét tanulnod. De ezt becsület szavamra nem bántásból vagy
>>> kötözködésből mondom!!!
>>>
>>> Az a helyzet, hogy minden zenei mű, legyen az komolyzene vagy popzene,
>>> a basszus hangmenetre épül(*). Ez egészen egyszerűen azért van így,
>>> mert az emberi fül így érzi szépnek, és erre nagyon érzékeny. Nagyon
>>> is számít (zeneileg), hogy hol van az a basszus hang. Még egy zeneileg
>>> nem hozzáértő ember is nagyon meghallja, ha a basszusgitáros félrefog.
>>> Vagy pl. néha hallani zeneművek (főleg popzenei művek) próbájánál ill.
>>> olyan felvételeinél, amelyekben nincs ott a basszus, hogy milyen
>>> rettenetesen szólnak. Az ember egyszerűen így van kitalálva, hogy kell
>>> a zenében a basszus. És amint írtam is, nagyon érzékeny a fülünk rá.
>>> (A irányára azonban szinte egyáltalán nem. Ezért van általában
>>> multimédiás hangfalaknál csak egy darab basszus sugárzó doboz.)
>>>
>>> Megj.(*): Olyannyira fontos a basszus menet, hogy pl. a barokk korban
>>> szokás volt, hogy a zeneszerzők csak egy dallamocskát "dobtak fel" a
>>> hozzá tartozó basszus menettel együtt (tehát nem az összes hangszert
>>> kottázták le). Ebből már a képzett játékosoknak simán el kellett tudni
>>> játszani a művet polifonikus hangszereken is (pl. orgona, csemballó,
>>> később zongora) vagy kamarazenekarral. A sokak által ismert Albinoni
>>> Adagio is ilyen mű volt, a ma hallható formájában nem Albinoni írta,
>>> hanem Remo Giazotto a XX. sz. elején. A mű teljes címe: R. Giazotto:
>>> Adagio Tomaso Albinoni témájára és számozott basszusára.
>>>
>>> A zongora és basszusgitár példádnál (az alsó húroknál) mindkét
>>> hangszer közel hasonló felharmonikus tartalommal rendelkezik. Amit Te
>>> írsz, az nem a felharmonikusok miatt van, hanem az ún. megszólalási
>>> tranziens okozza (írtad is: máshogy pengetik ill. ütik meg).
>>>
>>> Károly
>>>
>>> jhidvegi wrote:
>>>> Karoly Kovacs wrote:
>>>>
>>>>> Ehhh! Ezek szerint magad is utána néztél, s akkor mégis méást írtál az
>>>>> előbb! :)
>>>>>
>>>>> Idézlek:
>>>>> "Az a rémséges gyanúm ugyanis, hogy a legmélyebb basszusgitárhang
>>>>> környéke, szóval jópár hanggal felette is már alatta van a zenei
>>>>> hallhatóságnak."
>>>>
>>>> Szerintem bírkózószart reggeliztél, muszáj kötözködnöd.
>>>>
>>>> Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
>>>> emberek nem tudják értelmezni. Az más kérdés, hogy van olyan ember (és
>>>> ez nem az emberek), akik akár jóval mélyebbeket is tudnak, de azért
>>>> elkísérletezgetnék velük, hogy lebuktassam őket. Szerintem sikerülne.
>>>>
>>>> A zongora nem jó példa, mert annak a húrjait nagyon tőben ütik meg,
>>>> ezért ezek a hangok rohadt sok felharmonikust tartalmaznak, amik
>>>> megfelelő viszonyban állnak az alapharmonikussal, és ezek a
>>>> felharmonikusok eligazítást adnak arról is, hogy az a hang zeneileg mi
>>>> is. De még a legjobbak is lehet, hogy nagy bajba kerülnének, ha
>>>> színuszos hangokkal találkoznának. Megintcsak: le lehetne buktatni őket,
>>>> hogy bizony már nem hallják zeneileg.
>>>>
>>>> A basszusgitár közelebb áll a színuszoshoz, bár azt is lehet úgy
>>>> pengetni, hogy nagyon ne az legyen.
>>>>
>>>> hjozsi
>>>>
>>>
>>>
>>
>>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list