[elektro-etc] Vádlibajnok
umnyo
umnyo at freemail.hu
Tue Dec 16 23:35:27 CET 2014
Valami ilyesmi...
Komoly nagy koncerteken külön tudomány azt megoldani, hogy a gömb alakban terjedő mélyek ne a színpadon lévő mikrofonokban landoljanak.....
Attila
Acs Gabor <levlista at e8e.eu> írta:
>Tudtommal a mély hangok irányérzéketlensége nem az ember tulajdonsága,
>hanem a fizikáé, a magasak sokkal irányítottabban, sávban terjednek, a
>mélyek inkább gömb-szerűen.
>
>
>Gábor
>
>2014.12.16. 19:40 keltezéssel, Karoly Kovacs írta:
>> Kötözködik a nyavalya! :) Szerintem pont te ragadtál le annál, hogy
>> zeneileg nem értelmezhetők a mély hangok (először még a magas
>> hangokról is írtál).
>>
>> > Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
>> > emberek nem tudják értelmezni.
>> Jóska! Most sajnos azt kell mondanom, hogy ehhez kellett volna némi
>> zenét tanulnod. De ezt becsület szavamra nem bántásból vagy
>> kötözködésből mondom!!!
>>
>> Az a helyzet, hogy minden zenei mű, legyen az komolyzene vagy popzene,
>> a basszus hangmenetre épül(*). Ez egészen egyszerűen azért van így,
>> mert az emberi fül így érzi szépnek, és erre nagyon érzékeny. Nagyon
>> is számít (zeneileg), hogy hol van az a basszus hang. Még egy zeneileg
>> nem hozzáértő ember is nagyon meghallja, ha a basszusgitáros félrefog.
>> Vagy pl. néha hallani zeneművek (főleg popzenei művek) próbájánál ill.
>> olyan felvételeinél, amelyekben nincs ott a basszus, hogy milyen
>> rettenetesen szólnak. Az ember egyszerűen így van kitalálva, hogy kell
>> a zenében a basszus. És amint írtam is, nagyon érzékeny a fülünk rá.
>> (A irányára azonban szinte egyáltalán nem. Ezért van általában
>> multimédiás hangfalaknál csak egy darab basszus sugárzó doboz.)
>>
>> Megj.(*): Olyannyira fontos a basszus menet, hogy pl. a barokk korban
>> szokás volt, hogy a zeneszerzők csak egy dallamocskát "dobtak fel" a
>> hozzá tartozó basszus menettel együtt (tehát nem az összes hangszert
>> kottázták le). Ebből már a képzett játékosoknak simán el kellett tudni
>> játszani a művet polifonikus hangszereken is (pl. orgona, csemballó,
>> később zongora) vagy kamarazenekarral. A sokak által ismert Albinoni
>> Adagio is ilyen mű volt, a ma hallható formájában nem Albinoni írta,
>> hanem Remo Giazotto a XX. sz. elején. A mű teljes címe: R. Giazotto:
>> Adagio Tomaso Albinoni témájára és számozott basszusára.
>>
>> A zongora és basszusgitár példádnál (az alsó húroknál) mindkét
>> hangszer közel hasonló felharmonikus tartalommal rendelkezik. Amit Te
>> írsz, az nem a felharmonikusok miatt van, hanem az ún. megszólalási
>> tranziens okozza (írtad is: máshogy pengetik ill. ütik meg).
>>
>> Károly
>>
>> jhidvegi wrote:
>>> Karoly Kovacs wrote:
>>>
>>>> Ehhh! Ezek szerint magad is utána néztél, s akkor mégis méást írtál az
>>>> előbb! :)
>>>>
>>>> Idézlek:
>>>> "Az a rémséges gyanúm ugyanis, hogy a legmélyebb basszusgitárhang
>>>> környéke, szóval jópár hanggal felette is már alatta van a zenei
>>>> hallhatóságnak."
>>>
>>> Szerintem bírkózószart reggeliztél, muszáj kötözködnöd.
>>>
>>> Továbbra is úgy vélem, hogy ezeket a nagyon mély hangokat zeneileg az
>>> emberek nem tudják értelmezni. Az más kérdés, hogy van olyan ember (és
>>> ez nem az emberek), akik akár jóval mélyebbeket is tudnak, de azért
>>> elkísérletezgetnék velük, hogy lebuktassam őket. Szerintem sikerülne.
>>>
>>> A zongora nem jó példa, mert annak a húrjait nagyon tőben ütik meg,
>>> ezért ezek a hangok rohadt sok felharmonikust tartalmaznak, amik
>>> megfelelő viszonyban állnak az alapharmonikussal, és ezek a
>>> felharmonikusok eligazítást adnak arról is, hogy az a hang zeneileg mi
>>> is. De még a legjobbak is lehet, hogy nagy bajba kerülnének, ha
>>> színuszos hangokkal találkoznának. Megintcsak: le lehetne buktatni őket,
>>> hogy bizony már nem hallják zeneileg.
>>>
>>> A basszusgitár közelebb áll a színuszoshoz, bár azt is lehet úgy
>>> pengetni, hogy nagyon ne az legyen.
>>>
>>> hjozsi
>>>
>>
>>
>
>
More information about the Elektro-etc
mailing list