[elektro-etc] Ehhez azért kell vér a pucában! :) (Landolás ködben)
charles hoss
charles.hoss at gmail.com
Mon Dec 1 21:58:55 CET 2014
2014. december 1. 19:59 Kaczmarek Edvard írta, <edk-elektro at babakezek.hu>:
> EllÉpje
>
> Ed
>
> Sent from a tamagotchi
>
> On December 1, 2014 7:47:57 PM CET, jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> wrote:
> >charles hoss wrote:
> >
> >> belegondoltal abba hogy azon az oldalon ami hatul van , leer a kerek
> >> es orult ero ebred ami ki akarja forditani a gepet a kifutopalya
> >> hossztengelyebol ?
> >> ha keresztbefordul , akkor ott katasztrofa van .
> >
> >Persze, hogy gondoltam, de te meg arra gondolj, hogy az 50-100 tonnás
> >masina
> >súlyából ekkor a kerekekre talán pár tonna jut, a többi a szárnyakra.
>
csakhogy lebeg a gep . mondjuk balra lepi el , de kozben leer a jobb kerek
, ferden es beforditja . lecsapodik a szarnyveg es felrobban a gep .
> >Szóval nem
> >gond, ha csúszik a kerék. Aztán persze amikor már csökken a sebesség,
> >és nő a
> >kerekekre ható erő, nem árt, ha már egyenesbe kerül.
>
igen , de ez egy eleg nehezen megfoghato pont - brutalis erok ebrednek ott
ilyenkor .
> >Gondolj a fordítottjára: mész az úton egy autóval, és jelentős az
> >oldalszél. De
> >a kerekek felől jövő ellentartó erő jó esetben nagyságrendileg erősebb,
> >mint az
> >oldalszél. Tehát van esély az úton maradni. A nagygépnek is, mert a
> >szárnyak
> >dominálnak itt még.
>
csakhogy a szarnyak nem tartjak a gepet egyenesben . csak a fuggoleges
vezersik ami kicsi es amit a pilota laba hataroz meg . ha megrantod a bepet
, a pilota is randul , tehat onketelenul is bele fog lepni a pedalokba es
ezzel nem biztos hogy jo iranyba mozditja el (valojaban az fuggoleges
vezersikkal rendelkezo gepeken nem inherensen stabil a fuggoleges vezersik
kezelese . a pilota testenek elmozdulasa nem kompenzalja ki az elmozdulast
- de a tradicio miatt megmaradt a logikatlan irany .
> >
> >> ez a cel , de ahogy latod kozvetlenul a leszallas elott kell ellepje
> >a
> >> fuggoleges vezersikkal a gepet - maskepp keresztben sodrodva szallna
> >> le , ami meg rosszabb .
> >
> >Ezt a kifejezést itt nem értem, mi az, hogy "ellepje"? Nem hó az! :)
> >
> >Azon kevesek, akik még a levegőben egyenesbe fordítják a gépet a
> >talajtérés
> >előtt 1 másodperccel, azt használják ki, hogy a gépnek jó nagy a
> >tömege, szóval
> >ugyan fellép az oldalirányú gyorsítóerő, de mire létre is jönne
> >számottevő
> >oldalirányú sebesség, addigra már lent is van a kerék.
> >
> >Azt se vonom kétségbe, hogy van mód a levegőben is oldalazni vagy hogy
> >hívják.
> >Mert hogy kisgépek tudnak tartósan egyenesen repülni úgy is, hogy a
> >szárnyak
> >függőlegesen állnak. De a sok videót megnézve ezt az esetleges
> >képessége nemigen
> >tudtam felfedezni.
>
mert nem nagyon van .
ha egyenesen repul oke , ha oldal szel van , akkor keresztbe fog allni , ha
a fuggoleges vezersikkal elforditod , akkor rengeteg energiat veszit mert
keresztben all a szelre + instabilla valik mert a torzs arnyekaba kerulo
szarnyrol elmegy a felhajtoero .
> >
> >>> nagy az oldalirányú szél. Egy ilyen gép leszállósebessége valami 300
> >>> körül/fölött van, nem?
> >>
> >>
> >> inkabb csak valamivel 200 felett .
> >
> >Az se kevés. És a kicsik, az 1 motoros propelleresek? Ugye, hogy azok
> >csak úgy
> >80 körül?
>
igen , lenyegeben ugy 20-tol 90-100-igy . merevszarnyasok 60+
> >
> >> a, megoldhato .
> >> b, a gep specifikacioi meghatarozzak hogy mit akarnak vele - elkuldik
> >> mashova , atmegy masik kifutopalyara . nem fogjak foldhoz vagni ha a
> >> gep teljesitmenye , parameterei nem teszik lehetove a leszallast erre
> >> a repterre.
> >> c, ha no a szelsebesseg , rovidul a leszallasi ut - tehat egy ido
> >utan
> >> egyszerusodik a leszallas , mert relative kicsi lesz a sebesseg .
> >> egy haver egyszer rendes szelben leszallt sarkannyal egy foldutra -
> >> keresztben :D
> >
> >:-) Erre gondoltam én is, tehát hogy kisgép esetén az állóstart és
> >állólandolás
> >is megoldható. :-)
>
meg . siman . engem mar akartak azert megbuntetni mert a hangar elotti
beton placc vegen mar lebegett a gep :)
> >> elvben igen - sot . de a talajkozeli szelnyiras ilyenkor a
> >> leggonoszabb . siman ateshet a gep ha eleg "ovatosan" szall le -
> >> ezert ilyenkor nagyobb tempoval szallnak le mint alapbol tennek .
> >
> >Igen, erre gondoltam én is, mint kockázatra. Nagymértékben változhat a
> >szél
> >sebessége odalenn.
>
valtozik is . az utolso 50 meterre szoktak mondani , de a mereseim szerint
a nagy alfoldi pusztaban ugy 300m-ig siman merheto a hatasa .
ahogy jossz be leszallni mondjuk legsebesseg szerint 80-al , husz meterrel
lentebb a szembeszel csokken 30-al es mar bajban is vagy .
> >> nagygepek odebb tudnak menni egy frontnyival .
> >
> >Ez is igaz, meg hát valszeg akár tizenórával előre is lehet tudni, ha
> >valami
> >gonosz időjárás várható a leszállás helyén.
>
igen . profi rendszer dolgozik azon hogy ezek hatekonyan es szepen tudjanak
kozlekedni .
ha belegondolsz , a kornyeken 2-3 oranyit elore lehet tudni idojarasban
doppler es egyeb radarokkal - igy kb lehet tudni hogy a megcelzott repter
fogad-e.
bye
dexter
> >
> >hjozsi
>
More information about the Elektro-etc
mailing list