[elektro-etc] Szavatosság érvényesítés
Kovács József
kj at faldeko.hu
Mon Aug 25 23:57:27 CEST 2014
2014.08.25. 22:58 keltezéssel, Acs Gabor írta:
> Az is a speckón kívüli, ha elromlik, nem?
Nem, mert ezt nem szokták deklarálni.
A speckó az valamilyen mérhető tulajdonság, amit deklarált a "szállító".
Persze, ha deklarálja, hogy "legalább 5 évig nem romlik el" akkor >>
specko lesz! ez is.
De, e helyett sokkal egyszerűbb az élettartamot garancia(jótállás)
vállalással deklarálni!!!
Hosszabb garancia vállalás >> jobb termék.
Mármint az azonos termék körön belül ,értelemszerűen
Az autóipar pl. 1 év helyett lassan 2,3,5 sőt 7 év ! garnciát vállal
manapság.
A TV ipar is némelynél már 3 évnél tart...
Ez egyben a minimális tartósság deklarációja is! számodra.
Utána bármikor számíthatsz a termék "nem érdemes javítani" típusú hibájára,
Mitöbb...
Épeszű gyártó eleve úgy tervez terméket, hogy
az ne legyen a piaci átlaghoz képet túl tartós!
... és persze túl gagyi sem.
Az elvárt élettartamot a vevők igénye szabja meg!
Mérnöki szempontból az életartam IS csak egy tervezési paraméter.
Amit NEM a mérnök dönt el !!!!!
Hanem a piaci/gazdasági elvárások....
Ha, az emberek zömükben 7-10 évesen már új autót szeretnek venni.
Akkor baromság 20 éves élettartamra tervezni!
Csak fölöslegesen drágítaná a gyártást... nem igaz?
Vagy ha évente új téli kabátot veszel...akkor minek kéne 10 évet is
kibírnia?
Manapság már NEM fontos szempont a tartósság!
Jobban szeretjük, a cuccainkat egy ésszerű időszak után újra/másra
cserélni...
Ráadásul a gyors forgás gazdasági előnyt is ad!!!!
Munkahelyet.... GDP-t :-)
E szempontból a minél GYORSABB forgás lenne a jó.
Hagy pörögjön a gazdaság...
Ugyanakkor nem csípjük, ha
- a télikabát atelet sem bírja ki
- TV, vagy kenyérsütő nem bír ki pár évet
- az autó nem bírja ki a ~10 évet
A szükséges élettartamot tehát két egymás ellen ható fő tényező szabja meg
- a GYÁRTÓI gazdasági szempont >> minél rövidebb legyen, hogy
pöröghessen a gyártás
- a VEVŐI átlagos elvárás >> tartson ki, amíg nem akarom cserélni
A mérnök feladata lesz, hogy a két szempont kompromisszuma
alapján kitalált-optimalizált élettartamra tervezze meg a cuccot ....
A marketinges feladata pedig, az hogy
JÓL mérje fel a vevők zömének igényét!!!
Mert ezzel segíti a gyártó gazdasági sikerét.
Hisz,
- ha túl tartós a termék az rontja a profitot, lassítja gazdaságot,
munkanélküliséget szül.
- ha túl gagyi, az meg az eladhatóságot rontja, nem lehet tartósan
piacom maradni, csőd, munkanéküliség...
----
Gyakorló termék fejlesztő vállalkozóknak, azért remélem nem mondam újat
a fentiekkel...
Mert ezek nagyon alapvető ismeretek.
KJ
> Nekem többnyire ez a problémám, hogy a valami pont a 'garancia' után
> pár nappal krepál be. De így a szavatosságra hivatkozva lehet még
> valamit kezdeni.
> A 2+1-et jó, hogy mondtad. Remélem, nem lesz rá szükség a Boschnál,
> most úgy tűnik, garanciában meg akarják javítani. Eredetileg nem
> akartam otthagyni nekik, nehogy beleturkáljanak, és utána mondják,
> hogy erről ennyit... De úgy nyilatkoztak, amiből úgy tűnt, hogy nem
> erre utaztak, hát otthagytam.
>
> De az is benne van a mostani törvényben, hogy termékszavatosság alatt
> nem cserélni, nem pénzvissza, hanem javítania, csakis kijavítania kell.
>
>
> Gábor
More information about the Elektro-etc
mailing list