[elektro-etc] Szavatosság érvényesítés

Kovács József kj at faldeko.hu
Mon Aug 25 23:57:27 CEST 2014


2014.08.25. 22:58 keltezéssel, Acs Gabor írta:
> Az is a speckón kívüli, ha elromlik, nem?

Nem, mert ezt nem szokták deklarálni.

A speckó az valamilyen mérhető tulajdonság, amit deklarált a "szállító".
Persze, ha deklarálja, hogy "legalább 5 évig nem romlik el" akkor >> 
specko lesz! ez is.

De, e helyett sokkal egyszerűbb az élettartamot garancia(jótállás) 
vállalással deklarálni!!!

Hosszabb garancia vállalás >> jobb termék.
Mármint az azonos termék körön belül ,értelemszerűen

Az autóipar pl. 1 év helyett lassan 2,3,5 sőt 7 év ! garnciát vállal 
manapság.
A TV ipar is némelynél már 3 évnél tart...

Ez egyben a minimális tartósság deklarációja is! számodra.
Utána bármikor számíthatsz a termék "nem érdemes javítani" típusú hibájára,

Mitöbb...
Épeszű gyártó eleve úgy tervez terméket, hogy
az  ne legyen a piaci átlaghoz képet túl tartós!
... és persze túl gagyi sem.

Az elvárt élettartamot a vevők igénye szabja meg!

Mérnöki szempontból az életartam IS csak egy tervezési paraméter.
Amit NEM a mérnök dönt el !!!!!
Hanem a piaci/gazdasági elvárások....

Ha, az emberek zömükben 7-10 évesen már új autót szeretnek venni.
Akkor baromság 20 éves élettartamra tervezni!
Csak fölöslegesen drágítaná a gyártást... nem igaz?
Vagy ha évente új téli kabátot veszel...akkor minek kéne 10 évet is 
kibírnia?

Manapság már NEM fontos szempont a tartósság!
Jobban szeretjük, a cuccainkat egy ésszerű időszak után újra/másra 
cserélni...

Ráadásul a gyors forgás gazdasági előnyt is ad!!!!
Munkahelyet.... GDP-t :-)
E szempontból a minél GYORSABB forgás lenne a jó.
Hagy pörögjön a gazdaság...

Ugyanakkor nem csípjük, ha
- a télikabát atelet sem bírja ki
- TV, vagy kenyérsütő nem bír ki pár évet
- az autó nem bírja ki a ~10 évet


A szükséges élettartamot tehát két egymás ellen ható fő tényező szabja meg
- a GYÁRTÓI gazdasági szempont >> minél rövidebb legyen, hogy 
pöröghessen a gyártás
- a VEVŐI átlagos elvárás >> tartson ki, amíg nem akarom cserélni

A mérnök feladata lesz, hogy a két szempont kompromisszuma
alapján kitalált-optimalizált élettartamra tervezze meg a cuccot ....

A marketinges feladata pedig, az hogy
JÓL mérje fel a vevők zömének igényét!!!

Mert ezzel segíti a gyártó gazdasági sikerét.

Hisz,
- ha túl tartós a termék az rontja a profitot, lassítja gazdaságot, 
munkanélküliséget szül.
- ha túl gagyi, az meg az eladhatóságot rontja, nem lehet tartósan 
piacom maradni, csőd, munkanéküliség...

----

Gyakorló termék fejlesztő vállalkozóknak, azért remélem nem mondam újat 
a fentiekkel...
Mert ezek nagyon alapvető ismeretek.

KJ


> Nekem többnyire ez a problémám, hogy a valami pont a 'garancia' után 
> pár nappal krepál be. De így a szavatosságra hivatkozva lehet még 
> valamit kezdeni.
> A 2+1-et jó, hogy mondtad. Remélem, nem lesz rá szükség a Boschnál, 
> most úgy tűnik, garanciában meg akarják javítani. Eredetileg nem 
> akartam otthagyni nekik, nehogy beleturkáljanak, és utána mondják, 
> hogy erről ennyit... De úgy nyilatkoztak, amiből úgy tűnt, hogy nem 
> erre utaztak, hát otthagytam.
>
> De az is benne van a mostani törvényben, hogy termékszavatosság alatt 
> nem cserélni, nem pénzvissza, hanem javítania, csakis kijavítania kell.
>
>
> Gábor 



More information about the Elektro-etc mailing list